نخستين لوايحي كه دولت جديد بايد روي آنها كار كند

آخرين ميراث دولت سيزدهم براي تيم پزشكيان

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۰۰:۳۶:۲۹
کد خبر: ۳۱۷۳۸۱
آخرين ميراث دولت سيزدهم براي تيم پزشكيان

با آغاز هفته جديد، رسما عمر دولت سيزدهم به پايان خواهد رسيد. بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، روز يكشنبه، هفتم مرداد ماه، رهبر معظم انقلاب حكم رييس‌جمهور منتخب را امضا و تنفيذ خواهند كرد و پس از آن در روز سه‌شنبه و در مراسمي كه با حضور تعدادي از مقامات خارجي و عالي‌ترين مقامات سياسي كشور برگزار مي‌شود، مراسم تحليف رييس‌جمهور نيز برگزار خواهد شد و به اين ترتيب در صورتي كه تغيير برنامه‌اي رخ ندهد، بر اساس سنت اين سال‌ها، نخستين جلسه هيات دولت با حضور مسعود پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور برگزار خواهد شد.

با آغاز هفته جديد، رسما عمر دولت سيزدهم به پايان خواهد رسيد. بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، روز يكشنبه، هفتم مرداد ماه، رهبر معظم انقلاب حكم رييس‌جمهور منتخب را امضا و تنفيذ خواهند كرد و پس از آن در روز سه‌شنبه و در مراسمي كه با حضور تعدادي از مقامات خارجي و عالي‌ترين مقامات سياسي كشور برگزار مي‌شود، مراسم تحليف رييس‌جمهور نيز برگزار خواهد شد و به اين ترتيب در صورتي كه تغيير برنامه‌اي رخ ندهد، بر اساس سنت اين سال‌ها، نخستين جلسه هيات دولت با حضور مسعود پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور برگزار خواهد شد. احتمالا نخستين جلسات هيات دولت با رياست پزشكيان با حضور وزراي دولت سيزدهم برگزار مي‌شود و پس از آنكه فهرست وزراي پيشنهادي به مجلس رسيد و نمايندگان به تيم جديد راي اعتماد دادند، دولت چهاردهم رسما كار خود را آغاز خواهد كرد. در هفته‌هاي اخير با يك ابتكار تازه كه از سوي تيم دولت جديد در دستور كار قرار گرفته، كميته‌هاي تخصصي در حال بررسي گزينه‌هاي وزارت و پيشنهاد آنها به رييس‌جمهور هستند. آن طور كه در روزهاي گذشته مورد تاكيد قرار گرفته احتمالا رييس‌جمهور منتخب بسيار زودتر از فرصت قانوني خود، وزراي جديد را به مجلس معرفي مي‌كند و احتمالا دولت جديد در نيمه دوم مرداد ماه تا حد زيادي تركيب ابتدايي خود را خواهد شناخت. هرچند در روزهاي گذشته صحبت‌هاي زيادي درباره نحوه برنامه‌ريزي و چگونگي معرفي وزراي جديد مطرح شده اما تاكيد بر اين موضوع بوده كه در نهايت نظر نهايي را رييس‌جمهور خواهد داد و اين كميته‌ها صرفا در نقش بازوي مشورتي عمل خواهند كرد. از سوي ديگر جواد ظريف كه مسووليت نهايي اين كميته‌ها را بر عهده دارد، روز گذشته در توضيحاتي اعلام كرد كه گمانه زني‌هاي صورت گرفته درباره نام‌هاي نهايي صحت نداشته و در نهايت نتيجه نهايي اين بررسي‌ها در اختيار پزشكيان قرار خواهد گرفت. محمدجواد ظريف در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: 
‏سلام دوستان بررسي پيشنهادهاي دريافتي براي اعضاي هيات دولت به پايان خود نزديك شده است.
۱-كميته‌ها بررسي‌هاي خود را انجام داده و بين ۱۰ تا ۱۵نامزد را براي ارزيابي در مرحله دوم انتخاب كردند. 
۲-در مرحله دوم، نامزدها در كميته‌ها مورد ارزيابي دقيق‌تر قرار گرفته و در صورت ضرورت از نامزدها براي مصاحبه داوطلبانه دعوت به عمل آمده است.
۳-اعضاي كميته‌ها به صورت جداگانه و محرمانه به نامزدها امتياز داده‌اند.
۴-امتيازها به صورت خودكار تجميع شده و نتايج تجميع هر كميته در حال ارسال به شوراي راهبري است.
  تقريبا تمامي گمانه‌زني‌ها از نتايج بررسي نامزدها در كميته‌ها نادرست و يا ناقص بوده وبيشتر براي تشويش افكار عمومي و دامن زدن به نگراني و يا خبرسازي و فشار رواني منتشر شده‌اند.
۵-شوراي راهبري به قيد قرعه ۵ گروه براي اعتبار سنجي امتياز نامزدهاي كميته‌ها تشكيل داده تا با دقت به شكايات دريافتي رسيدگي كرده و از سلامت روند اطمينان حاصل كنند.
