آيفون رفرش ۶۰۰ دلاري را در گمرك ۱۱۰۰ دلار اظهار مي‌كنند

۱۴۰۳/۰۵/۰۹ - ۰۱:۴۰:۱۰
کد خبر: ۳۱۷۶۵۳

در شرايطي واردكنندگان مدل‌هاي مختلف آيفون ۱۳ اين گوشي را در گمرك بين ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار اظهار مي‌كنند كه قيمت مدل‌هاي رفرش اين تلفن همراه در سايت‌هاي معتبر بين المللي كمتر از ۶۵۰ دلار است. به گزارش تسنيم، بررسي بازار تلفن همراه نشان از آشفتگي و عدم نظارت بر اين بازار دارد.

در شرايطي واردكنندگان مدل‌هاي مختلف آيفون ۱۳ اين گوشي را در گمرك بين ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار اظهار مي‌كنند كه قيمت مدل‌هاي رفرش اين تلفن همراه در سايت‌هاي معتبر بين المللي كمتر از ۶۵۰ دلار است. به گزارش تسنيم، بررسي بازار تلفن همراه نشان از آشفتگي و عدم نظارت بر اين بازار دارد. از طرفي كالاهاي قاچاق و ممنوع كه مشمول ريجيستري نمي‌شوند و عملا واردات آنها به كشور مجوز ندارد، به وفور در بازار يافت مي‌شوند و از طرفي شاهد وجود كالاهاي رفرش و رينيو به قيمت كالاهاي اصل و نو هستيم. گفتني است سازمان توسعه تجارت نيز بارها در خصوص اصالت اين كالاها تذكر داده و عنوان كرده كه بسياري از مدل‌هاي قديمي تلفن همراه برند آيفون، رفرش و ريپك هستند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حالي كه قيمت آيفون‌هاي 13 و 13 پرو و 13 پرومكس در سايت‌هاي معتبر بين المللي به دليل اينكه تقريبا تمامي آنها مدل‌هاي رفرش و رينيو هستند، بسيار پايين‌تر از مبلغي است كه واردكنددگان در گمرك اظهار مي‌كنند، اما قيمت اين تلفن‌هاي همراه در بازار حتي از مدل‌هاي نو و با اصالت اين كالاها بيشتر است.

به عنوان مثال در شرايطي كه قيمت آيفون 13 پرومكس با حافظه 256 در سايت‌هاي معتبر خارجي، نهايتا حدود 650 دلار (قيمت خرده فروشي آن) است قيمت اين كالا در گمرك بين 1000 تا 1100 دلار اظهار مي‌شود كه به معناي بيش اظهاري 30 تا 35 درصدي آن است.
لازم به ذكر است واردات گوشي‌هاي بالاي 600 از جمله آيفون از محل واردات در برابر صادرات خود انجام شده و ارزي از سامانه نيما براي واردات آن تخصيص نمي‌يابد. نكته قابل توجه اينكه با وجود عدم تخصيص ارز سامانه نيما با بيش اظهاري در اين حوزه به نوعي شاهد رفع تعهد ارز صادراتي به صورت صوري و غيرواقعي هستيم.

ارسال نظر