شيوع بيماري سرخك در عراق

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۸:۴۹
کد خبر: ۳۱۷۹۲۶
شيوع بيماري سرخك در عراق

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از شيوع بيماري سرخك در عراق خبر داد و به هموطناني كه قصد شركت در مراسم اربعين دارند، تاكيد كرد: قبل از سفر، از كامل بودن سابقه واكسيناسيون سرخك كودكان زير ۱۵ سال خود اطمينان داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از شيوع بيماري سرخك در عراق خبر داد و به هموطناني كه قصد شركت در مراسم اربعين دارند، تاكيد كرد: قبل از سفر، از كامل بودن سابقه واكسيناسيون سرخك كودكان زير ۱۵ سال خود اطمينان داشته باشند. حسين فرشيدي خاطرنشان كرد: بيماري سرخك يك بيماري ويروسي است كه عموما كودكان را مبتلا مي‌كند ولي افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بيماري يا واكسيناسيون نداشته باشند نيز در معرض خطر ابتلا خواهند بود. او افزود: دوره نهفتگي بيماري سرخك از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بيماري با تب، علائم تنفسي و بثورات پوستي قرمز رنگ كه از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش مي‌يابد و تظاهر مي‌كند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستي تا چهار روز بعد از آن، بيماري از طريق تنفسي قابل انتقال است.

معاون وزير بهداشت تصريح كرد: بيماري سرخك بسيار مسري است و موثرترين راه مقابله با آن واكسيناسيون به‌موقع است. فرشيدي گفت: در كشورهاي همسايه از‌جمله عراق پوشش واكسيناسيون كودكان براي مهار بيماري سرخك كافي نيست؛ از اين‌رو شاهد همه‌گيري‌هاي بيماري در كشورهاي همجوار به‌ويژه افغانستان، پاكستان و عراق هستيم. معاون وزير بهداشت افزود: عراق بر‌حسب مستندات سازمان جهاني بهداشت از سال قبل شاهد همه‌گيري‌ بزرگ سرخك بوده و موارد بيماري در ماه‌هاي اخير افزايش بيشتري نيز داشته است و براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخك در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده كه طي ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزايش يافته است. فرشيدي به هموطنان توصيه كرد: قبل از سفر، از كامل بودن سابقه واكسيناسيون سرخك كودكان زير ۱۵ سال خود اطمينان داشته باشند و براي اين منظور با 
در دست داشتن كارت واكسن كودكان خود به مراكز بهداشتي درماني مراجعه و در صورت نياز نسبت به تكميل واكسيناسيون كودكان خود اقدام كنند.

ارسال نظر