رييس‌جمهور براي آغاز به كار سوگند ياد كرد

نسخه پزشكيان براي ايران

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ - ۰۰:۳۷:۵۹
کد خبر: ۳۱۷۷۰۹

مسعود پزشكيان – رييس‌جمهوري اسلامي ايران – روز گذشته با حضور در مجلس شوراي اسلامي در جريان مراسم رسمي تحليف حاضر شد و سوگند خدمت ياد كرد تا به اين ترتيب با پايان مراحل قانوني، دولت چهاردهم رسما كار خود را آغاز كند.

مسعود پزشكيان – رييس‌جمهوري اسلامي ايران – روز گذشته با حضور در مجلس شوراي اسلامي در جريان مراسم رسمي تحليف حاضر شد و سوگند خدمت ياد كرد تا به اين ترتيب با پايان مراحل قانوني، دولت چهاردهم رسما كار خود را آغاز كند.

بر اساس قانون اساسي، پس از آنكه انتخابات رياست‌جمهوري از سوي وزارت كشور برگزار شد و صحت آن از طرف شوراي نگهبان به تاييد رسيد، رييس‌جمهور منتخب پس از آنكه از سوي رهبر معظم انقلاب تنفيذ شد، بايد با حضور در ميان نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، به قرآن كريم سوگند خورده و به اين ترتيب كار خود را آغاز كند. اين مراسم بايد با حضور رييس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام شود و در نهايت پس از امضاي رييس‌جمهور، اين حكم به امضاي رييس قوه قضاييه و دبير شوراي نگهبان نيز برسد.

محمدرضا عارف، وحيد حقانيان، محمد شريعتمداري، سيد عباس عراقچي، علي اكبر احمديان، سيامك ره پيك، سردار قاآني، عباسعلي كدخدايي، محمد مخبر، محمدي گلپايگاني، سرلشكر باقري، سردار رحيم صفوي، سردار سلامي، غلامحسين اسماعيلي، امير آشتياني، عليرضا زاكاني، احمد وحيدي، و سردار رادان از جمله مهمانان و مقاماتي هستند كه براي شركت در مراسم تحليف در مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا كردند. علي لاريجاني، آيت‌الله جنتي، غلامعلي حداد عادل، سيداحمد خاتمي، محمدجواد ظريف، صالحي اميري، علي طيب نيا، حجت‌الاسلام ناطق نوري، محمدرضا عارف، آيت‌الله آملي لاريجاني و حسن روحاني نيز از ديگر مقاماتي هستند كه در صحن مجلس حضور يافتند. زينب سليماني، آيت‌الله موحدي كرماني، سعيد جليلي، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، زلفي گل، حجت‌الاسلام خطيب، هادي طحان نظيف، علي باقري، مهدي چمران، حسين دهقان، حجت‌الاسلام سيد حسن خميني، آذري جهرمي، پرويز فتاح، زهرا پزشكيان و بابك نگاهداري نيز در مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري شركت كرده‌اند.

در كنار مقامات داخلي، تعداد قابل توجهي از مقامات خارجي نيز در اين مراسم حضور داشتند. رييس ستاد برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور از حضور نمايندگان ۸۸ كشور در مراسم تحليف رييس‌جمهور در بهارستان خبر داد.عليرضا شريفي در حاشيه صحن علني مجلس شوراي اسلامي ضمن تشريح جزئيات برگزاري آيين تحليف رييس‌جمهور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، بيان كرد: همانطوري كه در گزارش نيز اشاره شد، تهران ميزبان هيأت‌هاي مختلفي از كشورهاي جهان است. وي در ادامه اظهار كرد: مجموع هيأت‌هايي كه تا به الان اعلام آمادگي كردند و بخشي از آنها نيز وارد كشور شدند و بخشي ديگر نيز تا ساعاتي ديگر وارد تهران خواهند شد، بالغ بر ۸۸ كشور، ۱۰ سازمان بين المللي و در مجموع ۱۱۰ هيأت خارجي است كه در كشور حضور پيدا كرده و ما ميزبان آنها هستيم. 

