سدسازي تحريم روي منابع آبي ايران

۱۴۰۳/۰۵/۰۹ - ۰۱:۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۱۷۶۲۷

سخنگوي صنعت آب گفت: چگونه كشورهاي تحريم كننده مي‌توانند در طرح‌هاي مهار آب مرزي مشاركت داشته باشند اما در زمينه طرح‌هاي محيط زيستي و احياي تالاب‌هاي مهمي مثل هامون به درخواست طرف ايران پاسخ مثبت ندهند و استقبال نكنند؟

سخنگوي صنعت آب گفت: چگونه كشورهاي تحريم كننده مي‌توانند در طرح‌هاي مهار آب مرزي مشاركت داشته باشند اما در زمينه طرح‌هاي محيط زيستي و احياي تالاب‌هاي مهمي مثل هامون به درخواست طرف ايران پاسخ مثبت ندهند و استقبال نكنند؟

عيسي بزرگ‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تاثير لغو تحريم بر بهبود اوضاع آبي كشور اظهار داشت: اكنون برخي از كشورهاي خارجي در كشورهاي اطراف ما فعال هستند، مثلا برخي از كشورها در اجراي زيرساخت‌ها و مهار آبي كه به طرف ايران مي‌آمد، نقش دارند، ما اينها را رصد كرديم و در كانال‌هاي ديپلماتيك و جلسات اين موضوعات را يادآور شده و تذكر داديم كه با اصول توسعه پايدار همخواني ندارد. وي افزود: اينكه كشوري كمك كند سدي مانند كمال‌خان كه حقابه‌هاي تاريخي تالاب‌هاي زيست‌محيطي را تامين مي‌كند؛ به مسيري منحرف شود كه به گودال گودزره برود، اقدامي خلاف ديدگاه‌هاي حمايت از محيط زيست است و اين كشورها بايد به دغدغه‌مندان محيط زيست در دنيا پاسخ دهند، بايد پاسخگوي آسيب‌ها و بيمارهايي باشند كه براي كودكان، زنان، ميانسالان و جوانان ايجاد كرده‌اند. اينها با اصول توسعه پايدار و باورها و ارزش‌هاي جهاني سازگار نيست. سخنگوي صنعت آب گفت: ما در چندين نشست از كشورهاي اروپايي درخواست كرديم در مشورت‌هايي كه به كشورهاي همسايه ايران مي‌دهيد در مورد حقابه هامون هم محور شويد اما با كمال تعجب مشاركت نكردند، ما اين واكنش‌ها را غيرصادقانه ديديم، چگونه اين كشورها مي‌توانند در طرح‌هاي مهار آب مرزي مشاركت داشته باشند اما در زمينه طرح‌هاي محيط زيستي و احياي تالاب‌هاي مهمي مثل هامون به درخواست طرف ايران پاسخ مثبت ندهند و استقبال نكنند؟

وي با طرح اين پرسش كه آيا برخي كشورها اين اصل را كه محيط زيست مرز نمي‌شناسد؛ نشنيده‌اند؟ خطاب به كشورهاي تحريم‌كننده ايران گفت: آيا در كنفرانس‌هاي اروپايي و غيراروپايي اين پيام را نشنيده‌ايد كه ما بايد نگران محيط زيست، سلامت، كودكان، نسل آينده و مردمي كه آسيب اقليمي مي‌بينند؛ باشيم؟ بزرگ‌زاده تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بارها در جلسات متعدد آمادگي خود را اعلام كرده بود كه كشورها وارد وضعيت محيط زيستي هامون‌ها، مساله مهار گرد و غبار در منطقه سيستان، نيمروز و فراه در ايران و افغانستان شوند. كشورها و نهادهاي بين‌المللي كه در آموزش‌هاي آبي و محيط زيستي مشاركت دارند اين سخن ما را بشنوند و مشاركت كنند. وي بيان داشت: بنده به نمايندگي از ايران در نشست قزاقستان و نشست‌هاي مختلف با كشورهاي اروپايي به‌صورت گسترده اين موضوع را مطرح كردم، متاسفانه برخي از كشورها به حدي كه در كمك و مشورت در اجراي زيرساخت‌هاي مهار رودخانه‌ها جدي هستند در احياي تالاب‌ها و ملاحظات محيط زيستي همكاري ندارند و اين در عمل مشاهده شده است. سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه تحريم‌ها آثار منفي زيادي روي مساله آب ايران داشته و دارد، تصريح كرد: تحريم‌ها رفاه ايراني، سلامت و پايداري زيست‌بوم ايراني را مورد هدف قرار داده است، اينها بايد رفع شوند. در همين شرايط برخي كشورهاي مختلف كه در خصوص مهار آب‌هاي ورودي به ايران؛ به كشورهاي همسايه مشورت مي‌دهند كم‌كاري مي‌كنند، حال آنكه كلمه مهار آب‌ها به‌طور كلي با جنس رودخانه و محيط زيست سازگار نيست، بايد از آب‌ها استفاده بهينه صورت گيرد كه اهداف محيط زيستي هم بخشي از آن است نه اينكه كمك كنيم تا قطره آخر آب در كشور بالادست مهار شود و بهره‌برداري عرفي تهديد شود. وي تاكيد كرد: قطعا رفع تحريم حتما به حل مشكل آب كشور و رفع جفايي كه به زيست‌بوم ايران، باورهاي عمومي در خصوص بهداشت، كودكان و سالمندان شده؛ كمك مي‌كند.