محرومیت ۴ تا ۶ ماهه در صورت اثبات تخلف بیرانوند؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۱۳:۲۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۷۵۷۴
محرومیت ۴ تا ۶ ماهه در صورت اثبات تخلف بیرانوند؟

اختلافات علیرضا بیرانوند و رضا درویش به اوج خودش رسیده و ۲ طرف در آستانه زمان صدور رای، علیه هم مصاحبه‌های تندی را انجام انجام دادند.

اختلافات علیرضا بیرانوند و رضا درویش به اوج خودش رسیده و ۲ طرف در آستانه زمان صدور رای، علیه هم مصاحبه‌های تندی را انجام انجام دادند.

به گزارش خبرآنلاین، بدون شک یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات چند ماه اخیر فوتبال ایران، فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس بود. اتفاقی که پس از قهرمانی سرخ‌ها در لیگ بیست‌وسوم رخ داد و شوک بزرگی به هواداران این تیم وارد کرد. در همان زمان قابل پیش‌بینی بود که برخلاف سال گذشته، این بار قرار نیست فسخ قرارداد بیرانوند با بازگشت دوباره و آشتی او همراه شود و مسیر این دروازه‌بان و پرسپولیس از هم جدا خواهد شد. در نهایت هم این اتفاق رخ داد و بیرانوند به تراکتور پیوست تا دوران جدیدی را در فوتبال خود آغاز کند.

با این حال باشگاه پرسپولیس هم در واکنش به فسخ قرارداد بیرانوند، از او شکایت کرد و مدعی شد این دروازه‌بان قراردادش را غیرقانونی فسخ کرده است. اتفاقی که واکنش بیرانوند را به همراه داشت و او در روزهای اخیر پاسخ ادعاهای رضا درویش را داده است. این موضوع باعث شده جنگ مدیرعامل پرسپولیس و دروازه‌بان سابق این تیم کاملا علنی شود و حالا نتیجه این پرونده برای هر ۲ طرف به یک موضوع حیثیتی تبدیل شده است. گفته می‌شود این رای امروز صادر خواهد شد تا تکلیف یکی از خبرسازترین پرونده‌های انضباطی مشخص شود.

فسخ بیرانوند با استفاده از الحاقیه جنجالی

علیرضا بیرانوند پس از بازی ایران و ازبکستان مدعی شده بود در قراردادش هیچ بند فسخی ندارد و نمی‌خواهد به باشگاه برای پرداخت مطالبات خود فشار بیاورد. صحبت‌هایی که در آن زمان با واکنش مثبت هواداران پرسپولیس همراه شد ولی بیرانوند تنها چند روز پس از این صحبت‌ها قراردادش را فسخ کرد و حالا مدعی شده که کاملا قانونی این کار را انجام داده است. او در صحبت‌های اخیر خود مدعی شده رضا درویش اگر به دنبال خیر و صلاح پرسپولیس بود، اصلا نباید آن الحاقیه را به قراردادش اضافه می‌کرد که این موضوع البته با پاسخ مدیرعامل پرسپولیس همراه شد.

رضا درویش در مورد مطرح کردن بحث الحاقیه از سوی بیرانوند گفت: «بارها به این موضوع پرداخته شده و قطعا رای کمیته وضعیت خیلی از ابهامات را روشن می‌کند. جالب است که او در مصاحبه‌ای مدعی شده بند فسخ ندارد اما چند روز بعد فسخ قرارداد می‌کند. زیاد به این موضوع نمی‌پردازم اما دوست دارم از او بپرسم الحاقیه‌ای که به درخواستش در قرارداد گنجانده شد چه ارتباطی با مصدومیت و باز شدن گچ دستش داشت. بیشتر از این هم در این مورد صحبت نمی‌کنم.»

این موضوع نشان می‌دهد اضافه شدن الحاقیه به قرارداد بیرانوند پشت پرده خاصی داشته که بی‌ربط به مصدومیت او در اردوی نوروزی تیم ملی هم نبوده است.

در انتظار صدور رای کمیته تعیین وضعیت

در حالی که اختلافات درویش و بیرانوند کاملا علنی شده، حالا هر ۲ طرف علیه هم شکایت کرده‌اند. درویش و پرسپولیسی‌ها معتقدند بیرانوند قراردادش را به صورت غیرقانونی فسخ کرده و قصد دارند او و باشگاه تراکتور را محروم کنند. در این بین حتی شایعاتی در خصوص حضور حسین پورحمیدی در پرسپولیس به شرط لغو شکایت هم مطرح شد ولی این باشگاه قصد دارد شکایت را تا آخر پیگیری کند. در طرف مقابل علیرضا بیرانوند هم اعلام کرد بابت مطالبات خود  از پرسپولیس شکایت کرده و در مصاحبه‌های خود بارها مدعی شده که تمامی اقداماتش قانونی بوده است.

با توجه به پافشاری طرفین روی ادعاهایشان، حتی در صورت صدور رای هم طرف بازنده پرونده را به دادگاه CAS خواهد برد و بعید است این پرونده به این زودی بسته شود.