  گروه‌هاي اعتبارسنجي نظر خود را پيرامون سلامت كار هر كميته در شوراي راهبري ارايه مي‌دهند.
  اين روند براي چند كميته پايان يافته و براي ساير كميته‌ها به تدريج كامل خواهد شد. 
  تاكنون گزارش‌هاي گروه‌هاي اعتبار سنجي نشان‌دهنده سلامت كار كميته‌ها بوده و در مواردي كه ابهام يا شكايتي بوده، يا با توضيحات كميته مربوطه رفع شده و يا نسبت به رفع آن ابهام اقدام شده است كه لازم است از اعضا و مسوولان كميته‌ها كه با دقت و امانت اين وظيفه را به انجام رسانده‌اند سپاسگزاري كنم
۶-همان‌گونه كه رييس‌جمهور منتخب عزيز بارها اعلام كرده‌اند، ايشان به صورت جداگانه فهرست‌هايي را دريافت مي‌كنند. هر چند انتخاب اعضاي دولت در نهايت توسط ايشان انجام مي‌شود، اما دكتر پزشكيان عزيز براي اطمينان از شفافيت و سلامت كار، بررسي اين نامزدها را نيز به شوراي راهبري سپرده‌اند. 
۷-هر يك از اعضاي شوراي راهبري پس از بررسي گزارش روساي كميته‌ها و دبيران و روساي كارگروه‌ها و گروه‌هاي اعتبارسنجي، و شنيدن اسامي و سوابق نامزدهايي كه مستقيما به جناب دكتر پزشكيان ارايه شده‌اند، نظر خود را پيرامون نامزدهاي معرفي شده از سوي كميته‌ها و رييس‌جمهور منتخب به صورت محرمانه مكتوب مي‌كنند. 
   هر عضو شورا مي‌تواند نام سه نفر از نامزدها (از كميته‌ها و يا فهرست‌هاي رييس‌جمهور منتخب) را در برگه نظرسنجي خود بنويسد. اعضاي شورا مي‌توانند اسامي حداكثر پنج نامزد را در برگه نظرسنجي خود بنويسند به شرط آنكه دو نفر از آنها از جوانان، بانوان و يا اقوام باشند.
  برگه‌هاي نظرسنجي توسط دو نفر از اعضاي گروه اعتبار سنجي ذيربط در حاشيه جلسه قرائت و تجميع شده و در اختيار رييس شوراي راهبري قرار مي‌گيرد.
۸-نتايج نظرسنجي كميته‌ها و شوراي راهبري در يك صفحه (تصوير پيوست) تجميع شده و همراه با ريز نتايج به رييس‌جمهور منتخب تقديم مي‌شود. طبق قانون اساسي انتخاب نهايي با رييس‌جمهور است كه مي‌توانند از ميان اين نامزدها و يا سايرين، افرادي را به مجلس شوراي اسلامي جهت اخذ راي اعتماد معرفي فرمايند. 
۹-گزارش مستند كار همه كميته‌ها و شوراي راهبري در دست تدوين است و ان‌شاءالله در آينده به عنوان نتايج يك ابتكار شجاعانه و پيشرو كه توسط جناب آقاي دكتر پزشكيان مطرح و توسط تعدادي از كارشناسان، نخبگان، نمايندگان اقشار، اعضاي ستاد و نمايندگان احزاب و جامعه مدني اجرا شده است منتشر خواهد شد. 
۱۰-نام نامزدها و تعداد آرا براي رعايت حريم خصوصي افراد و نيز جلوگيري از هرگونه بهره‌برداري نابجا محرمانه خواهد ماند.
دوستان عزيز. اين يك تجربه جديد است كه حتما با نقص‌ها و ايرادهايي روبرو بوده و بايد در آينده اصلاح شود. علاوه بر نقص‌هاي بديهي اين تجربه نو، كه ما خود بدان اذعان داشته‌ايم، نارضايتي‌هايي نيز از اين روند با انگيزه‌هاي گوناگون وجود دارد: از دلسوزي صادقانه تا سهم‌خواهي و انتقام‌جويي از رقيبان و يا حتي خداي ناكرده تلاش براي جلوگيري از نهادينه شدن يك روند شفاف و خارج از كنترل محافل قدرت و ثروت.
اميدوارم مردم بزگ ايران با هوشياري و توجه به اهميت اين ابتكار، اجازه ندهند خبرسازي‌ها و شايعات در اراده آنها و منتخبشان براي تغيير خلل وارد كند.»
به اين ترتيب بر اساس توضيحات ظريف بناي اصلي روي اين موضوع است كه نام‌هاي نهايي اعلام شده از سوي كارگروه‌ها به شكل مخفي باقي بماند و در نهايت فهرست وزراي پيشنهادي از سوي رييس‌جمهور منتخب پس از مراسم تحليف در اختيار مجلس گذاشته شود.
هرچند دولت سيزدهم رسما در هفته جاري به كار خود پايان خواهد داد اما مانند سنت تمام سال‌هاي گذشته، بخشي از برنامه‌ها و تعهدات دولت قبلي براي اجرا به دولت جديد منتقل مي‌شود. معاون پارلماني دولت سيزدهم توضيحاتي را درباره اين لوايح ارايه كرده است. سرپرست معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري گفت: دولت به منظور رفع اشكالات و تعارضات احكام قانوني مربوط به تابعيت و تسهيل ورود به تابعيت ايران براي افراد واجد ويژگي‌هاي برجسته علمي و فرهنگي، لايحه «اصلاح برخي از احكام قانوني مربوط به تابعيت» را تهيه و به مجلس ارسال كرد.
