شهادت اسماعيل هنيه در تهران

رهبر انقلاب: خونخواهي مهمان عزيزمان را وظيفه خود مي‌دانيم

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۱۶:۲۳
کد خبر: ۳۱۷۸۰۱
رهبر انقلاب:  خونخواهي  مهمان  عزيزمان  را  وظيفه خود  مي‌دانيم

روز گذشته در نخستين ساعات صبح، روابط عمومي كل سپاه در اطلاعيه‌اي از شهادت اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس و يكي از محافظان وي، در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد. روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس و يكي از محافظان وي در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسيدند.

روز گذشته در نخستين ساعات صبح، روابط عمومي كل سپاه در اطلاعيه‌اي از شهادت اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس و يكي از محافظان وي، در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد. روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس و يكي از محافظان وي در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسيدند.

متن اطلاعيه به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

با عرض تسليت به ملت قهرمان فلسطين و امت اسلامي و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شريف ايران، بامداد روز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقاي دكتر اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي مقاومت اسلامي حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پي اين حادثه ايشان و يك نفر از محافظين وي به شهادت رسيدند.

علت و ابعاد اين حادثه در حال بررسي و نتايج آن متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.

روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس كه براي حضور در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران به تهران آمده بود، به شهادت رسيد تا از همان ساعات ابتدايي صبح، سيل واكنش‌هاي داخلي و خارجي به اين اتفاق آغاز شد. هرچند رژيم اسراييل رسما اين ترور را هنوز بر عهده نگرفته اما در اين زمينه كمتر ترديدي وجود دارد كه اين اقدام از سوي تل آويو انجام شده است.

مقام معظم رهبري روز گذشته نخستين واكنش را به اين حادثه داشتند. متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

ملت عزيز ايران!

رهبر شجاع و مجاهد برجسته فلسطيني جناب آقاي اسماعيل هنيه در سحرگاه ديشب به لقاء‌الله پيوست و جبهه عظيم مقاومت عزادار شد. رژيم صهيوني جنايتكار و تروريست، ميهمان عزيز ما را در خانه ما به شهادت رسانيد و ما را داغدار كرد، ولي زمينه مجازاتي سخت براي خود را نيز فراهم ساخت.

شهيد هنيه سال‌ها جان گرامي‌اش را در ميدان مبارزه‌ئي شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده شهادت بود، و فرزندان و كسان خود را در اين راه تقديم كرده بود. او از شهيد شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باك نداشت، ولي ما در اين حادثه تلخ و سخت كه در حريم جمهوري اسلامي اتفاق افتاده است، خونخواهي او را وظيفه خود مي‌دانيم.
اينجانب به امت اسلامي، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطين و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهيد هنيه و يكي از همراهانش كه با وي به شهادت رسيده است، تسليت عرض مي‌كنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم.

سيد علي خامنه‌اي

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶

همچنين روز گذشته اعلام شد كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در دانشگاه تهران بر پيكر شهيد اسماعيل هنيه مجاهد برجسته مقاومت فلسطين اقامه نماز خواهند كرد.

اقامه نماز راس ساعت ۸:۳۰ صبح خواهد بود.

مراسم تشييع پيكر مجاهد شهيد اسماعيل هنيه رهبر جنبش مقاومت اسلامي حماس؛ پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ از دانشگاه تهران به سمت ميدان آزادي برگزار خواهد شد.

 

واكنش سران سه قوه

به دنبال رخ دادن اين حادثه تلخ، روز گذشته تعداد قابل توجهي از مقامات ايراني به شهادت هنيه واكنش نشان دادند و از لزوم برخورد با مسببان آن سخن گفتند.

 در پي اقدام جنايتكارانه بامداد روز چهارشنبه در ترور حاج «اسماعيل هنيه» رييس دفتر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين كه براي مراسم سوگند چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر كرده بود، مسعود پزشكيان رييس‌جمهوري اسلامي ايران با صدور پيامي ضمن تبريك و تسليت شهادت وي پس از عمري جهاد و مبارزه به امت اسلامي، مبارزان مقاومت و ملت بزرگ فلسطين، بر پاسداري جمهوري اسلامي ايران از تماميت ارضي و عزت و اعتبار خود تاكيد كرد.