 

قول همكاري دو قوه

در ابتداي مراسم روز گذشته، رييس مجلس و رييس قوه قضاييه در سخناني از تلاش خود براي همكاري همه‌جانبه ميان دو قوه سخن گفتند. محمدباقر قاليباف روز سه شنبه و در ابتداي مراسم تحليف رييس‌جمهور نهم كه با حضور مهمانان داخلي و خارجي در صحن علني مجلس برگزار شد، اظهار داشت: با سلام و صلوات به پيشگاه پيامبر اعظم (ص) و حضرت بقيه‌الله (عج)، امام شهدا و به ويژه روح مطهر شهيد رشيد اسلام، سپهبد حاج قاسم سليماني و همچنين سيدالشهداي خدمت شهيد رييسي به محضر همه حاضرين گرامي، مهمانان گرانقدر خارجي، رييس محترم جمهور تاجيكستان، نخست وزيران، روساي مجالس، معاونين رييس‌جمهور، معاونين نخست وزير، وزراي امور خارجه، فرستادگان ويژه، هيأت‌هاي بلندپايه و مقامات ارشد خارجي، رهبران عزيز محور مقاومت، سفرا و وابستگان نظامي كشورهاي مقيم و همچنين به همه مهمانان عزيز، مديران لشگري و كشوري و به ويژه به خانواده محترم شهدا و ايثارگران عرض خيرمقدم دارم. وي در ادامه اظهار كرد: حادثه تلخ و عروج شهادت گونه رييس‌جمهور فقيد، شهيد رييسي و همراهان گرانقدرش در چشم تحليلگران جهاني آزموني مجدد براي نظام مقدس جمهوري اسلامي رقم زد كه ديديم با مديريت هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب بار ديگر به نماد ثبات و اقتدار نظام سياسي در ايران اسلامي تبديل شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: در شرايط پرتلاطم منطقه‌اي و با وجود دشمنان قسم خورده خارجي و داخلي، ناظران جهاني مشاهده كردند كه جمهوري اسلامي دچار كوچك‌ترين تنش سياسي و امنيتي نشد و در اداره امور كشور نيز ذره‌اي اخلال ايجاد نشد. همچنين همگان ديدند كه در فرصت زماني كوتاه، وفق قانون اساسي و طي يك انتخابات كاملا رقابتي و جدي با حضور تمام طيف‌هاي سياسي در امنيت و سلامت كامل، رييس‌جمهور كشور تعيين شد. وي در ادامه تاكيد كرد: همه اين واقعيت‌ها حاكي از ثبات و اقتدار مثال زدني از نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه بر پايه مردم سالاري ديني بنا گذاشته شده است. امروز شروع يك دوره جديد و پرافتخار از حيات انقلاب اسلامي است. انقلابي كه قريب به ۵ دهه در مسيري پرشكوه و تمدن ساز آغاز شده و نظم جهاني را متأثر ساخته است. امروز نمايش وحدت كلمه و صداي واحد ايرانيان براي همه دنيا است. اينكه ما ايستاده‌ايم و بر سر عهدي كه با مردم و شهداي انقلاب و ايران عزيز بستيم، خواهيم بود و ايران را با همدلي همه ايرانيان از هر طيف و قوم و مذهب و زبان خواهيم ساخت.

وي افزود: امروز روزي است كه نه تنها جناب آقاي دكتر پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور ايران براي خدمت به مردم قسم مي‌خورند بلكه ما نيز متعهد مي‌شويم در راه پيشرفت و اعتلاي كشور، تأمين رفاه مردم و تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، قوه مجريه را ياري كنيم. قاليباف گفت: مجلس شوراي اسلامي از تمام ابزارهاي تقنيني، نظارتي و مشورتي خود استفاده مي‌كند تا از دولت محترم در مسير دشوار پيش رو براي خدمت صادقانه به ملت شريف ايران حمايت كند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما مطابق رهنمود صريح رهبر فرزانه انقلاب، موفقيت دولت جديد را موفقيت خود و نظام مي‌دانيم و در اين راستا تصريحات مكرر رييس‌جمهور محترم مبني بر ضرورت اجماع و انسجام داخلي، رعايت سياست‌هاي رهبر معظم انقلاب و اجراي برنامه هفتم پيشرفت كشور بهترين مبناي كشور براي تفاهم و همكاري محسوب مي‌شود. مجلس خود را در اين چارچوب كنار دولت تعريف مي‌كند و اطمينان داريم در صورت رعايت اين اصول از سوي دولت، مجلس و ديگر قوا و نهادهاي كشور، شاهد صداي واحد ايران خواهيم بود كه مي‌تواند آينده‌اي روشن را براي مردم عزيزمان رقم بزند.

