گاز ازن به آلاينده اصلي هواي تهران تبديل شده است

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۰۱:۲۷:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۵۳۷

بر اثر تشديد كم‌سابقه گرما، اين روزها گاز ازن به آلاينده اصلي هواي تهران تبديل و موجب شده است در هفته گذشته هواي پايتخت دو روز براي گروه‌هاي حساس ناسالم شود.

بر اثر تشديد كم‌سابقه گرما، اين روزها گاز ازن به آلاينده اصلي هواي تهران تبديل و موجب شده است در هفته گذشته هواي پايتخت دو روز براي گروه‌هاي حساس ناسالم شود. به گزارش تسنيم، توليد آلودگي هوا در پايتخت، تابستان و زمستان نمي‌شناسد. در فصل بهار، آلاينده اصلي گردوغبارهاي داخلي و خارجي است، در فصول پاييز و زمستان، آسمان تهران بر اثر انباشت ذرات معلق آلوده مي‌شود و حالا در ميانه تابستان به‌دليل تشديد گرما، گاز ازن به آلاينده اصلي هواي تهران، تبديل و باعث شده است از ابتداي تابستان، 14 روز هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس ثبت شود.

محمدصابر باغخاني‌پور؛ سرپرست شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره مي‌گويد: (UV) و تشديد دما، دو عامل مهم در توليد آلاينده ازن مي‌باشند، بنابراين اگر پيش‌سازهاي توليد اين آلاينده در شرايط مناسب قرار داشته باشند، توليد ازن در جو از طريق واكنش‌هاي فتوشيميايي صورت مي‌گيرد. وي با اعلام اينكه ميزان آلاينده ازن در روزها و هفته‌هاي گرم به‌‌ويژه در دماي بيش از 30 درجه سانتي‌گراد و در ساعات اوج گرما (بين ساعات 13 الي 18)، بيش از ساير مواقع است، افزود: در روزهاي سرد سال، به‌دليل وارونگي دما و سكون نسبي جو، غلظت پيش‌سازهاي توليد اين آلاينده (اكسيدهاي نيتروژن و تركيبات آلي فرّار)، افزايش مي‌يابد اما به‌دليل برودت هوا، كاهش ساعات آفتابي و توان كم‌اشعه خورشيد، ميزان توليد ازن به حداقل ميزان خود كاهش مي‌يابد. باغخاني‌پور با اشاره به اينكه در طول شب كه فاكتور اصلي تشكيل اين آلاينده يعني نور خورشيد وجود ندارد، افزايش غلظت اين آلاينده رخ نمي‌دهد. اظهار كرد: در طول ساعات شبانه‌روز نيز تغييرات ساعتي اين آلاينده منطبق با دما و نور خورشيد مي‌باشد، بنابراين از حدود ساعت 11، روند افزايشي توليد اين آلاينده آغاز مي‌شود و در حدود ساعات 13 الي 18 به بيشترين ميزان خود مي‌رسد و پس از آن روند كاهشي غلظت رخ مي‌دهد، بنابراين در ساعات بدون تابش نور خورشيد نگراني پيرامون آلايندگي گاز ازن به حداقل مي‌رسد. وي تأكيد كرد: با توجه به بي‌رنگ بودن و عدم‌وجود علائم بصري گاز ازن، در شرايط آلودگي هوا به شهروندان به‌ويژه گروه‌هاي حساس جامعه توصيه مي‌گردد حتي‌الامكان از فعاليت غيرضروري در فضاي باز طي اين ساعات خودداري و فعاليت خود را به ساعات ابتدايي و انتهايي روز موكول كنند.

ارسال نظر