در سومين نشست فعالان تبادل رمزارز كميته خودتنظيم‌گري و كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين مطرح شد

تلاش براي رسميت‌بخشي به كسب‌وكارهاي رمزارزي در ايران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۰۱:۳۷:۳۰
کد خبر: ۳۱۷۵۴۱
تلاش براي رسميت‌بخشي به كسب‌وكارهاي رمزارزي در ايران

وايت‌ليست شدن شماره حساب كسب‌وكارهاي حاضر در طرح خودتنظيم‌گري و شناسايي به عنوان كسب‌وكار در پليس فتا يكي از موضوعات داغي بود كه در سومين نشست فعالان تبادل رمزارز كميته خودتنظيم‌گري و كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين مطرح شد. خودتنظيم‌گري در ايران براي اولين‌بار براي حوزه تبادل رمزارز درحالي استارت خورد كه در لايه‌هاي بالادستي رويكرد رسميت نبخشيدن و در عين حال خارج از نظام مجوز‌دهي سنتي دنبال مي‌شد.

وايت‌ليست شدن شماره حساب كسب‌وكارهاي حاضر در طرح خودتنظيم‌گري و شناسايي به عنوان كسب‌وكار در پليس فتا يكي از موضوعات داغي بود كه در سومين نشست فعالان تبادل رمزارز كميته خودتنظيم‌گري و كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين مطرح شد. خودتنظيم‌گري در ايران براي اولين‌بار براي حوزه تبادل رمزارز درحالي استارت خورد كه در لايه‌هاي بالادستي رويكرد رسميت نبخشيدن و در عين حال خارج از نظام مجوز‌دهي سنتي دنبال مي‌شد.

سومين نشست فعالان تبادل رمزارز كميته خودتنظيم‌گري و كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين برگزار شد. در اين نشست مهكامه شريف‌زاد رييس كارگروه خودتنظيم‌گري در گزارشي از عملكرد كميته SRO ارايه داد. به گفته او، از جمله اقدامات اين كميته، پيش‌نويس ضوابط تبليغات كسب‌وكارهاي رمزارز است كه براي آن در انجمن بلاك‌چين كارگروه مشورتي تشكيل شده است. پيوست نوشت كه در اين نشست به موضوع مسدود شدن حساب پلتفرم‌ها هم پرداخته شد. موضوعي در صورت بروز حوادث يا مشكل باعث مسدودي كل حساب مي‌شود و عملا پلتفرم تا زمان رفع مسدودي امكان تسويه با كاربران را ندارد. با اين حال به نظر مي‌رسد قرار است كسب‌وكارهاي حاضر در طرح خودتنظيم‌گري، با معرفي شماره حساب حقوقي خود به انجمن‌ها، در پليس فتا به عنوان يك كسب‌وكار شناسايي و وايت‌ليست شوند كه اين فرآيند باعث مي‌شود درصورت بروز مشكل و حوادث، به ميزان تراكنش‌ها مسدودي روي حساب اعمال مي‌شود نه كل حساب. از طرفي برخورد فتا با پلتفرم‌هاي تبادلي در شهرهاي مختلف و نبود وحدت رويه ميان فتاي تهران و شهرستان‌ها هم به عنوان يكي از موضوعات مهم مطرح شد كه براي حل اين مشكل قرار است بستر تيكتينگ با همكاري كميته خودتنظيم‌گري فراهم شود. به اين صورت كه در اين بستر افسران فتا درخواست‌هايي مانند استعلام، فريز و ديگر موارد را ارسال مي‌كنند و به اين ترتيب وحدت رويه‌اي شكل مي‌گيرد. بر همين اساس گفته شد، پليس فتا در همكاري با انجمن بلاك‌چين، فين‌تك و نصر با پيگيري‌هاي انجام‌شده به وحدت‌رويه‌اي رسيده كه ديگر از رده‌هاي استاني پليس فتا با كانال‌هاي غيررسمي ارتباط با صرافي‌ها گرفته نشود و درخواست استعلام ندهند.