وي در ادامه بيان كرد: ما معتقديم، چراغ راه حركت كشور، عقلانيت انقلابي است كه مخرج مشترك انقلابي گري، مردمي بودن و كارآمدي است كه مي‌تواند رفاه مردم و پيشرفت كشور را در فضايي عادلانه با تكيه بر مردم و باور به سنت‌هاي الهي رقم بزند. در اين مسير توجه به تحولات جهاني و داخلي از جمله تغييرات فناوري و نوآوري و تغيير آرايش منطقه‌اي و جهاني امري ضروري است كه بايد با چشم‌اندازي روشن و اراده‌اي استوار، جايگاه خود را در نظم نوين جهاني پيدا كنيم. رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: امروز ما به استقرار يك دولت تراز مبني بر عقلانيت انقلابي نيازمنديم. دولتي كه بتواند آرمان‌ها را مبتني بر واقعيت‌ها دنبال كند و رفاه، اميد، زندگي و عدالت را براي مردم به ارمغان بياورد. تمامي اركان و قواي كشور بايد عزمي جدي براي تحول در اداره كشور داشته باشند و در اين زمينه با قوه مجريه همراه شوند. مجلس شوراي اسلامي در مسير سازماندهي اقتصاد و معيشت و پيشرفت و آباداني كشور در كنار قوه مجريه خواهد بود. وي در ادامه بيان كرد: حفظ محيط زيست پايدار براي نسل‌هاي آينده و برقراري عدالت و برابري در سلامت و آموزش، مسيرهاي دشواري است كه جز با همدلي و همكاري قوا طي نخواهد شد. مجلس شوراي اسلامي در كمك به دولت در عرصه‌هاي سياست خارجي از همه ظرفيت‌هاي خود در جهت توليد قدرت قانوني و همچنين ديپلماسي پارلماني استفاده خواهد كرد و در راه تعامل عزتمندانه و برقراري روابط خارجي بر پايه عزت و منافع ملي همراه قوه مجريه خواهد بود.

پس از او نوبت به رييس قوه قضاييه رسيد. غلامحسين اژه‌اي رييس دستگاه قضا كشور در مراسم تحليف رييس‌جمهور نهم كه با حضور مهمانان داخلي و خارجي در صحن علني مجلس برگزار شد، اظهار داشت: ياد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام و ياد شهداي گرانقدر و شهيد والامقام سپهبد عزيز حاج قاسم سليماني و همچنين ياد شهداي خدمت و رييس‌جمهور شهيد آيت‌الله رييسي و همراهانش را گرامي مي‌دارم و علو درجات را برايشان مسألت دارم. ژ وي ادامه داد: خدا را سپاسگزاريم در شرايطي كه مردم ايران در غم از دست دادن رييس‌جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه‌گري مي‌افزودند، انتخابات رياست‌جمهوري در كمال امنيت و صحت برگزار شد و مردم آقاي پزشكيان را به عنوان رييس‌جمهور برگزيدند. اين انتخاب توسط مقام معظم رهبري تنفيذ و ايشان مسووليت اجراي قوه مجريه را عهده‌دار شدند. اژه‌اي اظهار داشت: امروز رييس‌جمهور محترم طبق قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي با حضور رييس قوه قضاييه و اعضاي شوراي نگهبان در پيشگاه قرآن كريم و در برابر نمايندگان به خداوند متعال سوگند ياد مي‌كند تا پاسدار مذهب رسمي و قانون اساسي جمهوري اسلامي باشد و همه صلاحيت‌هاي خود را در انجام مسووليت‌هاي خود بر عهده گيرد و خود را وقف خدمت مردم، ترويج دين و اخلاق، پشتيياني از حق كند و از خودكامگي دوري كند و از حقوق اشخاص حمايت كند. اژه‌اي ادامه داد: رييس‌جمهور در حراست از مرزها و استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نكند. اين مسووليت خيلي سنگين است. رييس‌جمهور با استعانت از خداوند، پيامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتي كه مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون اميني پاسدار و وفادار از آن نگهداري و به منتخب بعد از خود بسپارد. رييس‌جمهور از زمان تبليغات انتخابات تا الان عنوان كرده است كه اين قدرت را به تأسي از اميرمومنان امانت مي‌داند و نه طعمه و همه تلاش خود را براي تحقق عدالت، پيشرفت و تعالي كشور به كار خواهند برد. اينجانب ضمن تبريك مجدد به ريس جمهور محترم آقاي دكتر پزشكيان از خداي قادر متعال توفيق ايشان را در قبال مسووليت سنگين خواستارم. آقاي دكتر پزشكيان خداوند به شما توفيق دهد. وي ادامه داد: همانطور كه رهبر معظم و فرزانه انقلاب فرمودند، قوه قضاييه در كمك به دولت چهاردهم در هر نقطه كه باشد، حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولويتدار كشور از جمله مسائل اقتصادي در كنار دولت خواهد بود. رييس قوه قضاييه در پايان ضمن خيرمقدم به مهمانان بارديگر علو درجات را براي شهداي كشور و افزايش طول عمر را براي مقام معظم رهبري خواستار شد.