متن كامل پيام دكتر پزشكيان به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

رژيم صهيونيستي كه پس از ماه‌ها كشتار و جنايت و ويراني در غزه، دچار بن‌بست و قفل‌شدگي بوده و قادر به رهايي از پيامدهاي سياست تاريخي مبتني بر اشغالگري، تروريسم، تبعيض نژادي و كشتار جمعي خود نيست، بامداد امروز برادر عزيز و مجاهد راه خدا شهيد «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين – حماس را در تهران هدف عمليات جنايتكارانه تروريستي خود قرار داد و به شهادت رساند. شهادت هنر مردان خداست و شهيد اسماعيل هنيه كه پيش از اين بسياري از نزديكان و اعضاي خانواده و رهبران جنبش مقاومت تحت رهبري خود را در عمليات‌هاي تروريستي اسراييل از دست داده بود، پس از عمري مجاهدت و مبارزه براي رهايي ملت فلسطين از اشغال صهيونيستي به آرزوي هميشگي خود رسيد و به ديدار خداوند شتافت. اينجانب پوشيدن جامه شهادت را بر اسماعيل هنيه و همراه شهيدش به همه مبارزان مقاومت و ملت بزرگ فلسطين و همه امت اسلامي تبريك و تسليت مي‌گويم. اين اقدام تروريستي همچون ديگر جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي، ناقض قوانين و مقررات بين‌المللي بوده و ضرورت اقدام متحد جهان به ويژه كشورهاي اسلامي را براي مقابله با اين رژيم جنايتكار و اشغالگر بيش از پيش نشان مي‌دهد.

اين جنايت در تهران و هنگامي انجام شد كه برادر عزيزمان شهيد اسماعيل هنيه، ميهمان رسمي رييس‌جمهور و دولت جمهوري اسلامي بوده و براي شركت در مراسم سوگند رياست‌جمهوري به ايران سفر كرده بود.

جمهوري اسلامي ايران در پاسداري از تماميت ارضي و حاكميت ملي و عزت و اعتبار خود كوتاهي نخواهد كرد و رژيم صهيونيستي به زودي نتايج اقدام بزدلانه و تروريستي خود را خواهد ديد.

دولت ايران نيز پيامي رسمي در اين زمينه صادر كرد. متن اطلاعيه به اين شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحيم «الذِين آمنُوا و هاجرُوا و جاهدُوا فِي سبِيلِ‌الله بِأمْوالِهِمْ و أنْفُسِهِمْ أعْظمُ درجةً عِنْداللهِ و أُولئِك هُمُ الْفائِزُون»

شهادت فرمانده مجاهد، دكتر اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) امت اسلامي، دلدادگان مكتب مقاومت و همه آزادگان جهان را داغدار كرد. اين ترور برگ ديگري بر سياهه شرم‌آور جنايت‌هاي فرقه تبهكار و غاصب صهيونيستي اضافه كرد.

دولت جمهوري اسلامي ايران اين اقدام وحشيانه كه با اهداف خاص در آغاز به‌كار دولت وفاق ملي صورت گرفت و همه اصول و قواعد انساني و حقوق بين‌الملل را زير پا گذاشت و مهمان رسمي و ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران براي حضور در ايين تحليف رياست‌جمهوري را هدف قرار داد، محكوم كرده و آن را نشانه آشكار ديگري بر تروريستي بودن رژيم صهيونيستي و در امان نبودن هيچ نقطه‌اي در كره زمين از شرارت‌هاي اين غده فاسد و اصلاح‌ناپذير مي‌داند.

دولت جمهوري اسلامي ايران با تسليت شهادت مجاهد و رهبر بزرگ جبهه مقاومت جناب اسماعيل هنيه به رهبر معظم انقلاب اسلامي، ملت شريف ايران، مردم غيور و مظلوم فلسطين و همه امت اسلامي و محور مقاومت، همه دولت‌هاي مستقل و شخصيت‌هاي آزادانديش و شرافتمند را به مقابله با باند جنايتكار حاكم بر سرزمين‌هاي اشغالي فرا مي‌خواند. دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن ابراز همدردي با مردم مظلوم و مقاوم فلسطين و بازماندگان شهيد هنيه، روزهاي چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ را در سراسر ايران عزاي عمومي اعلام مي‌كند.

 

لزوم تأديب عامل جنايت

روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با انتشار دومين اطلاعيه خود درباره ترور اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس، در زمينه برگزاري مراسم تشييع پيكر شهدا توضيحاتي ارايه كرد.

