مشتركان پرمصرف زير ذره‌بين صنعت برق

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۳۵:۴۷
کد خبر: ۳۱۷۹۰۰

افرايش گرما و مصرف برق موجب تشديد نظارت صنعت برق بر مشتركان پرمصرف شده به‌طوري كه تاكنون براي ٦٧٩ هزار و ٦٧١ دستگاه انواع كنتور هوشمند تك فاز و سه فاز و مودم براي بررسي مصرف مشتركان پرمصرف نصب شده است.

افرايش گرما و مصرف برق موجب تشديد نظارت صنعت برق بر مشتركان پرمصرف شده به‌طوري كه تاكنون براي ٦٧٩ هزار و ٦٧١ دستگاه انواع كنتور هوشمند تك فاز و سه فاز و مودم براي بررسي مصرف مشتركان پرمصرف نصب شده است.

به‌گزارش ايسنا، حدود ٣٢ ميليون مشترك خانگي در كشور وجود دارد كه از اين ميان ٧٥ درصد آنها در سطح الگو مصرف مي‌كنند، ٢٥ درصد از مشتركان حدود نيمي از برق مصرفي بخش خانگي را به خود اختصاص مي‌دهند، ١٥ درصد از مشتركين تا ١.٥ برابر الگو، ٨ درصد ١.٥ تا ٢.٥ برابر الگو و ٢ درصد از مشتركان بيش از ٢.٥ برابر الگو مصرف مي‌كنند.

آخرين پله مشتركاني هستند كه بيش از ٢.٥ برابر الگو مصرف مي‌كنند كه اين تعداد اندك به تنهايي ٨ درصد از كل مصرف حوزه خانگي را به خودشان اختصاص داده‌اند.

خريد و به‌كار‌گيري كنتورهاي هوشمند يكي از ابزارهاي مديريت مصرف به ويژه پرمصرف‌ها است. از همين جهت درسال ١٤٠٠ تفاهمنامه‌اي به ارزش ٣٠ هزار ميليارد ريال با يكي از بانك‌ها منعقد شد كه براساس آن در مرحله نخست تا پايان سال ١٤٠٢، ١٣ هزار ميليارد ريال اعتبار اسنادي گشايش يافت.

از محل منابع حاصل از اجراي مرحله نخست اين تفاهمنامه، ١٩٢ هزار و ٣٠٠ كنتور سه فاز و ٢١٠ هزار و ٣٠٠ كنتور تك‌فاز و نيز ١١ هزار و ٢٠٠ مودم تهيه و به منظور كنترل و رويت پذيري مشتركان پرمصرف در سطح كشور به‌كار گرفته شد.

اجراي مرحله دوم اين تفاهمنامه به ارزش ١٧ هزار ميليارد ريال از ابتداي سال جاري آغاز شده كه تاكنون بيش از ٩ هزار ميليارد ريال از منابع مزبور در قالب گشايش اعتبار اسنادي جذب و از اين محل نيز ١٤٦ هزار و ٥٦١ دستگاه كنتور تكفاز، ١٠٢ هزار و ٥٧٩ كنتور تك‌فاز و ١٦ هزار و ٧٣١ دستگاه مودم خريداري شده و براساس برنامه‌هاي ابلاغي جذب مابقي ظرفيت تامين مالي مزبور تا پايان شهريور ماه در دست پيگيري قرار دارد.

در شرايط فعلي لازم است مشتركان در مصرف برق مشاركت داشته و براي تداوم برق رساني به مواردي چون تنظيم وسايل سرمايشي روي ٢٤ درجه و يا استفاده از دور كند كولرهاي آبي كه منجر به كاهش 20 درصدي مصرف برق مي‌شود توجه داشته باشند تا علاوه بر دريافت پاداش صرفه‌جويي از جوايز ارزشمند پويش با انرژي نيز بهره‌مند شوند.

ارسال نظر