عملكرد كميته خودتنظيم‌گري

خودتنظيم‌گري در ايران براي اولين براي براي حوزه تبادل رمزارز درحالي استارت خورد كه در لايه‌هاي بالادستي رويكرد رسميت نبخشيدن و در عين حال خارج از نظام مجوز‌دهي سنتي دنبال مي‌شد. با اين حال خودتنظيم‌گري به عنوان بازوي نظارتي در اين حوزه به رسميت شناخته شده است. به گفته شريف‌زاد درگاه‌هاي بانكي از جمله مهم‌ترين دغدغه‌هاي فعالان بود كه شامل سه دسته كسب‌وكارهاي جديد، قديمي يا فعالاني بودند كه تبديل حقيقي به حقوقي را انجام نداده‌اند مي‌شود. در اين ميان، دسته سوم مي‌توانند با ثبت شخصيت حقوقي و به صورت كسب‌وكار جديد پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند. البته كسب‌وكارهاي قديمي هم چالش‌هاي مختلفي را تجربه كرده‌اند. به گفته شريف‌زاد يكي مسدودي به دليل باگ اينماد كه حدود هشت كسب‌وكار با آن مواجه شدند اما با پيگيري‌هاي كميته و همكاري پليس فتا و جلسه با نهادهاي مربوطه مشكل آنها برطرف شد. به گفته او مسدودي به دليل تراكنش قمار يكي ديگر از چالش‌ها بود كه پيگيري از نهاد‌هايي مانند بانك مركزي صورت گرفت اما بي جواب ماند هرچند در نهايت راه ارتباطي با نهاد مربوطه توسط انجمن ايجاد شد و در اختيار كسب‌وكارها قرار گرفت. همچنين مسدودي به دليل درگاه اشتراكي كه برخي از كسب‌وكارها با آن مواجه و برخي از آنها رفع مسدودي شدند.

۸ حادثه سايبري

براي صرافي‌هاي رمزارزي در سال ۱۴۰۲

در سومين نشست فعالان تبادل اعلام شد در سال ۱۴۰۲ صرافي‌ها هشت حادثه سايبري را تجربه كرده‌اند كه در ۶ مورد نشت داده اتفاق افتاده است و براي جلوگيري از اين موضوع به نقش فرآيند استخدام كارمندان تاكيد شد. البته جمع‌آوري داده از طريق پرداخت‌يارها، پنل‌هاي SMS يا مواردي مانند استفاده از پوسته و كدها آماده شامل كدهاي مخرب از جمله دلايل اصلي حوادث سايبري عنوان شدند. رييس كميته خودتنظيم‌گري انجمن بلاك‌چين در مورد كسب‌وكارهاي جامانده در ليست پرداخت‌يارها گفت: عدم استعلام پرداخت‌ياري و رد نكردن نام برخي از كسب‌وكارها در ليستي كه از پرداخت‌يارها خواسته شده بود هم از دلايل مسدودي‌ها بود كه برخي رفع مسدودي و مابقي با قرارگيري در ليست خودتنظيم‌گري مراتب را طي مي‌كنند. به گفته او كسب‌وكارهاي جديد هم هستند كه درگاه ۷۸۰۰ ندارند. پيگيري‌ها در مورد اين موضوع هم انجام شد و در حال حاضر از ۱۴۵ كسب‌وكار حاضر در خودتنظيم‌گري انجمن بلاك‌چين حدود ۷۰ كسب‌وكار به احراز حقوقي دعوت شده‌اند. ممنوعيت ۷۲ ساعتي پلتفرم‌هاي تبادلي كه يكي از بندهاي الزامات كسب‌وكارهاي تبادلي بود هم به عنوان يكي از دلايل ريزش كاربران پلتفرم‌هاي داخلي و مهاجرت آنها به پلتفرم‌هاي خارجي عنوان شد. همچنين باتوجه به تشديد فشارهاي نظارتي هشدارهايي به پلتفرم‌هاي تبادل براي جدي گرفتن خطر تحريم‌ها داده شد. چراكه بنياد تتر در ۲۵ ژانويه با انتشار يك نامه‌اي اعلام كرده نظارت شبكه تتر توسط نهادهاي مالي امريكا انجام مي‌شود و بايد در نظر داشت كه اين نظارت بيشتر از ساير بسترهاي مالي است. به همين دليل ريسك تتر جدي است. در گزارش اخير چين‌آناليسيس اعلام شده ۱۶۰۰ آدرس و يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار فريز شده است.