حسيني پور، سرپرست معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري خبر داد: دولت، لايحه تبديل شهرهاي پرند، كمال شهر، محمد شهر و ماهدشت به شهرستان را براي طي تشريفات قانوني به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد. دولت همچنين لايحه «اصلاح جدول قانون تعيين محدوده حوزه‌هاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي» را تقديم مجلس كرده است. وي همچنين خاطرنشان كرد: در اين مدت لوايحي در زمينه موافقت نامه همكاري با كشورهاي بلاروس سوريه و تركيه به مجلس ارسال كرديم كه در تسهيل روند اجراي موافقتنامه‌هاي همكاري بين طرفين موثر است. همچنين لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به موافقتنامه استفاده مشترك از واگن‌ها و بارگنج‌ها (كانتينرهاي) متعلق به كشورهاي مستقل مشترك المنافع جمهوري آذربايجان، جمهوري گرجستان، جمهوري لتوني، جمهوري ليتواني و جمهوري استوني نيز در دولت نهايي و براي بررسي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است. وي افزود: دولت همچنين لايحه «موافقتنامه تجاري آزاد بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و كشورهاي عضو آن» را با هدف تقويت روابط دوستي و همكاري‌هاي چند جانبه بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و كشورهاي عضو آن اين لايحه تدوين و براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده است. سرپرست معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار كرد: به موجب اصل وحدت تابعيت، هر شخصي بايد تنها داراي تابعيت يك دولت باشد چرا كه رابطه ناشي از تابعيت آن فرد و دولت موجب حقوق و تكاليفي براي اشخاص و دولت‌ها است و تعدد اين رابطه باعث بروز مشكلات فراواني براي اين اشخاص و دولت‌هاي متبوع آنها خواهد شد. دولت به منظور رفع اشكالات و تعارضات احكام قانوني مربوط به تابعيت و تسهيل ورود به تابعيت ايران براي افراد واجد ويژگي‌هاي برجسته علمي و فرهنگي، لايحه «اصلاح برخي از احكام قانوني مربوط به تابعيت» را تهيه و به مجلس ارسال كرد. 
او در توضيحات گفته: لوايحي در زمينه موافقتنامه همكاري با كشورهاي بلاروس سوريه و تركيه به مجلس ارسال كرديم كه در تسهيل روند اجراي موافقتنامه‌هاي همكاري بين طرفين موثر است. همچنين لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به موافقت نامه استفاده مشترك از واگن‌ها و بارگنج‌ها (كانتينرهاي) متعلق به كشورهاي مستقل مشترك المنافع جمهوري آذربايجان، جمهوري گرجستان، جمهوري لتوني، جمهوري ليتواني و جمهوري استوني نيز در دولت نهايي و براي بررسي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است. دولت همچنين لايحه «موافقتنامه تجاري آزاد بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و كشورهاي عضو آن» را با هدف تقويت روابط دوستي و همكاري‌هاي چند جانبه بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و كشورهاي عضو آن اين لايحه تدوين و براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده است. دولت با اين لايحه به‌دنبال ايجاد محيط و شرايط مناسب براي توسعه و تسهيل همكاري‌ها و روابط متقابل تجاري، اقتصادي و افزايش فرصت‌هاي كسب و كار بر پايه اعتماد متقابل، شفافيت و تسهيل تجاري ميان طرفين است. همچنين لايحه‌اي براي همكاري‌هاي بين المللي در زمينه محيط زيست داشتيم. به اين ترتيب در كنار كارنامه محل بحث، بررسي اين لوايح و نحوه واكنش نسبت به آنها نيز بخشي از اولويت‌هاي دولت جديد را تشكيل مي‌دهد كه احتمالا ظرف هفته‌هاي نخست بايد پاسخي ابتدايي براي آنها پيدا كرد. 

ارسال نظر