متن اطلاعيه شماره ۲ روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اين شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحيم . مِّن ٱلمُومِنِين رِجالا صدقُواْ ما عٰهدُواْ ٱللّه عليهِ فمِنهُم مّن قضيٰ نحبهُ ومِنهُم مّن ينتظِرُ وما بدّلُواْ تب دِيلا.

همان‌گونه كه به استحضار ملت شريف و عظيم‌الشأن ايران اسلامي و آحاد امت اسلامي و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستين ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ «آقاي دكتر اسماعيل هنيه» رييس معزز دفتر سياسي حماس و يكي از محافظان شجاع ايشان در اقدام تروريستي رژيم بزدل و جنايتكار صهيونيستي، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسيدند. شهيد هنيه از جمله شخصيت‌هاي برجسته حدود ۱۱۰ هيات خارجي دعوت شده توسط «مجلس محترم شوراي اسلامي» براي شركت در « آيين تحليف چهاردهمين رياست‌جمهوري اسلامي ايران» بودند كه طي ساليان اخير به ويژه پس از عمليات تاريخي « توفان الاقصي» سفرهاي متعددي به كشورمان داشتند. اين جنايت نشان داد باند تبهكار، قاتل و تروريست صهيونيستي بدون توجه به قواعد و مقررات بين‌المللي براي سرپوش گذاردن بر شكست‌هاي خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه كه منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و كودك فلسطيني شده است از ارتكاب هيچ اقدام جنايتكارانه‌اي دريغ نمي‌ورزد. بي‌ترديد اين جنايت رژيم صهيونيستي با پاسخ سخت و دردناك جبهه مقتدر و عظيم مقاومت به ويژه ايران اسلامي مواجه و بركات مجاهدت‌هاي «شهيد القدس» دكتر اسماعيل هنيه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطين ياري‌بخش آنان خواهد بود.

با محكوميت شديد اين اقدام رذيلانه و جنايتكارانه و تسليت و تبريك شهادت سردار عاليقدر حماس و مقاومت اسلامي فلسطين و محافظ دلاور وي، به آگاهي مردم قدرشناس و انقلابي ايران مي‌رساند، برنامه‌هاي مراسم تشييع پيكر مطهر شهداي گرانقدر توسط «شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي» اطلاع‌رساني خواهد شد.»

ديگر مقامات ايراني نيز بر لزوم پيگيري جدي اين مساله تاكيد كردند. محمدجواد ظريف در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «‏محكوميت ترور شهيد بزرگوار اسماعيل هنيه، در حالي‌كه جهان در سكوت نظاره‌گر نسل كشي اسراييل و اقدامات مكرر تروريستي و ​​تجاوزگرانه آن رژيم است، نتانياهو منطقه و جهان را به سوي پرتگاه فاجعه پيش مي‌برد، درست در روز تحليف رييس‌جمهور پزشكيان، كه مردم ايران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلي فرا مي‌خواند. ايالات متحده و اتحاديه اروپا بايد تا كنون متوجه شده باشند كه بقاي نتانياهو در گرو كشتار، تخريب و هرج و مرج است.

شهيد اسماعيل هنيه قهرمان خستگي ناپذير آزادي مردم فلسطين از اشغال اسراييل بود. ترور ناجوانمردانه ميهمان ما، عزم ايران را براي دفاع از خود و حمايت از عزم مردم فلسطين براي مبارزه براي آزاديشان دوچندان خواهد كرد. جهان نبايد اجازه دهد كه اهداف ويرانگر نتانياهو محقق شود.»

