صندوق سبز راه‌اندازي مي‌شود

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۱:۵۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۷۸۴۵
صندوق سبز راه‌اندازي مي‌شود

مدير عامل صندوق ملي محيط‌زيست گفت: صندوق سبز در راستاي تامين منابع مالي پروژه‌هاي محيط‌زيستي با هدف كاهش آلاينده‌ها راه‌اندازي مي‌شود؛ در حال طراحي آن هستيم و براي تامين منابع مالي آن براي اجراي پروژه‌هاي محيط‌زيستي تفاهم‌نامه‌هايي با نهادهاي مالي كشور صورت خواهد گرفت.

مدير عامل صندوق ملي محيط‌زيست گفت: صندوق سبز در راستاي تامين منابع مالي پروژه‌هاي محيط‌زيستي با هدف كاهش آلاينده‌ها راه‌اندازي مي‌شود؛ در حال طراحي آن هستيم و براي تامين منابع مالي آن براي اجراي پروژه‌هاي محيط‌زيستي تفاهم‌نامه‌هايي با نهادهاي مالي كشور صورت خواهد گرفت.

علي عبدي‌زاده روز چهارشنبه در مراسم امضاي تفاهم نامه با شركت تامين سرمايه سپهر افزود: محيط زيست با چالش‌هاي مالي مواجه است از طرفي در بودجه‌ريزي هم مظلوم واقع شده است از اين رو انتظار مي‌رود براي حفظ محيط زيست منابع مالي بيشتري به آن اختصاص يابد كه اميدواريم با امضاي اين تفاهم نامه تا حد زيادي به اين مهم دست يابيم.

او با اشاره به اجراي تامين مالي انواع پروژه‌هاي محيط زيستي از طريق انتشار انواع اوراق بهادار و بورس اظهارداشت: در بورس ظرفيت زيادي براي تامين منابع مالي مربوط به محيط زيست وجود دارد كه درصدد هستيم با ورود به بازار بورس و سرمايه از آنها بهره مند شويم كه امروز نقطه شروع اين راه است و اميدواريم در سال‌هاي آينده هم اين مسير ادامه پيدا كند.

مديرعامل صندوق ملي محيط زيست ادامه داد: براي رسيدن به اين هدف در ابتدا ۲ محور را پايه‌ريزي كرديم يكي انتشار اوراق سبز كه ابزاري نوين در تمام دنيا است و ديگري راه‌اندازي صندوق سبز كه البته اين يكي در دنيا امري جديد نيست و مي‌تواند در بخش‌هاي مالي براي محيط زيست گره گشا باشد.

 

تامين مالي با ضريب حداكثري

عبدي‌زاده اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته حضور صندوق ملي محيط زيست در بازار پول پررنگ‌تر شد و بستر خوبي براي تامين مالي با ضريب حداكثري ايجاد شده است كه اثرات آن در ادامه سال جاري مشهود خواهد بود. به گفته او براي اولين بار در بازار سرمايه و بورس ورود كرديم تا تامين مالي براي مباحث زيرساختي صورت گيرد، اين موضوعات مغفول مانده بود.

مدير عامل صندوق ملي محيط زيست با بيان اينكه همه نگاهي ويژه در مورد محيط زيست دارند، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي صندوق ملي محيط زيست مي‌توان به متقاضيان و شركت‌هاي فعال در اين عرصه تسهيلات داده تا نسبت به كاهش آلايندگي اقدام كنند، به عنوان مثال اكنون يكي از شركت‌هاي دانش بنيان كه كاتاليست توليد مي‌كند براي دريافت تسهيلات و تامين منابع مالي با هدف افزايش ظرفيت اقدام كرده است.

او با بيان اينكه ورودي بودجه به صندوق ملي محيط زيست از سه محل، قانون هواي پاك، مبحث تالاب‌ها و ماده ۱۲ پسماند است، گفت: اكنون در حال اقناع سازي مجلس براي اختصاص عوارض آلايندگي و
پيش بيني مواد قانوني ديگر براي ورودي به صندوق محيط زيست هستيم.

عبدي‌زاده گفت: امسال بخشي از منابع ما در بانك مركزي نگهداري و بايد به بانك عامل منتقل مي‌شد كه توانستيم مشكل را رفع كنيم، قطعا با ادامه اين اقدامات خروجي و اثرات آن در حوزه محيط زيست نمايان خواهد شد.

 

كمك ۱۵۸ هزار دلاري بين‌المللي

او درباره كمك‌هاي بين المللي گفت: صندوق طبق اساسنامه و كنوانسيون بين المللي تحريم نيست، بر اين اساس طرحي را اداره كل پسماند سازمان حفاظت محيط زيست به صورت جهاني مطرح كرده كه مورد قبول سازمان‌هاي بين المللي قرار گرفت و قرار شد براي اجراي كمك بين المللي صورت بگيرد بر اين اساس ۱۵۸ هزار دلار كمك در نظر گرفته شد كه در سه مرحله به صندوق ملي محيط زيست واريز شد.

براي حفظ محيط زيست از روش‌هاي سنتي عبور كنيم

در ادامه مدير عامل شركت سرمايه سپهر گفت: با توجه به شرايط محيط زيست كشور، در چند سال اخير ضرورت توجه بيشتر به اين مقوله جدي‌تر شده است، از يك طرف گرمايش جهاني و از طرف ديگر فعاليت‌هاي انساني آسيب زيادي را به محيط زيست وارد كرده است و اين مساله مسووليت ما را بيشتر مي‌كند و بايد قبل از اينكه به شرايط بحران برسيم اقداماتي اساسي انجام دهيم.

رضا غلامعلي پور افزود: تجربه صندوق‌هاي حمايتي و ابزارهاي مالي در حوزه محيط زيست با هدف تامين منابع مالي پروژه‌هاي محيط زيستي مساله جديدي در دنيا نيست سال‌هاست كه اين بخش در دنيا فعال است و اميدواريم امضاي اين تفاهم نامه براي كشور شروع خوبي در حمايت از محيط زيست باشد تا بتوانيم بازار سرمايه را با اهميت اين موضوع بيشتر آشنا كنيم. او تاكيد كرد: قطعا فعاليت‌هاي صنعتي تا حدي موجب تخريب محيط زيست مي‌شود از اين رو بايد سهم فعالان اقتصادي در زمينه حفظ محيط زيست مشخص شود، بايد در زمينه حفاظت از محيط زيست از فضاي سنتي خارج شويم. براساس تفاهم صورت‌ گرفته؛ شركت تامين سرمايه سپهر در قبال صندوق ملي محيط زيست به تأمين مالي انواع طرح‌ها از طريق انتشار اوراق و طراحي اوراق محيط‌زيستي مثل اوراق سبز و ايجاد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري محيط زيستي همچون صندوق سبز متعهد مي‌شود. صندوق ملي محيط زيست نيز بايد به سرمايه‌گذاري منابع در اختيار صندوق در صندوق‌هاي تحت مديريت تأمين سرمايه اقدام كند، طرفين تا ۱۰ روزآينده فرصت دارند نماينده‌هاي خود را براي تشكيل كميته اجرايي معرفي كنند.

ارسال نظر