دبير انجمن ملي صنايع لوازم خانگي با انتقاد از سازوكار بورس مطرح كرد

عرضه ناكافي مواد اوليه معضل صنعت لوازم خانگي

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۱:۳۶:۲۵
کد خبر: ۳۱۷۸۳۵
عرضه ناكافي مواد اوليه معضل صنعت لوازم خانگي

دبير انجمن ملي صنايع لوازم خانگي گفت: تأمين مواد اوليه در كشور ما با توجه به سازوكار بورس يكي از معضلات است كه به علت عرضه ناكافي با قيمت مناسب به دست مصرف‌كننده نمي‌رسد. عباس هاشمي، دبير انجمن ملي صنايع لوازم خانگي ايران روز گذشته در نشست خبري اظهار كرد: حجم بازار لوازم خانگي در دنيا حدود ۶۰۰ ميليارد دلار است و رشد ۵ درصدي براي اين صنعت در دنيا پيش بيني مي‌شود.

دبير انجمن ملي صنايع لوازم خانگي گفت: تأمين مواد اوليه در كشور ما با توجه به سازوكار بورس يكي از معضلات است كه به علت عرضه ناكافي با قيمت مناسب به دست مصرف‌كننده نمي‌رسد. عباس هاشمي، دبير انجمن ملي صنايع لوازم خانگي ايران روز گذشته در نشست خبري اظهار كرد: حجم بازار لوازم خانگي در دنيا حدود ۶۰۰ ميليارد دلار است و رشد ۵ درصدي براي اين صنعت در دنيا پيش بيني مي‌شود. همچنين در ايران حدود ۶.۵ ميليارد دلار گردش نقدينگي و گردش بازار لوازم خانگي است و رشد سالانه بسته به گروه كالايي از ۵ تا ۲۰ درصد است.

هاشمي ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادي ۸ درصدي پيش بيني شده است و براي صنعت رشد ۸.۵ درصدي تعيين شده است. سهم صنعت از ارزش افزوده كشور ۱.۴ درصد است. وي در ادامه به مشكلات بخش صنعت اشاره كرد و گفت: تأمين مواد اوليه در كشور ما با توجه به سازوكار بورس يكي از معضلات است كه به علت عرضه ناكافي با قيمت مناسب به دست مصرف‌كننده نمي‌رسد. اين در حالي است كه تأمين مواد اوليه اصلي‌ترين قدم در بخش توليد و صادرات و توسعه واحدهاي صنعتي است. همچنين با توجه به اينكه قيمت‌گذاري دستوري يا همان اعمال سياست‌هاي سركوب قيمتي، انجمن يا ساير واحدهاي توليدي به اين موضوع بسيار پرداختند و با ستاد تنظيم بازار، وزارت صمت، سازمان حمايت جلسات مختلفي برگزار كردند و دلايل منطقي ذكر كردند كه سياست قيمت‌گذاري دستوري سياست صحيحي نيست با توجه به اينكه قيمت مواد اوليه با نرخ آزاد به دست توليد‌كننده مي‌رسد لذا در حال حاضر خبري شنيده مي‌شود كه ظاهراً قيمت‌گذاري معطوف به كالاهاي اساسي شده و محدوديت در خصوص صنايع برگزار مي‌شود. هاشمي افزود: به‌طور عام در صنعت و به‌طور خاص مشكل در صنعت كشور قطع ارتباط سيستماتيك با جهان است و عدم مشاركت صنعت لوازم خانگي در زنجيره جهاني تأمين و ارزش يكي از مشكلات ما است و ما بايد جايگاه‌مان مشخص شود و تا اين اتفاقات رخ ندهد به توسعه پايدار صنعتي نخواهيم رسيد. هاشمي بيان كرد: ساير مسائل و مشكلات صنعت لوازم خانگي داخلي است و ناشي از تكانه‌هاي بيروني و بحث ساز و كار بورس و بحث تأمين نقدينگي واحدها است كه بايد براي رفع آن فكري شود. تأمين مواد اوليه بايد به صورت اعتباري از صنايع بالادستي براي صنايع پايين دستي مهيا شود و ال سي داخلي اتفاق بيفتد كه خارج از هرگونه رانت و مسائل ديگر است. وي بيان كرد: انجمن صنايع لوازم خانگي به عنوان بزرگ‌ترين انجمن صنعت لوازم خانگي كشور و تنها انجمن ملي اين صنعت در راستاي پيوستن به زنجيره جهاني و در راستاي اينكه بايد پلتفرم پيوستن به زنجيره جهاني را فراهم كند ديدارهاي زيادي با طرف‌هاي خارجي داشته‌ايم و اخيراً يك گروه از كشور چين دعوت شده بودند و با اين گروه يك پروپوزال تعريف شد و حلقه‌هايي كه صنعت لوازم خانگي دچار مشكل است با آنها در ميان گذاشتيم و به توافقي رسيديم كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم.

