كاهش دما موقتي است

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۷:۲۰
کد خبر: ۳۱۷۷۳۶

رييس مركز پيش‌بيني سازمان هواشناسي با اشاره به اينكه كاهش دماي هوا موقتي است، گفت: به دليل موقعيت جغرافيايي ايران، افزايش دماي هوا در تابستان نيز طي سال‌ بدين شكل بوده و مساله جديدي نيست.

رييس مركز پيش‌بيني سازمان هواشناسي با اشاره به اينكه كاهش دماي هوا موقتي است، گفت: به دليل موقعيت جغرافيايي ايران، افزايش دماي هوا در تابستان نيز طي سال‌ بدين شكل بوده و مساله جديدي نيست. صادق ضياييان رييس مركز ملي پيش بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هواي سازمان هواشناسي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به افزايش دماي هواي حاكم طي روزهاي اخير در كشور، گفت: اگرچه طي دو روز اخير دماي هواي تهران بين يك تا ۲ درجه افزايش پيدا كرد و روز يكشنبه، ۷ مردادماه شدت گرما به اوج خود رسيد اما چنين گرمايي در گذشته نيز سابقه داشته و تنها به تابستان امسال مختص نمي‌شود.

رييس مركز ملي پيش بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هواي سازمان هواشناسي تاكيد كرد: طي روزهاي اخير دماي هوا در هيچيك از ايستگاه‌هاي هواشناسي به ۵۰ درجه نرسيده اما اين در حالي است كه نيمي از روزهاي تيرماه امسال بيشينه دماي مطلق كشور به ۵۰ درجه سلسيوس و بيشتر از آن رسيده بود. وي در خصوص اشعه ماوراي بنفش خورشيد اظهار كرد: اشعه ماوراي بنفش خورشيد در همه طول سال وجود دارد و اين اشعه طيفي از تابش نور خورشيد است كه بخشي از آن توسط ازن جذب مي‌شود و به‌طور كلي زاويه خورشيد در تابستان شكل ثابتي است كه از سال‌هاي گذشته به همين شكل ادامه داشته است و مساله جديدي نيست، به عبارت ديگر ايران به دليل موقعيت جغرافيايي كه در آن قرار داد براي هزاران سال در فصل تابستان همين ميزان اشعه ماوراي بنفش خورشيد دريافت مي‌شد و بر اين اساس رويداد جديدي براي منطقه و كشور ما نيست.


ضياييان تصريح كرد: از روز دوشنبه، هشتم مردادماه در اغلب مناطق كشور روند تدريجي كاهش دما آغاز و قدري از شدت گرماي هوا كاسته شده اما اين روند به معناي خنك شدن هوا نخواهد بود، بلكه صرفاً مقداري از شدت گرماي هواي كاسته مي‌شود. وي با اينكه كاهش گرماي هوا موقتي خواهد بود، گفت: با توجه به اينكه هم‌اكنون در فصل تابستان قرار داديم، بي‌شك كاهش دماي هوا موقتي خواهد بود و مجدداً از روزهاي آينده دماي هوا افزايش خواهد يافت.