بيشترين شكايت از مدارس دولتي در خصوص دريافت وجه است

۱۴۰۳/۰۵/۰۹ - ۰۱:۴۶:۲۵
کد خبر: ۳۱۷۶۶۰
بيشترين شكايت از مدارس دولتي در خصوص دريافت وجه است

هر سال موقع ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس كه از راه مي‌رسد انواع و اقسام ابلاغيه‌ها و اطلاعيه‌ها نيز از سوي آموزش و پرورش در مورد عدم دريافت وجه از والدين توسط مدارس نيز صادر مي‌شود و البته هر سال بزرگ‌ترين مشكلي كه خانواده‌ها با آن مواجه مي‌شوند بي توجهي مدارس به همين ابلاغيه‌ها و طلب وجه هنگام ثبت نام است.

هر سال موقع ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس كه از راه مي‌رسد انواع و اقسام ابلاغيه‌ها و اطلاعيه‌ها نيز از سوي آموزش و پرورش در مورد عدم دريافت وجه از والدين توسط مدارس نيز صادر مي‌شود و البته هر سال بزرگ‌ترين مشكلي كه خانواده‌ها با آن مواجه مي‌شوند بي توجهي مدارس به همين ابلاغيه‌ها و طلب وجه هنگام ثبت نام است.

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش گفت: بيشترين شكايات اوليا در خصوص دريافت وجه و عدم توجه به محدوده بندي جغرافيايي بوده است.

سيدمجتبي هاشمي در نشست با خبرنگاران با بيان اينكه پروژه مهر و ثبت نام دانش‌آموزان يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي آموزشي در كشور است كه مهر امسال با حضور حدود ۱۶ ميليون دانش‌آموز از سراسر كشور شكل مي‌گيرد.

او با بيان اينكه فرآيندهاي مرتبط با اجراي پروژه مهر با همكاري دستگاه‌هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌هاي ديگر انجام مي‌شود گفت: آسيب شناسي فرآيندهاي مختلف و باز شناسايي مراحل اجراي پروژه مهر نسبت به سال‌هاي گذشته معمولاً بلافاصله پس از اتمام پروژه مهر هر سال صورت مي‌گيرد. امسال هم هماهنگي بين استان‌ها در قالب يك دستورالعمل و تحت همين عنوان بررسي پروژه مهر ابلاغ و انجام مي‌شود.

هاشمي با اشاره به اينكه برخي پروژه‌ها هر ساله انجام مي‌شود و نيازمند سياست‌گذاري‌هاي پايدار است؛ گفت: موضوع استخدام از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي مي‌شود؛ آزمون‌ها برگزار شده، مراحل مصاحبه و ارزيابي شكل گرفته است تا پس از چند ماه، امروز ما شاهد خروجي‌هاي آن و پذيرفته‌شدگان آزمون باشيم. پروژه مهر و ثبت نام دانش‌آموزان هم از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي شده و مراحل اوليه آن اجرايي شده بود.

ثبت نام دانش‌آموزان مهم‌ترين اولويت وزارت آموزش و پرورش است

او با بيان اينكه ثبت نام دانش‌آموزان مهم‌ترين اولويت وزارت آموزش و پرورش است گفت: پروژه مهر هم ساماندهي فضاي آموزشي و هم سازماندهي نيروي انساني را شامل مي‌شود. در پروژه مهر توزيع امكانات آموزشي همچون كتب درسي هم مورد توجه ماست.

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه كميته‌هاي مختلفي در پروژه مهر فعال هستند گفت: اقدامات بسياري از اين كميته‌ها بايد پيش از شروع سال تحصيلي انجام شود؛ به عنوان مثال در كميته كيفيت بخشي آموزش ابتدايي و ثبت نام موضوع ثبت نام مديريت مي‌شود.

هاشمي در خصوص رويكردهاي مد نظر در پروژه مهر گفت: يكي از اين رويكردها رويكرد راهبري و نظارت بود. رويكرد ديگر ما رويكرد تحولي است كه بتوانيم خود را نسبت به سال گذشته به اهداف عالي وزارت نزديك‌تر كنيم. رويكرد ديگر ما انسجام و هماهنگي بيشتر است. اين رويكرد بسيار مهم است زيرا ما بايد نقطه اثر فعاليت‌هاي خود را در كف مدارس ببينيم.

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهميت توجه به شايستگي‌ها گفت: مواردي مثل ساماندهي نيروي انساني انتصابات و مواردي از اين دست بايد دقيقاً مبتني بر شايستگي افراد باشد.

 

تحويل ۱۴۹۱ پروژه آموزشي براي مهر امسال

اوبا بيان اينكه پروژه مهر بايد يك پروژه منعطف باشد زيرا در سراسر كشور اجرايي مي‌شود؛ گفت: پس رويكرد ديگر ما بحث انعطاف و توجه به مختصات و مشخصات متفاوت استان‌هاي مختلف كشور است رويكرد ششم ما هم بحث جلب مشاركت‌هاي مردمي ديگر نهادها و سازمان‌هاست. زيرا آموزش و پرورش به تنهايي نمي‌تواند اهداف عالي نظام و كشور را در زمينه تعليم و تربيت محقق سازد. هاشمي در تشريح جزئيات پروژه مهر گفت: يكي از وظايف ما توجه به فضاي فيزيكي مدارس است. اين بخش با همت سازمان نوسازي مدارس اجرايي مي‌شود. در طول سال گذشته ۱۴۹۱ پروژه آموزشي و پرورشي تعريف كرديم كه در تابستان سال جاري اين پروژه‌ها به استان‌ها تحويل داده خواهد شد. وي با اشاره به اينكه ۶۸۶۰ كلاس درس و يك ميليون و 66 هزار و861 متر مربع فضاي آموزشي به سرانه آموزشي كشور اضافه خواهد شد؛ گفت: اين تلاش سازمان نوسازي با هماهنگي استان‌ها انجام مي‌شود.

او بحث توانمندسازي و بهسازي نيروي انساني را موضوع ديگر در پروژه مهر اعلام كرد و گفت: ثبت سفارش و توزيع كتب درسي يكي از كارهاي گسترده در سطح كشور است. جداي از مسائل مربوط به محتواي كتاب‌هاي درسي، ثبت سفارش، چاپ و توزيع كتاب درسي يك كار گسترده است. براي امسال ۱۵۶ ميليون جلد كتاب درسي آماده شده كه در حال توزيع آنها هستيم.

 

دريافت وجه در هنگام ثبت نام

در مدارس دولتي ممنوع است

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۷۶ درصد ثبت سفارش كتب درسي انجام شده است و مابقي مبتني بر ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس به پيش مي‌رود. خوشبختانه هم وضع ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس و هم وضع ثبت‌نام كتب درسي نسبت به سال گذشته وضع بهتري دارد.

او با بيان اينكه دستورالعمل ثبت نام دانش‌آموزان اتباع به زودي انجام مي‌شود گفت: هرگونه دريافت وجه در هنگام ثبت نام در مدارس دولتي ممنوع است. تاكنون ۴۲۰۰ شكايت در خصوص ثبت نام در سامانه مربوطه ثبت شده كه بيشترين شكايت در خصوص دريافت وجه و عدم توجه به محدوده بندي جغرافيايي بوده است.

ارسال نظر