ويژگي‌هاي هوش مصنوعي اپل براي توسعه‌دهندگان ارايه شد

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۵۸:۲۴
کد خبر: ۳۱۷۸۳۰

در هفته جاري اپل نسخه بتاiOA18.1 را همراه برخي از آپديت‌هاي اپل اينتليجنس در اپ‌هاي فون، نوتس، فتوز، ميل، رايتينگ و سيري ارايه كرد كه توجهات زيادي را به خود جلب كرده است.

در هفته جاري اپل نسخه بتاiOA18.1 را همراه برخي از آپديت‌هاي اپل اينتليجنس در اپ‌هاي فون، نوتس، فتوز، ميل، رايتينگ و سيري ارايه كرد كه توجهات زيادي را به خود جلب كرده است. به گزارش مهر به نقل از تك رادار، به نظر مي‌رسد هوش مصنوعي اپل همه توجهات را به خود جلب كند. حتي در اين مرحله اوليه كاملا واضح است كه هوش مصنوعي اپل مي‌تواند شيوه استفاده بهينه از آيفون را متحول كند اما بايد توجه داشت اين نسخه بتا براي همه قابل دسترسي نيست.

نام اين آپديت نيز نشان‌دهنده آن است كه فقط براي توسعه‌دهندگان نرم افزار و جهت آشنايي آنها با نسخه آپديت شده پلتفرم و قابليت‌هاي هوش مصنوعي جديد اپل ارايه شده است. اين قابليت براي مصرف‌كنندگان نيست و البته تكميل نيز نشده است. در اين نسخه بتا قابليت‌هايي مثل ادغام ChatGPT در آيفون و امكان استفاده از سيري براي كليد زدن اقدامات در اپليكيشن‌هاي شخص ثالث در بتاهاي آينده در اختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌گيرد. توسعه‌دهندگان مي‌توانند از طريق دكمه جديد Apple Intelligence و سيري در تنظيمات دستگاه به اين قابليت‌ها دسترسي يابند. همچنين اپل اعلام كرده پذيرش يك‌باره تعداد زيادي از كاربران بار بيش از حدي را بر سرور اعمال مي‌كند، ليست انتظاري را براي توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است. همانطور كه قبلا اعلام شد، ويژگي‌هايي مذكور فقط روي آيفون 15 و آيفون 15 پرومكس قابل استفاده است.

 

آپديت جذاب سيري

آپديت سيري از بقيه به روزرساني‌ها جذاب‌تر است. سيري ظاهر و انيميشن تازه‌اي دارد اما جذاب‌ترين بخش آن تغيير لحن سخن گفتن سيري به شکل محاوره‌اي است وبه نسبت گذشته كمتر رباتيك به نظر مي‌رسد. همچنين كاربر مي‌تواند بين صحبت‌هاي سيري به بحث خود ادامه داده و از او سوال جديدي بپرسيد كه حس واقعي‌تر از مكالمه را القا مي‌كند.با اين وجود سيري همچنان در پاسخ به سوالاتي با جزييات بالا به مشكل مي‌خورد و همچنان از اجراي يك سري دستورهاي ساده ناتوان است.

 

قابليت‌هاي نگارشي جديد با هوش مصنوعي اپل

ابزارهاي نگارشي (Writing Tools) شامل چندين ويژگي اپل اينتليجنس براي كمك به نوشتن است. اين قابليت چيزي شبيه به Chat Assist در گلگسي اس ۲۴ اولترا است. اما هوش مصنوعي اپل گزينه‌هايي مثل لحن دوستانه، حرفه‌اي و غيره در اختيار كاربر قرار
مي‌دهد.

با انتخاب هر گزينه، اپل متن انتخاب شده را براساس لحن انتخابي شما بازنويسي مي‌كند. شما همچنين مي‌توانيد از هوش مصنوعي بخواهيد تا چكيده‌، ليست، جدول يا نكات كليدي از ايميل يا يك صفحه وب در اختيار شما بگذارد.

 

هوش مصنوعي در ميل

نخستين موردي كه در اين زمينه جلب‌توجه مي‌كند، پيام‌هاي اولويت‌داري است كه در بالاي اين باكس نمايش داده مي‌شود.هوش مصنوعي اپل با انتخاب هر ايميل، گزينه‌اي براي خلاصه‌سازي در اختيار شما مي‌گذارد و متن پيام دريافتي را به شكل فشرده براي كاربر بيان مي‌كند. همچنين كاربر در اپ Notes، مي‌تواند فايل صوتي را ضبط و به متن تبديل كنيد وهوش مصنوعي خلاصه‌اي در اختيار وي قرار مي‌دهد. اين قابليت براي ضبط، نگارش و خلاصه‌سازي ارايه‌هاي طولاني و حتي كلاس درس كاربرد دارد. در اپليكيشن فتوز، گزينه‌اي در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد كه براساس تصاوير ثبت شده در آيفون يك ويديو از خاطرات ايجاد مي‌كند . كاربر مي‌تواند توصيفي از آنچه مي‌خواهد در اختيار اپل اينتليجنس بگذاريد تا نتيجه بهتري حاصل شود. علاوه بر آنچه گفته شد اپل از دو مدل متفاوت براي رايانش داخلي و ابري استفاده مي‌كند.

مدل داخلي كه با سخت افزار دستگاه اجرا مي‌شود AFM-on-device نام دارد و شامل ۳ ميليارد پارامتر است.با اين وجود اپل مي‌گويد اين مدل را براي بازدهي بهتر و پاسخ سريع در داخل دستگاه بهينه‌سازي كرده است. اما براي كارهاي پيچيده‌تري كه از طريق ابر پردازش مي‌شوند، اپل از يك مدل بزرگ مستقر در سرور به نام AFM-server استفاده مي‌كند. با اينكه اندازه و تعداد پارامترهاي اين مدل فاش نشده است، اما اين مدل به گونه‌اي طراحي شده كه با استفاده از زيرساخت ابري اپل و سيستمي به نام Private Cloude Compute فعاليت كند تا از داده‌هاي كاربران محافظت شود. اين شركت همچنين بر توسعه مسوولانه هوش مصنوعي و محافظت از حريم خصوصي در اين مسير تاكيد كرده است. با اينكه تا عرضه نهايي Apple Intelligence در ماه اكتبر زمان زيادي باقي مانده است اما موفقيت اين استراتژي بيش از آنكه به توانمندي‌هاي فني آن بستگي داشته باشد، به مهارت اپل و ادغام كارآمد آنها در اكوسيستم اين شركت بستگي دارد.

ارسال نظر