نفوذ ریسک به بازار سهام

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۲۴:۳۲
کد خبر: ۳۱۷۸۸۸

بورس تهران همچنان روزهای تلخی را پشت سر می‌گذارد و با تغییر و تثبیت دولت نتوانسته روزهای خوشی را برای خود رقم بزند و به نظر می‌رسد که بازار در انتظار تعیین کابینه دولت چهاردهم است تا بتواند تصمیم جدیدی برای خود و سهامداران بورسی بگیرد. 

رقیه ندایی

بورس تهران همچنان روزهای تلخی را پشت سر می‌گذارد و با تغییر و تثبیت دولت نتوانسته روزهای خوشی را برای خود رقم بزند و به نظر می‌رسد که بازار در انتظار تعیین کابینه دولت چهاردهم است تا بتواند تصمیم جدیدی برای خود و سهامداران بورسی بگیرد. 

با توجه به صحبت‌های مسعود پزشکیان و نمایندگان وی به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در دولت جدید بتواند صعودی شود. البته این صعودی شدن تنها برای دو روز نیست و باید حداقل یک سال بورس به صورت آرام آرام روند روبه بالا داشته باشد تا یک خط روند مشخص به خود بگیرد و با خبرها تغییر روند ندهد. نباید انتظار داشت که براساس وعده و صحبت‌ها بورس فردا مثبت شود، بلکه حداقل شش ماه زمان می‌برد که بورس مسیر خود را پیدا کند و درنهایت پس از یک سال روندی جدید به خود بگیرد و مثبت شود. 

البته باید درنظر داشت که تصمیم‌گیری‌های دولت سیزدهم همچنان روی بازار سایه انداخته و رفع مشکلات ایجاد شده برای بورس در آن زمان، مدت‌ها فرصت نیاز دارد. از سوی دیگر مساله ریسک‌های سیاسی نیز برای بازار بسیار حیاتی است؛ چراکه هر ریسک جدید می‌تواند شرایط سقوط یا نزول بازار سهام را فراهم سازد. برای نمونه در زمان ریسک‌های شدید منطقه‌ای و جهانی تمامی بازارها روند صعودی می‌گيرند و به نوعی همه چیز گران می‌شود و این گرانی روی بورس نیز تاثیر می‌گذارد و در میان‌مدت شرایط مثبت شدن بورس را می‌تواند فراهم سازد. 

در هفته گذشته خبر شهادت اسماعیل هنیه تاثیر بسزایی روی بورس داشت و باعث شد بازار سهام یک قدمی سقوط به کانال جدید قرار بگیرد؛ اما بلافاصله پس از این خبر معاون اول ريیس‌جمهور از بازار سهام حمایت کرد و باتوجه به این حمایت به نظر نمی‌رسد که شاهد روزهای بسیار تلخی در معاملات باشیم.
درحال حاضر بورس تهران از ریسک‌ها و شوک‌های زیادی عبور می‌کند که اگر این ریسک و شوک‌ها در بازار ادامه‌دار باشد مساله افزایش اعتماد و ورود نقدینگی نیز با مشکلات اساسی و جدی مواجه می‌شود. در شرایط عادی در بازه زمانی میان‌مدت احتمال می‌رود که بخش عمده‌ای از اعتماد سهامداران به بازار بازگردد؛ ولی در شرایط غیرعادی و افزایش ریسک‌ها همه چیز فرق دارد و احتمالا روند اعتمادسازی به بلندمدت برسد و به نوعی دولت چهاردهم باید برنامه‌های بیشتری برای حمایت از بازار سهام و افزایش اعتماد سهامداران داشته باشد.
به هر ترتیب بورس اکنون در شرایط ویژه به‌سر می‌برد و اگر دولت چهاردهم مطابق وعده‌های خود پیش برود بازار سهام روزهای خوشی را خواهد دید.