 

عملكرد كارگروه تبادل سند الزامات تبليغات نگارش شده است

اميد ميرعالي نايب رييس كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين اعلام كرد امسال تعداد اعضاي كارگروه به پنج نفر افزايش پيدا كرده است. او گزارش عملكرد سال گذشته را با تدوين يا مشاركت در نگارش سه سند مهم شروع كرد. به گفته او فايل الزامات تبليغات كه با كمك كميته SRO نگارش شده است كه البته هنوز به تاييد و تصويب نرسيده است. شكل‌گيري تعاملات خوب با پليس فتاي تهران و كل كه البته هنوز به نتيجه نرسيده و رويه استانداردي كه خواست كسب‌وكارها است وجود ندارد. تدوين سند الزامات احراز هويت كاربران كه مي‌تواند وحدت رويه‌اي براي احراز هويت كاربران ايجاد كند. البته اين سند با شكل كلي احراز هويت در ميان كسب‌وكارها يكسان است اما چارچوب‌هايي در آن مشخص شده است. همچنين از ديگر اقدامات اين كارگروه به گفته اميد ميرعالي، پيگيري ليست ۸۷۰۰ و وايت‌ليست شاپرك بوده است. در اين وايت ليست برخي افراد جاماندند، با شاپرك سه جلسه برگزار شد قول‌هايي گرفتيم كه اين وايت‌ليست جامع‌تر شود. كم‌كاري‌هايي از سوي پرداخت‌ياري‌ها صورت گرفته و در ميان جاماندگان برخي كسب‌وكارها سابقه‌اي ۶ ساله دارند. البته ميرعالي از برطرف نشدن مسدودي و حتي مشخص نشدن دليل آن براي برخي كسب‌وكارها خبر داد. به گفته او: در سال گذشته طي سه تا چهار نوبت درگاه برخي كسب‌وكارها بنا به دلايل مختلفي بسته شد كه دلايل اين موضوع كاملا مشخص نيست و هنوز كسب‌وكارهايي هستند كه بعد از پيگيري‌ها، دليل بسته شدن درگاه پرداخت به آنها اعلام نشده است. با اين حال پيگيري‌هاي انجمن منجر به رفع مسدودي بخشي از اين درگاه‌ها شد. ميرعالي يكي ديگر از اقدامات كارگروه تبادل را در همكاري با كميته خودتنظيم‌گري و براي پيش‌نويس قانون ساماندهي رمزارزها اعلام كرد و گفت: بررسي و نتيجه آن به شكل نكات و تغييرات پيشنهادي به مجلس ارسال شد كه البته جوابي براي اين نامه تاكنون دريافت نشده است. او در مورد دغدغه مالياتي كسب‌وكارها گفت: در همكاري با انجمن فين‌تك نامه‌نگاري با اداره ماليات انجام شد. در رابطه با ماليات، كسب‌وكارها با مشكات متعددي مواجه هستند. در اداره ماليات هزينه‌هاي كسب‌وكار را نمي‌پذيرند و اكثر كسب‌وكارها را به سمت علل‌راس شدن و ضريب‌هاي مالياتي سوق مي‌دهند. اميدواريم در سال آينده يا تعامل بيشتر وحدت رويه‌اي ميان رفتار اداره‌هاي مالياتي تهران و شهرستان‌ها و همچنين مناطق مخلتف تهران برسيم.

 

راه‌اندازي آزمايشي سيستم متمركز  ثبت اطلاعات كاربران متخلف

محمد گرانمايه عضو كارگروه خودتنظيم‌گري انجمن بلاك‌چين هم در ارايه‌اي سيستم متمركز ثبت اطلاعات كاربران متخلف را معرفي كرد. به گفته او: اين پروژه عمري يكساله دارد و در حال حاضر قابل استفاده است. گرانمايه از اهداف اين پروژه به اجماع داده‌هايي اشاره كرد كه شامل افراد مشكوك، مجرم، شماره حساب‌هاي بلك‌ليست مي‌شوند و امروزه به صورت جزيره‌اي در دسترس هستند و با اين سيستم به صورت شبانه‌روزي و براي استفاده همكاران در دسترس قرار مي‌گيرند. او دومين هدف اين سيستم را جلوگيري از ارايه خدمات به افراد مشكوك اعلام كرد و گفت اين سيستم مي‌تواند به كاهش پرونده‌هاي قضايي و كاهش افراد مالباخته منجر شود. به گفته گرانمايه اين پروژه در سال گذشته توسط نهاد‌هاي قضاي و امنيتي مورد استقبال قرار گرفته و توسط انجمن بلاك‌چين ايران به صورت آزمايشي راه‌اندازي و روند تجميع داده‌ها از كسب‌وكارهاي عضو خودتنظيم‌گري آغاز مي‌شود. در آينده‌اي نزديك اين سيستم با متصل شدن به سامانه‌هاي ديگر مي‌تواند جلوي بسياري از جرايم را بگيرد.

ارسال نظر