سرپرست وزارت خارجه در پي شهادت اسماعيل هنيه در پيامي نوشت: جمهوري اسلامي ايران اين اقدام مجرمانه نفرت‌انگيز را به شديدترين وجه ممكن محكوم نموده و بر حق خود براي پاسخ مناسب تأكيد مي‌نمايد. «علي باقري» در پيامي در شبكه ايكس نوشت: ترور بزدلانه رهبر پرافتخار مقاومت فلسطين، اسماعيل هنيه، يار ديرين شهيد قدس، سپهبد حاج قاسم سليماني، مردم و مقاومت قهرمان فلسطين، جهان اسلام و همه انسان‌هاي آزادي‌خواه را در مسير پرعزت جهاد عليه اشغالگري و نسل كشي، مصمم‌تر خواهد ساخت. شهيد هنيه، به عنوان يكي از رهبران ملت فلسطين و طلايه‌دار مبارزه مشروع براي احقاق حق تعيين سرنوشت مردم فلسطين، مهمان رسمي مردم و دولت ايران در مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب ايرانيان بود و اقدام تروريستي مافياي تروريستي حاكم بر سرزمين اشغال شده فلسطين، نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بين‌الملل، منشور ملل متحد و بي‌حرمتي به امنيت‌ ملي و تماميت سرزميني جمهوري اسلامي ايران است. جمهوري اسلامي ايران اين اقدام مجرمانه نفرت‌انگيز را به شديدترين وجه ممكن محكوم نموده و بر حق خود براي پاسخ مناسب تأكيد مي‌نمايد. شوراي امنيت سازمان ملل بايد به مسووليت خود براي مقابله با تهديد صلح و امنيت بين‌المللي به واسطه اقدامات مستمر تروريستي و تجاوزكارانه رژيم اشغالگر اسراييل عمل نمايد. رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در پيامي شهادت اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس در اقدامي تروريستي در تهران را تسليت گفت. متن پيام حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني به اين شرح است: «انا لله و انا اليه راجعون . شهادت جناب آقاي اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي - حماس در پي اقدام تروريستي بزدلانه در تهران، بار ديگر خوي تروريستي رژيم اشغالگر صهيونيستي و ماهيت بحران‌آفرين و جنايتكار آن را در پيشگاه جهانيان آشكار كرد. اسراييل در ۷۶ سال گذشته جز ترور، تخريب، تجاوز و ناامني منطقه ثمره ديگري نداشته و مردم منطقه دهه‌هاست با استراتژي اين رژيم در جنگ‌آفريني، اشغالگري، كشتار بي‌رحمانه و ترورهاي بزدلانه آشنا هستند. سكوت جامعه جهاني در قبال اين تجاوزات، روزبه‌روز به بحران و جسارت و خسارت بيشتري منجر مي‌شود كه مسببان آن، دولت‌هاي حامي اين رژيم جنايتكار هستند. ترور مهمان عزيز ما در مراسم تحليف منتخب ملت ايران، شهيد سرافراز و مجاهد نستوه اسماعيل هنيه در اين مقطع، همزمان امنيت و ثبات ايران در آستانه تشكيل دولت جديد و فلسطين و منطقه را هدف گرفته است. از اين جهت واكنش به آن هوشياري زيادي مي‌طلبد؛ آنچه حائز اهميت است آنكه ترورها و رفتارهايي از اين دست از سوي رژيم غاصب و اشغالگر صهيونيست در مقاطعي روي مي‌دهد كه فرصت‌ها و موفقيت‌هايي پيش روي ملت ايران قرار مي‌گيرد و رژيم غاصب دقيقاً در چنين مقاطعي چالش‌هايي را پيش روي ايران به وجود مي‌آورد تا مانع فرصت‌ها و گشايش‌هايي شود كه مي‌تواند مسير پيشرفت ايران و تعاملات سازنده را براي كشورمان فراهم كند. راه مقابله با اين توطئه دشمن صهيونيستي، حفظ انسجام ملي، همراهي و همكاري با نهادهاي مسوول امنيتي، اطلاعاتي، نظامي و انتظامي كشور و تقويت راهبردهاي آنها، پرهيز از شعارهاي ناصواب و باور به درايت و جامع‌نگري اركان نظام در هر نوع پاسخ و واكنش است. علاوه بر آنكه اين اقدام جنايتكارانه، اراده مقاومت و ايستادگي در برابر تروريسم دولتي اسراييل را بيشتر خواهد كرد.
اينجانب شهادت فرمانده مجاهد اسماعيل هنيه را به مقام معظم رهبري، جبهه مقاومت و ملت‌هاي ايران و فلسطين، خانواده پرافتخار هنيه و بازماندگان ايشان و ديگر يار شهيدشان تسليت عرض مي‌كنم و از خداوند منان علوّ درجات آن شهيد سعيد را مسألت مي‌كنم.»

در نخستين ساعات از شهادت هنيه، مقامات رژيم اسراييل از پذيرش مسووليت اين اقدام طفره رفتند اما به نظر مي‌رسد كه ترديدي در اين موضوع وجود نخواهد داشت كه تل آويو پشت اين عمليات تروريستي بوده و جمهوري اسلامي ايران اين حق را دارد كه نسبت به اين اتفاق واكنشي جدي نشان دهد.

ارسال نظر