صادرات آزمايشي مرغ ايراني به پاكستان و عمان

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۲:۰۶
کد خبر: ۳۱۷۹۲۱

علي ابراهيمي، رييس هيات‌مديره اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره تامين گوشت مرغ و خوراك طيور در دولت سيزدهم توضيح داد: آنچنان كه شواهد امر گوياست توليد مرغ در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است، در سال ۱۴۰۲ در همين روزها با كمبود مرغ روبرو بوديم و براي تامين نياز مردم به گوشت مرغ به واردات متوسل شديم اما امروز پس از يك سال مازاد اين نوع گوشت در بازار وجود دارد و حتي صادرات مرغ در سال جاري آغاز شده در حالي كه پيش‌تر ذخاير استراتژيك كشور از برزيل وارد مي‌شد. 

علي ابراهيمي، رييس هيات‌مديره اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره تامين گوشت مرغ و خوراك طيور در دولت سيزدهم توضيح داد: آنچنان كه شواهد امر گوياست توليد مرغ در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است، در سال ۱۴۰۲ در همين روزها با كمبود مرغ روبرو بوديم و براي تامين نياز مردم به گوشت مرغ به واردات متوسل شديم اما امروز پس از يك سال مازاد اين نوع گوشت در بازار وجود دارد و حتي صادرات مرغ در سال جاري آغاز شده در حالي كه پيش‌تر ذخاير استراتژيك كشور از برزيل وارد مي‌شد. 

وي افزود: مرغداران بخشي از سال ۱۴۰۲ را با كمبود جوجه يك‌روزه و كنجاله پشت سر گذاشتند و قيمت جوجه تا ۳۰هزار تومان در هر كيلو و نرخ كنجاله سويا هم تا ۴۰هزار تومان در هر كيلو پيش رفته بود اكنون قيمت جوجه حدود ۲۵ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان و قيمت كنجاله سويا حدود ۲۱ هزار تومان است. 

ابراهيمي ادامه داد: فراهم آمدن شرايط افزايش توليد مرغ به كاهش قيمت در بازار براي مصرف‌كننده انجاميد و توليدكننده هم توانست توليد بيشتري داشته باشد با اين حال اين مصرف‌كنندگان نهايي در زنجيره توليد بودند كه از شرايط جديد بيشتر منتفع شدند و از آنجا كه توليد بيشتر از نياز است و قيمت‌ها پايين آمده توليدكنندگان با كاهش حاشيه سود مواجه هستند و توليد را در مرز ضرردهي پيش مي‌برند.

وي تصريح كرد: اكنون توليد مرغداران به ۳ ميليون تن در سال رسيده كه مازاد بر تقاضاي كشور است. 

رييس هيات‌مديره اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي در پاسخ به اينكه صادرات مي‌تواند تعادل از دست رفته را به بازار بازگرداند، اظهار كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون ۱۳هزار تن مرغ از ايران صادر شده و مقصد صادراتي هم عمدتا عراق بوده با اين حال نكته قابل توجه اين است كه بازاريابي مرغ به سادگي ممكن نيست و مهم‌تر اينكه زمان‌بر است و براي توسعه صادرات بايد محصول ويژه صادرات توليد كرد كه با محصول مصرف داخل تفاوت‌هايي دارد. 
وي يادآور شد: براي متعادل كردن بازار هم بايد رويه كنوني توليد را مديريت كرد و هم مرغي با كيفيت بهتر و بسته‌بندي مطلوب‌تر توليد كرد تا مرغ ايراني جاي خود را در بازارهاي صادراتي پيدا كند، مشتري‌هاي خارجي برخلاف ايراني‌ها متقاضي مرغ در اندازه كوچك هستند كه وزن آنها نبايد از يك و نيم كيلو بيشتر باشد، با همه اينها اتحاديه مرغداران در تكاپو براي ايجاد واحدهاي توليد مرغ ويژه صادرات در استان‌ها است همچنين لازم به ذكر است كه در سال‌هاي گذشته اگر صادراتي صورت مي‌گرفت از مازاد مرغ مصرفي كشور بود اما امروز به توليد ويژه صادرات روي آورده‌ايم. 

ارسال نظر