 

اميد به آينده ايران

رييس‌جمهور پس از اين سخنان ابتدا سوگند خود را ياد كرد و سپس به ايراد سخنراني پرداخت. در متن سوگند پزشكيان آمده بود: من به عنوان رييس‌جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌كنم كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري و قانون اساسي كشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسووليت‌هايي كه برعهده گرفته‌ام به كارگيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودكامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كنم. در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‏‏.

 مسعود پزشكيان، نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران در آيين تحليف در صحن مجلس شوراي اسلامي با گراميداشت ياد امام راحل، شهداي دولت و شهيد سردار قاسم سليماني، اظهار كرد: حضور در خانه ملت و اداي سوگند براي به عهده گرفتن بار امانت رياست‌جمهوري اسلامي ايران چنانكه اصل ۱۲۱ قانون اساسي مقرر داشته است لحظه‌اي تاريخي و مسووليت آفرين است. با لطف خداوند، تدبير رهبري معظم انقلاب و راي هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم رياست‌جمهوري فرصتي نو براي ايران و جهان گشود. وي در ادامه افزود: فرصتي براي وقوف به شرايط خطير كشور و دشواري‌هاي زندگي مردم، فرصت شنيدن صداي همه آحاد ملت و خواست آنان براي تحول و تغيير، فرصت اصلاح رويكردها و رويه‌هاي ناكارآمد در حكمراني، فرصت خلق اميد و وفاق براي عبور از تنگناها و بحران‌هاي پيچيده پيش‌رو.

پزشكيان اضافه كرد: فرصت اصلاح برخوردهاي ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ايران، فرصت برآمده از انتخابات ميدان جديد همكاري و همراهي ملي در درون حكومت، ميان حكومت و جامعه و درون جامعه است. رييس‌جمهوري تأكيد كرد: دولتي كه با راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عهده‌دار مسووليت اجرايي خواهد بود، دولت وفاق ملي است. دولتي كه خود را دولت همه ملت ايران، موظف به تامين حقوق شهروندي همه ايرانيان و ملتزم به اولويت منافع ملي بر هر امر ديگر است. وي بيان كرد: محور همگرايي، التزام به قانون اساسي، سند چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي مصوب مقام معظم رهبري خواهد بود. قانون اساسي ميثاق ملي ماست. سند چشم‌انداز آينده مشترك ما را ترسيم مي‌كند و سياست‌هاي كلي روش مورد توافق ما براي رسيدن به اين چشم‌انداز را مشخص مي‌كند. پزشكيان گفت: آنچه امروز نياز داريم بازخواني چشم‌انداز و طراحي راهكارها بر اساس سياست‌هاي كلي براي دستيابي به ويژگي‌هايي است كه سند چشم‌انداز براي جامعه ايران ترسيم نموده است. رييس‌جمهوري تأكيد كرد: در اين چشم‌انداز، ايران كشوري است توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري. در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش در جهان اسلام. با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌المللي و با تاكيد بر مردم‌سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنيت اجتماعي و قضايي. برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري و متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي و توليد ملي؛ امن، مستقل و مقتدر. وي ادامه داد: در اين چشم‌انداز ايران برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت قضايي، تامين اجتماعي، فرصت‌هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره‌مند از محيط‌زيست مطلوب است.

