رييس‌جمهور تمام قيمت‌هاي جديد ايران خودرو، سايپا و خودروهاي مونتاژي را باطل كرد

اولين دستور خودرويي پزشكيان

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۸:۳۴
کد خبر: ۳۱۷۷۳۸
اولين دستور خودرويي پزشكيان

رييس‌جمهور تمامي افزايش قيمت شركت‌هاي خودروساز را باطل كرد. براساس اخبار رسيده مسعود پزشكيان تمامي افزايش قيمت‌هاي اتفاق افتاده براي قيمت كارخانه‌اي محصولات ايران خودرو، سايپا و خودروسازان خصوصي را باطل كرد.

تعادل |

رييس‌جمهور تمامي افزايش قيمت شركت‌هاي خودروساز را باطل كرد. براساس اخبار رسيده مسعود پزشكيان تمامي افزايش قيمت‌هاي اتفاق افتاده براي قيمت كارخانه‌اي محصولات ايران خودرو، سايپا و خودروسازان خصوصي را باطل كرد. همانطور كه مي‌دانيد، در روزهاي گذشته خبر افزايش قيمت محصولات ايران خودرو و سايپا با افزايش چشمگير تا 52 درصد، موجي از اعتراضات را در پي داشت. اين در حالي بود كه مديران اين دو خودروساز مدعي شده بودند كه مجوز افزايش قيمت را از نهادهاي مربوطه دريافت كرده‌اند! حال اما با روي كار آمدن دولت جديد و تصميم قاطع پزشكيان براي لغو مصوبات دولت قبل، اين افزايش قيمت‌ها لغو شده و اميدها براي كاهش قيمت خودرو در آينده تقويت شده است.

 

تمامي افزايش قيمت‌ها باطل شد

چندي پيش ايران خودرويي‌ها در نامه‌اي كه به سازمان بورس اوراق بهادار فرستاده بودند و در سايت كدال نيز در دسترس قرار داشت براي 6 محصول اين خودروساز قيمت‌هاي جديد اعلام شده بود. وزارت صمت سيزدهم نسبت به افزايش قيمت محصولات ايران خودرو واكنش نشان داد و در روزهاي پاياني عمر خود اين افزايش قيمت را وتو كرد اما با بررسي نامه منتشر شده ايران خودرو در سايت كدال سازمان بورس شاهد هستيم كه درخواست افزايش قيمت محصولات ايران خودرو پيش از ارسال به سازمان بورس مورد تاييد دفتر صنايع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. بنابراين به نظر مي‌رسيد با توجه به انتشار نامه در سايت كدال و تاييد دفتر صنايع خودرويي بايد افزايش قيمت 6 محصول ايران خودرو را قطعي دانست و واكنش مديران صمت سيزدهم را بيشتر به حركتي نمايشي تعبير كرد. اما حالا رييس‌جمهور به بحث افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو ورود كرده و تمامي افزايش قيمت‌هاي اتفاق افتاده را باطل كرده است. به نظر مي‌رسد اين اقدام پزشكيان براي جلوگيري از ايجاد هيجان در بازار خودرو در فاصله كسب راي اعتماد وزيران پيشنهادي و تشكيل دولت چهاردهم اتخاذ شده تا وزير صمت مدنظر رييس‌جمهور سكان هدايت وزارت صمت را در دست بگيرد و بعد درباره قيمت كارخانه‌اي خودرو تصميم‌گيري شود. پيش بيني مي‌شود واكنش بازار خودرو به اين اقدام پزشكيان سكوت باشد و دو طرف عرضه و تقاضا در سكوت منتظر تشكيل دولت چهاردهم و رونمايي از برنامه‌هاي دولت جديد براي صنعت و بازار خودرو بمانند. بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين تصميم مي‌تواند به بهبود وضعيت بازار خودرو و كاهش التهاب در اين بازار كمك كند.اكنون انتظار مي‌رود دولت جديد با اتخاذ سياست‌هاي مناسب، به دنبال اصلاح ساختار صنعت خودرو و بهبود كيفيت محصولات داخلي باشد. همچنين، شفاف‌سازي در خصوص قيمت‌گذاري خودرو و جلوگيري از افزايش خودسرانه قيمت‌ها از جمله مهم‌ترين مطالبات مردم و فعالان حوزه خودرو است.

