راه‌های انتقال بیماری تب دنگی را بدانید

۱۴۰۳/۰۵/۰۵ - ۱۴:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۳۶۹
راه‌های انتقال بیماری تب دنگی را بدانید

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم آگاهی خود را در خصوص تب دنگی بالا ببرند و به اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه داشته و آمار سازمان های رسمی را دنبال کنند.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با فارس درباره پیشرفت ابتلا به تب دنگی در ایران گفت: آخرین آمار ما در ارتباط با افراد بیمار شناسایی شده و مبتلا به تب دنگی صد و پنجاه و یک مورد بوده که دوازده مورد در داخل کشور مبتلا شده اند.
وی افزود: در مورد این دوازده نفر ما انتقال محلی را داشتیم. انتقال محلی بیماری یازده مورد در بندر لنگه و یک مورد در شهرستان چابهار بوده است. پشه های آلوده در این دو شهرستان وجود دارند.

به گزارش سلامت نیوز، عرشی با اشاره به اینکه در بقیه استان ها پشه ها شناسایی و صید شده اند اما الزاما شناسایی و صید پشه به معنای بیمار بودن آن نیست تصریح کرد: یک مورد گزارش مرگ بیمار در اردیبهشت ماه را شاهد بودیم که خانم با سن بالای هشتاد سال در امارات مبتلا به بیماری شده بودند و غیر از این مورد هیچ فردی در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست نداده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: افرادی که در داخل کشور ما و بر اثر انتقال محلی آلوده و مبتلا به این بیماری شده اند در صحت و سلامت هستند.

عرشی با بیان اینکه در حال حاضر در قسمت هایی از استان سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان، بوشهر و استان گیلان مواردی از ابتلا را شاهد بوده ایم مطرح کرد: در قسمت هایی از استان مازندران و قسمت های شمالی اردبیل و استان قزوین صید این پشه را شاهد بوده ایم. ما انتظار داریم در قسمت های دیگر از کشور و مناطق نزدیک به نقاط آلوده پشه مستقر شود.

وی گفت: این پشه ها در کوچکترین آب راکد مانند آب زیر گلدانی ها مستقر شده و تکثیر می شوند. بهسازی و رعایت بهداشت محیط منازل و بیرون از منزل می تواند در جلوگیری از تکثیر پشه آئدس موثر باشد.

عرشی در آخر با تاکید بر اینکه بیماری تب دنگی با کرونا متفاوت است گفت: این بیماری فقط بر اثر نیش پشه آئدس منتقل شده و از انسان به انسان منتقل نمی شود. مردم آگاهی خود را در خصوص این بیماری بالا ببرند و به اطلاعیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه داشته و آمار سازمان های رسمی را دنبال کنند.

ارسال نظر