محرومیت ۴ تا ۶ ماهه در صورت اثبات تخلف بیرانوند

رسول باختر، کارشناس حقوق ورزشی درباره فسخ علیرضا بیرانوند و شکایت پرسپولیس گفت: «بیرانوند در انتهای فصل گذشته قراردادش را به‌دلیل الحاقیه‌ای که در آن بود، با باشگاه پرسپولیس فسخ کرد و بعد هم پرسپولیس شکایتی علیه او مطرح کرد. اینکه بگوییم چقدر احتمال دارد بیرنوند محروم شود، با توجه به اینکه دانسته‌های ما از پرونده کم بوده، کار دشواری است. ما باید ببینیم نظر طرفین درباره زمان آخرین بازی فصل چیست و دفاعایت بیرانوند اینجا خیلی می‌تواند کمک کند که متوجه شویم واقعیت چیست.»

او در ادامه گفت: «اگر بیرانوند بتواند ثابت کند که اراده طرفین در زمان اضافه کردن الحاقیه از عبارت ۱۵ روز پس از آخرین بازی فصل، همان آخرین بازی پرسپولیس بوده، طبیعتا تاریخ مشکلی نخواهد داشت. از طرفی بین باشگاه و بیرانوند اختلافی وجود دارد که بیرانوند می‌گوید من مطالباتی داشتم ولی پرسپولیس ادعا کرده تمامی مطالبات بیرانوند ذیل قرارداد فصل اخیرش پرداخت شده است. با توجه به مصاحبه‌های اخیر، متوجه شدیم بیرانوند مبالغی را تحت عنوان پاداش برد در چند بازی آخر دریافت کرده که باشگاه پرسپولیس آن‌ها را نه پاداش برد، که بخشی از دستمزد بازیکن لحاظ کرده که طبق بند ۱۰ دستورالعمل سابق، این استدلال پرسپولیس کاملا درست است. از طرف دیگر در همان الحاقیه آمده که کلیه مطالبات بازیکن پرداخت شود. یعنی هر طلبی که بازیکن داشته و مطالبات فصل‌های پیشین هم جزو مواردی است که پرسپولیس باید پرداخت می‌کرد ولی ظاهرا مطالباتی از قبل وجود دارد. با توجه به ادعای بیرانوند و تاکید باشگاه مبنی بر اینکه مطالبات فصل اخیر بیرانوند پرداخت شده است. اینجا بحث وجود مطالبات را می‌توانیم ببینیم.»

باختر درباره رای احتمالی در صورت اثبات تخلف بیرانوند گفت: «اگر کمیته وضعیت بخواهد بیرانوند را محکوم کند و فسخ را غیرموجه بداند، او بین ۴ تا ۶ ماه محروم خواهد شد و مبلغی را هم به عنوان غرامت باید پرداخت کند که این مبلغ اصولا باید برابر با دستمزد بیرانوند برای فصل آینده باشد ولی ممکن است بتوانند غرامت را کم کنند. همانطور که در پرونده سامان قدوس دیوان داوری ورزش غرامت را صفر اعلام کرد.»

این کارشناس درباره احتمال جریمه باشگاه تراکتور گفت: «پای تراکتور هم در این پرونده با فرض قانونی گیر هست ولی اگر باشگاه بتواند با اسناد و مدارکی ثابت کند بعد از فسخ با بیرانوند وارد مذاکره شده، نشان می‌دهد اغوا وجود نداشته ولی اگر نتوانند این کار را کنند، ۲ پنجره نقل‌وانتقالاتی تراکتور بسته خواهد شد.»

باختر درباره نامه باشگاه پرسپولیس و اشاره به فوت هوادار این تیم پس از فسخ قرارداد بیرانوند در سال گذشته می‌گوید: «باشگاه پرسپولیس به فوت یک هوادار خود استناد کرده که به خاطر فشار موجود پس از فسخ سال گذشته بیرانوند اتفاق افتاده است. این موضوع مربوط به فسخ قبلی است و اصلا به این پرونده مربوط نمی‌شود. لذا نمی‌توانند به آن استناد کنند ولی در فضاسازی انجام شده در تلاش هستند که نشان دهند اقدامات بیرانوند اشتباه است و باعث می‌شود خیلی‌ها ناراحت شوند ولی نمی‌توان گفت این از نظر قانونی کاربرد دارد چون شاید هواداران به چیزهای دیگری هم اعتراض داشته باشند ولی آیا باشگاه به همه آن‌ها توجه کرده است؟ البته این لایحه‌ای که ۳ مرداد امسال ارسال شد، در ادامه یک لایحه دیگر است که ۲ مرداد ارسال شده و باید ببینیم آن چه بوده که پرسپولیس در ادامه لازم دانسته این را اضافه کند.»

او در پایان درباره شکایت بیرانوند از درویش بابت اظهارات او گفت: «من هم این را شنیدم ولی احتمالا مثل خیلی از شکایات دیگر قبل از رسیدگی احتمالا طرفین رضایت می‌دهند و مشکل حل می‌شود.»

ارسال نظر