 

فرآيند تغيير قيمت خودرو

بايد طبق مصوبه شوراي رقابت باشد

در همين حال، سخنگوي شوراي رقابت هم در خصوص افزايش قيمت خودرو عنوان كرده كه فرايند بررسي نحوه محاسبه قيمت تمام شده خودروهاي مونتاژي و توليد داخلي، مدتي است شروع شده و با جزييات در حال پيگيري است. اگر تخلفي در اين حوزه صورت گرفته باشد، خودروسازهاي متخلف به شوراي رقابت معرفي و مراجع ذي‌صلاح با آنها برخورد قانوني خواهد كرد. وي تاكيد كرد: خودروسازها اجازه ندارند بدون در نظر گرفتن مقررات، وجهي از مصرف‌كنندگان مطالبه كنند. دادجوي‌توكلي همچنين گفته است: اظهارنظرهاي غيركارشناسي همكاران بنده در خصوص قيمت خودور، منجر به ايجاد التهاب در بازار مي‌شود. فرايند تغيير قيمت‌ها و تناسب عرضه و تقاضا بايد طبق مصوبه شوراي رقابت باشد. به گفته او، شوراي رقابت اجازه قيمت‌گذاري ندارد و فقط دستورالعمل قيمت‌گذاري را تنظيم مي‌كند. دادجوي‌توكلي اين را هم گفته كه پيش از انتشار جدول قيمت‌گذاري از سوي خودروسازها، اين جدول توسط شوراي رقابت بررسي مي‌شود.

 

قيمت خودرو‌هاي داخلي

قيمت خودرو 9 مرداد 1403، در شرايطي كه مسعود پزشكيان براي برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهوري به مجلس مي‌رود، با ريزش شديد مواجه شد. طوري كه محصولات داخلي با شدت بيشتري نسبت به روزهاي گذشته به سقوط خود ادامه مي‌دهند. قيمت محصولات ايران خودرو و سايپا با افت شديد نسبت به روزهاي گذشته كار خود را آغاز كرد. سورن پلاس دوگانه‌سوز و تمامي مدل‌هاي اين خودرو در صبح ديروز روند ريزشي را تجربه كردند. اين خودرو با شش ميليون و 500 هزار تومان كاهش قيمت نسبت به روز گذشته به بهاي 769 ميليون تومان ارزش‌گذاري شد. پژو پارس از محصولات داخلي ايران خودرو محسوب مي‌شود كه بر خلاف ساير محصولات اين شركت از روند صعودي برخوردار شد و با رشد چهار ميليون و 500 هزار تومان در محدوده 660 ميليون و 500 هزار تومان قرار گرفت البته اين خودرو امروز در كارخانه توليد و عرضه نمي‌شود. پژو 207 دنده‌اي هيدروليك در شمار محصولات محبوب اين شركت محسوب شده و با 12 ميليون و 500 هزار تومان روند نزولي خود به قيمت 737 ميليون و 500 هزار تومان معامله مي‌شود. تارا اتوماتيك V2 روند نزولي را با همنوعان خود تجربه كرده و با ريزش 9 ميليون توماني نسبت به روز گذشته به نرخ 900 ميليون تومان رسيده است و اين خودرو در كارخانه به فروش نمي‌رسد. اطلس خودروي جديد سايپا، ركورددار افزايش قيمت در بين محصولات شد و با رشد 10 ميليون توماني به قيمت 540 ميليون تومان رقم خورد. شاهين اتوماتيك G از محصولات شركت سايپا، با افت هشت ميليون توماني به قيمت 716 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

 

قيمت خودرو‌هاي مونتاژي

محصولات مونتاژي صبح ديروز نيز روند قيمتي نوساني را به خود گرفتند. خودروي VX هم با روند نزولي ادامه‌دار شد و پس از افت قيمت 40 ميليون توماني به نرخ چهار ميليارد و 460 ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسد. خودروBAC X3 يك كراس اوور كامپكت هم با افت 25 ميليون تومان به قيمت يك ميليارد و 35 ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. ديگنيتي پرستيژ از محصولات شركت بهمن موتور، با افت 30 ميليون توماني نسبت به روز گذشته به قيمت دو ميليارد و 305 ميليون تومان معامله مي‌شود. مكث كلوت اتوماتيك (تيپ 3) از محصولات مونتاژي تعادل خود را از دست داده و با رشد 70 ميليون توماني به نرخ يك ميليارد و 910 ميليون تومان در بازار خريداري مي‌شود.

ارسال نظر