پزشكيان تاكيد كرد: ايراني كه فعال، مسووليت‌پذير، ايثارگر، مومن، رضايتمند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني‌بودن است و تأثيرگذار بر همگرايي اسلامي و منطقه‌اي براساس تعاليم اسلامي و انديشه‌هاي امام راحل؛ داراي تعامل سازنده و موثر با جهان بر اصول عزت، حكمت و مصلحت. رييس‌جمهوري يادآور شد: انتخابات چهاردهم نشان داد كه مردم ما تنها خواهان دستيابي به همين اهداف هستند. مگر خواست مردم براي عدالت، رفع تبعيض، تامين زندگي عادلانه و شرافتمندانه و پيشرفت و صلح و آرامش، به دور از نگراني، تحقير و مداخله‌هاي فراقانوني چيزي جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسي و ويژگي‌هاي مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چيست؟

وي تصريح كرد: مگر نشانه ولايت‌مداري و التزام عملي به قانون اساسي جز كوشش مشترك براي احترام به اين خواسته‌هاي ملت است؟ وفاق ملي يعني دست‌برداشتن از اختلافاتي كه جز بر پايه نفسانيت شكل نگرفته و دست در دست هم نهادن براي دستيابي به اين چشم‌انداز. مگر مردم ما در اين انتخابات چيزي جز اين خواستند؟ پزشكيان گفت: ايران نيازمند غلبه بر شرايط پيچيده كنوني و مخاطرات پيش‌رو و گشايش راه‌هاي توسعه پايدار است. جهان نيز نيازمند بهره‌برداري از اين فرصت كم‌نظير براي حل و فصل مشكلات منطقه‌اي و جهاني با مشاركت ايران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

رييس‌جمهوري اظهار كرد: بايد به مردم ايران، به زنان، جوانان و قوميت‌ها به عنوان فرصت‌هاي بي‌نظير ملي بنگريم و اين فرصت‌ها را بالنده كنيم. آنها مي‌توانند راه‌هايي نو براي حل مشكلات مزمن كشور ارايه دهند. بايد فرصت حضور و مشاركت براي كساني كه تاكنون در حاشيه بودند را فراهم كنيم. وي يادآور شد: دولت چهاردهم پيشرفت و توسعه عادلانه، پايدار و همه‌جانبه ايران و افزايش توان اقتصادي كشور و بهبود زندگي مردم را پيگيري خواهد كرد. رفع تبعيض و بسط عدالت سياسي، اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و جنسيتي و بين نسلي لازمه تحقق اين هدف است. مردم صرف نظر از سليقه، قوميت، مذهب و جنسيت، محور توسعه كشورند و خردمندي و دورانديشي در حكمراني پايه‌هاي پيشرفت و اعتلاي كشور و مردم است. پزشكيان گفت: بايد به عزت و كرامت و حرمت انسان به ويژه نسل جوان و زنان و دختران كه از ناديده گرفته شدن و تحقير و تحميل آزرده‌اند بازگرديم.

با پايان مراسم، ديدارهاي دو و چند جانبه مقامات ايران با نمايندگان كشورهاي خارجي كه براي مراسم تحليف به ايران آمده بودند و ادامه پيدا كرده و پيش‌بيني مي‌شود كه تعدادي از مقامات امروز (چهارشنبه) نيز با رييس‌جمهوري ايران ديدار و رايزني كنند.

ارسال نظر