ضرورت اجراي توافقنامه تجارت ترجيحي بين ايران و بنگلادش

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۱:۴۶
کد خبر: ۳۱۷۹۲۰

رييس اتاق ايران معتقد است: ايران و بنگلادش براي افزايش مناسبات تجاري خود بايد هرچه سريع‌تر توافقنامه‌هاي تجارت ترجيحي و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف كه حدود 20 سال از امضاي آنها مي‌گذرد را اجرايي كنند.

رييس اتاق ايران معتقد است: ايران و بنگلادش براي افزايش مناسبات تجاري خود بايد هرچه سريع‌تر توافقنامه‌هاي تجارت ترجيحي و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف كه حدود 20 سال از امضاي آنها مي‌گذرد را اجرايي كنند. صمد حسن‌زاده در نشست با احسن‌الاسلام تيتو، وزير بازرگاني بنگلادش، ادامه داد: ما مي‌خواهيم محصولاتي كه حدود 80 درصد تكميل هستند را به بنگلادش صادر كنيم تا با مشاركت طرف‌هاي بنگلادشي 20 درصد ديگر نيز تكميل شده و از آنجا به كشورهاي ديگر صادرات مجدد شود. او تأكيد كرد: البته به ثمر رسيدن چنين همكاري‌هايي مستلزم اجراي توافقنامه‌هاي اجتناب از اخذ ماليات مضاعف از تجار دو كشور و توافقنامه تجارت ترجيحي ميان ايران و بنگلادش است، كه در 20 سال گذشته اجرايي نشده‌اند. حسن‌زاده با اشاره به شروع به كار رييس‌جمهور جديد ايران، ادامه داد: دو كشور بايد با يك برنامه‌ريزي جديد روابط تجاري خود را بازتعريف كنند.

رييس اتاق ايران با اشاره به جمعيت 170 ميليوني بنگلادش و بازار خوب اين كشور براي ايران، گفت: ايران ظرفيت‌هاي زيادي در حوزه توليد مواد غذايي، صنايع نساجي، محصولات دانش‌بنيان، دارو و تجهيزات پزشكي، مصالح ساختماني، اطلاعات و فناوري و صادرات خدمات فني و مهندسي دارد. حسن‌زاده با بيان اينكه سطح روابط تجاري دو كشور همگام با روابط سياسي خوب آنها پيش نرفته است، ادامه داد: با برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور كه 10 سال از آخرين برگزاري آن مي‌گذرد و اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري با محوريت اتاق‌هاي دو كشور مي‌توان سطح روابط تجاري را افزايش داد. احسن‌الاسلام تيتو، وزير بازرگاني بنگلادش نيز در اين ديدار با تأكيد بر اهميت توسعه روابط ايران و بنگلادش، گفت: بنگلادش مي‌تواند مسيري براي اتصال تجار ايراني به خليج بنگال و كشورهايي مثل نپال و كشورهاي حوزه آ.سه. آن باشد. او با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي بنگلادش در توليد كنف، چرم و منسوجات، ادامه داد: ايران نيز ظرفيت‌هاي خوبي در توليد قير، گاز آل پي جي، پليس‌تر و مواد پتروشيمي، خشكبار، زعفران و فرش دارد و ما خواستار واردات اين اقلام از ايران هستيم. تيتو با بيان اينكه مشكلات پرداخت مالي ميان دو كشور، مانع از توسعه روابط اقتصادي ايران و بنگلادش شده است، افزود: با پيگيري‌هاي انجام شده ميان دولت‌هاي دو كشور بسيار اميدواريم اين مشكل به زودي برطرف شده و راه‌هاي جايگزيني براي آن تعريف شود. او با تأكيد بر تلاش براي اجراي سريع‌تر توافقنامه‌هاي اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و تجارت ترجيحي ميان دو كشور، گفت: با اتصال بنادر ما به هم و تعريف سامانه پرداخت، ميان دو كشور مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي موجود نهايت استفاده را داشته باشيم. تيتو با استقبال از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ايران در بنگلادش، ادامه داد: تلاش مي‌كنيم تعاملات بخش‌هاي خصوصي دو كشور را تسهيل كنيم و اطلاعات لازم را در اختيار تجار ايراني قرار مي‌دهيم.

ارسال نظر