راهكار برون رفت از بحران مسكن

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۴۷:۳۵
کد خبر: ۳۱۷۸۲۷

يك كارشناس مسكن گفت: بهترين روش براي مديريت حوزه مسكن كشور، ارايه خدمات روبنايي و فراهم كردن زيرساخت‌ها از جمله عرضه زمين براي مردمي‌سازي است.

يك كارشناس مسكن گفت: بهترين روش براي مديريت حوزه مسكن كشور، ارايه خدمات روبنايي و فراهم كردن زيرساخت‌ها از جمله عرضه زمين براي مردمي‌سازي است. عباس جهانبخش عضو هيأت عملي دانشگاه هنر اصفهان در خصوص راهكار برون رفت دولت چهاردهم از بحران مسكن به مهر گفت: دولت‌هاي گذشته، مدل‌هاي مختلفي از شيوه‌هاي متفاوت براي حل بحران مسكن را استفاده كرده‌اند. از مدل حصر زمين شهري و در نتيجه گران كردن شهر و مسكن مهر تا مدل واگذاري زمين براي ساخت خانه‌هاي يك طبقه در نهضت ملي مسكن از انواع شيوه‌هايي بوده كه در اين سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در نتيجه همه اين تجربياتي كه در اين سال‌ها كسب شده، بيشترين سرعت ساخت براي واگذاري زمين به مردم و مردمي‌سازي مسكن بوده است. مدلي كه دولت سيزدهم با عملگرايي به آن رسيد.

وي افزود: در حالي كه معادلات نظري حركت به سمت مردمي‌سازي را درست نمي‌دانست اما در عمل بود كه دولت متوجه شد، هر چه در ساخت مسكن ورود نكند، مردم رضايت بيشتري دارند و محلي براي اختلاف بين مردم، پيمانكار و نارضايتي از دولت ايجاد نمي‌شود. چون اگر يكي از طرفين به تعهد خود عمل نكند، دولت بايد پاسخگو باشد. جهانبخش در مورد بهترين مدل توليد مسكن براي گذر از بحران اين روزهاي مسكن اظهار كرد: بهترين روش فراهم كردن زيرساخت‌ها و ارايه خدمات روبنايي از جمله عرضه زمين براي مردمي‌سازي است. البته نياز است يك وجه جمعي وجود داشته باشد. آقاي عبدالعلي‌زاده در زمان وزارت اعتقاد داشتند، نبايد به محدوده شهرهاي حتي يك وجب اضافه شود تا شهر گران شده و از مهاجرت به آنها جلوگيري شود. بالطبع، اين يك روش است ولي در مقابل آن مي‌توان خانه خوب با قابليت توليد و اشتغال را در مناطقي كه از منظر آمايش سرزميني مناسب هستند، اعطا كرد تا تقاضاي مهاجرت به شهرهاي بزرگ پايين بيايد. اين كارشناس مسكن تصريح كرد: يعني به جاي آنكه زندگي در شهرهاي بزرگ را گران كنيم تا به آنها مهاجرت نشود، مي‌توان در ديگر مناطق كشور جذابيت‌هاي بيشتري ايجاد كرد تا نياز به مهاجرت به شهرهاي بزرگ وجود نداشته باشد. دولت سيزدهم نيز با همين نگاه در «بنياد مسكن» به دنبال جذابيت‌هايي از اين دست و در نتيجه مهاجرت معكوس بود.

ارسال نظر