چرا سي‌ان‌جي خريدار ندارد؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۳۳:۵۵
کد خبر: ۳۱۷۸۹۸

عضو انجمن صنفي صنعت سي‌ان‌جي گفت: اگر ۲۰ ميليون متر مكعب عرضه سي‌ان‌جي نبود به همين ميزان بايد بنزين بيشتري مصرف مي‌كرديم و به اين ترتيب مصرف بنزين از ۱۲۰ ميليون ليترِ امروز به حدود ۱۴۰ ميليون ليتر مي‌رسيد.

عضو انجمن صنفي صنعت سي‌ان‌جي گفت: اگر ۲۰ ميليون متر مكعب عرضه سي‌ان‌جي نبود به همين ميزان بايد بنزين بيشتري مصرف مي‌كرديم و به اين ترتيب مصرف بنزين از ۱۲۰ ميليون ليترِ امروز به حدود ۱۴۰ ميليون ليتر مي‌رسيد. حميدرضا سهرابي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره جايگاه اصلي سي‌ان‌جي در سبد سوخت كشور اظهار داشت: ما اخيرا براي حل مشكل سي‌ان‌جي و سوخت كشور راهكارهايي را به رييس‌جمهور دولت چهاردهم و معاون اول ايشان پيشنهاد داديم و البته مكاتبات ادامه خواهد داشت، اما به‌طور كلي چالش‌ها و مشكلات در اين زمينه زياد و بيش از يك دهه گذشته روي هم انباشته شده است.

وي افزود: مشكل اصلي ما در حوزه سوخت عدم اقبال عمومي به سي‌ان‌جي است، اگر فاصله كم بنزين و سي‌ان‌جي و تغيير قيمت بنزين را كه تصميم حاكميتي و كلان و درواقع امنيتي است، كنار بگذاريم؛ مشكل عدم اقبال مردم است هرچند موضوع قيمت از فاصله كم بين دو سوخت عبور كرده؛ اكنون قيمت بنزين پايين است بنابراين اقبالي به سي‌ان‌جي وجود ندارد، به عبارت ديگر اگر بحث قيمت هم اصلاح شود مشكل عدم اقبال عمومي است كه دليل آن اجراي نادرست مصوبات و موضوعات بوده كه نتوانسته كامل محقق شود و همين باعث شده اقبال كم‌سو شود. عضو انجمن صنفي صنعت سي‌ان‌جي گفت: بر مبناي زيرساخت‌هاي كنوني موجود كشور با يك تصميم ساده و تغيير كوچك؛ بدون سرمايه‌گذاري ظرفيت عرضه نزديك ۵۰ ميليون متر مكعب در روز خواهد شد، براي اين زيرساخت در دهه ۸۰، ۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده اما اكنون تنها ۲۰ ميليون متر مكعب در روز عرضه مي‌كنيم، حال آنكه اگر اين ظرفيت ۵۰ ميليون متر مكعبي وجود نداشت بايد ۵۰ ميليون ليتر بنزين در كشور به مصرف مي‌رسيد.

وي تاكيد كرد: اگر ۲۰ ميليون متر مكعب عرضه سي‌ان‌جي نبود به همين ميزان بايد بنزين بيشتري مصرف مي‌كرديم و به اين ترتيب مصرف بنزين از ۱۲۰ ميليون ليترِ امروز به حدود ۱۴۰ ميليون ليتر مي‌رسيد.

سهرابي بيان داشت: ما اكنون ۲۰ ميليون متر مكعب در روز مصرف سي‌ان‌جي داريم كه ۲۰ درصد نسبت به ساختارهاي موجود افت كرده‌ايم، پارسال نسبت به سال قبل از آن حدود ۶ تا ۷ درصد كاهش مصرف داشته‌ايم بنابراين سير مصرف در چند سال اخير نزولي بوده و اصلي‌ترين دليل هم اين بوده كه بنزين در چند سال گذشته از تورم عقب افتاده است.

وي خاطرنشان كرد: اگر اقبال عمومي برگردد و در تقاضا درست عمل كنيم بدون اينكه نياز باشد سرمايه‌گذاري كلان صورت بگيرد با ظرفيت عرضه كنوني مي‌توانيم به تقاضاي ۵۰ ميليون متر مكعب برسيم، اگر تارگت را بر مبناي وضع موجود قرار بدهيم و ۵۰ ميليون متر مكعب از مصرف سوخت از سي‌ان‌جي باشد يعني سهم گاز طبيعي در سبد سوخت كشور حدود ۴۰ درصد خواهد شد كه اين رقم در دهه ۸۰ هم براي خودروهاي سبك ۴۰ درصد عنوان شده است.

به گفته عضو انجمن سي‌ان‌جي، اگر زيرساخت موجود كشور و ظرفيت عرضه را افزايش بدهيم و تقاضا نيز رشد كند، سهم اين سوخت مي‌تواند بيشتر هم بشود.

وي متذكر شد: اكنون سهم ما در تامين خودروهاي سبك كمتر از ۱۵ درصد است اين رقم در بهترين روزها و اوج عرضه سي‌ان‌جي به ۲۵ درصد هم رسيده، در سال‌هاي قبل از كرونا روي عدد حدود ۲۰ درصد بوده‌ايم و اكنون اين عدد كمتر از ۱۵ درصد است اما باتوجه به ظرفيت موجود ميزان عرضه در سبد سوخت خودروهاي سبك كشور به حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد هم مي‌تواند برسد.

ارسال نظر