طرح انتقال بخشي از زوار اربعين از طريق دريا

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۰۱:۳۰:۳۸
کد خبر: ۳۱۷۵۳۹

علي عسكري، مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر گفت: با راه‌اندازي مسير دريايي بندر خرمشهر به بندر بصره بخشي از زوار اربعين از طريق دريا به عتبات عاليات مشرف خواهند شد. علي عسكري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه امسال جمعيت زيادي از زوار از طريق مرز شلمچه به كربلا و نجف مشرف مي‌شوند، اظهار كرد: به همين دليل قصد داريم بخش دريايي را فعال كنيم و بخشي از زوار را از طريق دريا به سمت عراق بفرستيم.

علي عسكري، مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر گفت: با راه‌اندازي مسير دريايي بندر خرمشهر به بندر بصره بخشي از زوار اربعين از طريق دريا به عتبات عاليات مشرف خواهند شد. علي عسكري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه امسال جمعيت زيادي از زوار از طريق مرز شلمچه به كربلا و نجف مشرف مي‌شوند، اظهار كرد: به همين دليل قصد داريم بخش دريايي را فعال كنيم و بخشي از زوار را از طريق دريا به سمت عراق بفرستيم. وي افزود: جلسات متعددي با طرف عراقي طي يكسال گذشته برگزار كرديم كه در نهايت منجر به اين شد كه اگر اتفاق خاصي پيش نيايد، امسال در مقطع اربعين حسيني بخشي از زوار را از طريق اسكله يا پايانه مسافربري بندر خرمشهر به بندر بصره منتقل كنيم. مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر ادامه داد: فاصله بندر خرمشهر تا اسكله بصره ۱۹مايل دريايي يا ۳۷ كيلومتر است. اين مسافت ۴۵ دقيقه تا يكساعت و ربع با شناورها طي مي‌شود كه بسته به سرعت شناور دارد.

وي تصريح كرد: براي اين موضوع يك پايانه مسافري مجهز بين‌المللي در بندر خرمشهر داريم و احيا كرديم. يك شناور هم از طريق بخش خصوصي تهيه شده است كه بخش خصوصي سفر را انجام دهد. اين شناور ظرفيت ۳۲۰ نفري دارد. البته بايد موسسات استاندارد ظرفيت آن را تاييد كنند. مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر عنوان كرد: در مركز بصره اسكله‌اي به نام كرنش وجود دارد كه امكانات موقتي در آنجا راه‌اندازي‌ شده است. زوار در آنجا پياده مي‌شوند و كارهايشان را انجام مي‌دهند و از آنجا به وسيله وسايل حمل و نقلي از جمله تاكسي و اتوبوس به نجف و كربلا اعزام خواهند شد. وي گفت: علاوه بر بندر خرمشهر هماهنگي‌هايي در بندر آبادان نيز انجام شده است. رو به روي بندر آبادان، عراقي‌ها اسكله‌اي ايجاد كرده‌اند كه فعاليت‌هاي مسافري و تجاري را انجام مي‌دهد. اگر كسي بخواهد از اين مسير هم به عراق برود امكان پذير است كه البته مسير كمي سخت است. مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر در پاسخ به اينكه آيا قيمت بليت شناورها مشخص‌ شده است يا خير، گفت: در آخرين نشستي كه با عراقي‌ها داشتيم پيشنهاد داديم يك سفر آزمايشي با شناورها با حضور كارشناسان دو طرف از خرمشهر به بصره داشته باشيم و هزينه‌ها محاسبه شود و به عددي با بخش خصوصي برسيم. عراقي‌ها نيز اعلام ‌كرده‌اند كه تا جايي‌ كه امكان داشته باشد در بخش عوارض بندر و هزينه‌ها معافيت ايجاد خواهند كرد. در واقع هدف اين است كه بتوانيم يك سفر ارزان براي زائران داشته باشيم.‌ وي با بيان اينكه هنوز قيمت‌ها مشخص نشده است، تاكيد كرد: با مشخص شدن قيمت‌ها اطلاع‌رساني دقيقي‌ در خصوص آن و نحوه تهيه بليت انجام خواهد شد.

ارسال نظر