هاشمي اظهار كرد: ما در زمينه تحقيق و توسعه، يعني ايجاد يك مركز مشترك تحقيق و توسعه صنعت لوازم خانگي را به با كشور چين ايجاد خواهيم كرد. در خصوص بحث طراحي محصول و نوآوري مشاركتي بين ايران و چين صورت خواهد گرفت. همچنين در خصوص زنجيره تأمين قطعات با چين گفت‌وگو انجام شده البته اعتقاد ما در اين زمينه صرفاً واردات نيست لذا ايران با چين در زمينه تشكيل شبكه تأمين قطعات با استانداردهاي لازم را در برنامه داريم كه همزمان با ورود تكنولوژي و قطعات فناورانه صورت گيرد و محور آخر نيز در زمينه بازاريابي و فروش است زيرا در محصولات چيني در زمينه‌هاي مختلف از جمله لوازم خانگي در تمام كشورها موجود است. بنابراين در بخش بازاريابي و فروش را با چيني‌ها مطرح كرده‌ايم تا بتوانيم شبكه بازاريابي مناسبي را در منطقه با توجه به مزيت حمل و نقلي كه در منطقه وجود دارد ايجاد كنيم و در اين زمينه با چيني‌ها به توافقات رسيده‌ايم.

 

توليد ۱۸.۷ ميليون دستگاه لوازم‌ خانگي

در كشور

«فرشاد براتي» نيز در اين نشست اظهار داشت: لوازم خانگي دومين صنعت پيشرو در كشورمان است كه ايجاد ارزش افزوده ۱۵ درصدي را به همراه دارد. وي افزود: اين صنعت گردش مالي سالانه ۶.۵ ميليارد دلاري دارد و بخشي از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است. معاون برنامه‌ريزي، اجرايي و روابط عمومي انجمن صنايع لوازم خانگي ايران ادامه‌داد: با وجود مواجهه با شرايط تحريمي از سال ۹۷، اين صنعت نه تنها توليدات كمي را حفظ كرده، بلكه با رشد بالا كيفيت را ارتقا بخشيده است. وي با بيان اينكه سال گذشته ۱۸ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگي در كشور توليد شده است، گفت: اعضاي انجمن توليدكننده ۸۵ درصد محصولات بازار هستند. براتي با اشاره به برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه لوازم خانگي از ۱۹ تا ۲۲ مردادماه گفت: در ۲۳ دوره گذشته، اين نمايشگاه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شده كه داراي مخاطب مردمي بوده و به‌طور خاص در سه سال گذشته رضايمندي‌هاي بالايي داشته است. وي عنوان كرد: صنعت مردمي لوازم خانگي در سال گذشته با ۹۸ درصد بالاترين رضايتمندي را داشته است، ضمن اينكه اين نمايشگاه زيرنظر نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تحت نظارت سازمان توسعه تجارت است. معاون برنامه‌ريزي، اجرايي و روابط عمومي انجمن صنايع لوازم خانگي ايران خاطرنشان‌كرد: در اين دوره از نمايشگاه، لوازم خانگي كوچك، سرمايشي و گرمايشي، قطعات و توليدات در ۱۳ سالن به متراژ ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از ساعت هشت تا ۱۵ برگزار مي‌شود. وي گفت: در راستاي ارتقاي كيفيت محصولات، كانون دانش بنيان ايجاد شده است كه رونمايي از محصولات و خدمات نوآورانه در نمايشگاه برگزار خواهيم كرد و در آن ۱۳ واحد توليدي به ارايه دستاوردهاي خود خواهند پرداخت.

براتي با اشاره به فعاليت سامانه به‌هم‌رساني كارجويان و كارفرمايان، گفت: اين امر در راستاي توسعه ارتباطات گسترده است و شعار اين دوره از نمايشگاه «براي مردم و براي ايران» خواهد بود.

ارسال نظر