مطالبه ورود گمرك به كم اظهاري صادرات محصولات پتروشيمي

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۱:۴۲:۲۸
کد خبر: ۳۱۷۸۳۸

به گزارش خبرگزاري تسنيم، يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي كه در زمينه تجارت وجود دارد، كم‌اظهاري در صادرات و بي‌اظهاري در واردات است. با توجه به بررسي‌هاي سازمان توسعه تجارت اين دو چالش از مهم‌ترين عوامل ناترازي تجاري كشور هستند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي كه در زمينه تجارت وجود دارد، كم‌اظهاري در صادرات و بي‌اظهاري در واردات است. با توجه به بررسي‌هاي سازمان توسعه تجارت اين دو چالش از مهم‌ترين عوامل ناترازي تجاري كشور هستند.

اخيرا مساله جديدي پيرامون كم اظهاري در صادرات به وجود آمده كه مربوط به صادرات در محصولات پتروشيمي است. بر همين اساس در يكي از نشست‌هاي اخير گمرك ايران كه با حضور انجمن آزمايشگاه‌هاي همكار گمرك برگزاري شد، موضوع تعيين ماهيت و شناسايي كامپاند (محصولات پليمري با افزودني و فرمولاسيون پيچيده) مورد بحث قرار گرفته است.

محمد رضواني‌فر، رييس كل گمرك ايران با بيان اينكه آزمايشگاه‌هاي همكار گمرك نقش موثري در تعيين ماهيت كالاها دارند در اين خصوص گفته است كه موضوع تعيين ماهيت در گمرك بسيار مهم و پيچيده است. با همكاري هرچه بيشتر گمرك و مشاركت دادن آزمايشگاه‌هاي ذيصلاح، تعيين ماهيت محصولات از جمله كامپاند با دقت و صحت بيشتري انجام شود‌.

وي همچنين بر ضرورت تعيين شيوه‌نامه تعيين دقيق ماهيت كالاها به منظور تعرفه و ارزش‌گذاري كالاهاي پيچيده اشاره كرد و بر ضرورت دستيابي به تعريفي واحد از اين نوع محصولات تاكيد كرد. تعيين ارزش محصولات صادراتي و‌ وارداتي وظيفه گمرك است كه منوط به تعريف دقيق و صحت تعيين ماهيت كالاهاست. به گفته رضواني‌فر چند گروه كالايي به دليل پيچيدگي بالا از جمله محصولات كامپاند و مستربچ، نيازمند تعيين مبنا و بازنگري در‌ خصوص شيوه تعيين ماهيت هستند و شيوه‌نامه تعيين ماهيت محصولات جديد با همكاري و و همفكري بخش‌هاي دولتي و انجمن‌هاي تخصصي دست يافتني است. به نظر مي‌رسد كه محصولات كامپاند با توجه به فرمولاسيون پيچيده خود ارزش افزوده بالاتري دارند اما به عنوان محصولات با ارزش پايين‌تر به گمرك اظهار مي‌شوند. به همين دليل نيز نقش آزمايشگاه‌ها به منظور شناسايي اين نوع از كالاها كه به عنوان محصولات ساده‌تر پتروشيمي اظهار شده‌اند اهميت دارد.


  فروش محصولات پتروشيمي ايران  در كشورهاي همسايه با قيمت بالا

حميد حسيني، سخنگوي اتحاديه صادركنندگان نفت و گاز و پتروشيمي نيز در خصوص صادرات غيرواقعي (كم‌اظهاري در صادرات) برخي محصولات پتروشيمي گفته است كه مقصد عمده كامپاند‌هاي صادراتي كشور تركيه يا اقليم كردستان عراق است. در آمار‌هاي صادراتي منطقه غرب كشور صادرات كامپاند يا مواد اوليه از شدت بيشتري برخوردار شد، اما اين موضوع در حالي رقم خورد كه تاكنون ما هيچ گونه صادرات مواد اوليه پتروشيمي به كشور عراق نداشته‌ايم و همين امر حساسيت‌ها درباره صادرات كامپاد‌ها و كم اظهاري در صادرات محصولات پتروشيمي را برانگيخت. وي تاكيد كرده است كه با توجه به حساسيت پيش آمده، گمرك خواستار شفافيت بيشتر در فرآيند صادرات كامپاند‌ها و در جزييات مركز يا مقصد خريد اين نوع محصولات شده است. در حال حاضر افراد نمي‌توانند كالاي پتروشيمي را به صورت آزادانه به ساير كشور‌هاي همسايه صادر كنند، اما با اين حال صادرات كامپاند براي عموم آزاد است، به همين خاطر با خريد، ارسال آن به نقطه‌اي مانند اقليم كردستان، عناصر آن را از يكديگر جدا مي‌كنند و سپس آن را با قيمت بالاتري به فروش مي‌رسانند. لازم به ذكر است، در حال حاضر گمرك اقداماتي را براي كنترل بيشتر بر روي صادرات محصولات كامپاند انجام داده است. با اين حال بايد توجه داشت كه افراد براي آنكه تعهد ارزي خود را كاهش دهند اقدام به كم اظهاري در صادرات مي‌كنند. با توجه به اينكه اختلاف قابل توجهي بين نرخ ارز نيما و نرخ بازار آزاد وجود دارد، اين دسته از متخلفات انگيزه‌هاي بالايي براي كم‌اظهاري دارند. در نتيجه به اين دليل كه اين مساله و مواردي مشابه آن سبب بروز مشكلات بسيار مهم در حوزه تجارت خارجي كشور و كمبود ارز مورد نياز براي واردات مي‌شوند، لازم است جديت بيشتري در زمينه برخورد با آنها به خرج داده شود. ضمن اينكه بايد با متخلفاني كه تاكنون از چنين روشي براي دور زدن سيستم رفع تعهد ارزي استفاده مي‌كردند، برخورد جدي صورت بگيرد.

ارسال نظر