هشدارهاي تكراري در مورد صيد ترال

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۱:۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۱۷۹۲۹
هشدارهاي  تكراري  در مورد  صيد  ترال

صيد ترال بار ديگر در روزهاي اخير اعتراضات و انتقاداتي را برانگيخته است. در اين روش صيد، تعداد زيادي ماهي از گونه‌هاي مختلف به صورت غيرانتخابي به تور مي‌افتند. ترال آسيب زيادي به ذخيره آبزيان خليج‌فارس زده است.

صيد ترال بار ديگر در روزهاي اخير اعتراضات و انتقاداتي را برانگيخته است. در اين روش صيد، تعداد زيادي ماهي از گونه‌هاي مختلف به صورت غيرانتخابي به تور مي‌افتند. ترال آسيب زيادي به ذخيره آبزيان خليج‌فارس زده است.

صيد ترال در سال‌هاي اخير بارها مورد انتقاد قرار گرفته است و كارشناسان در مورد تاثيرات مخرب آن هشدار داده‌اند. امروز، رييس پژوهشكده ميگوي كشور، بار ديگر بر «خسارت جبران‌ناپذير‌ صيد ترال به آبزيان خليج‌فارس» تاكيد كرده است. چندي پيش نيز نايب رييس اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران گفته بود كه صيادان ترال بايد روش صيد خود را تغيير دهند تا زيست بوم دريا تخريب نشود. صيد ترال، باوجود اين توصيه‌ها همچنان عاملي براي نگراني است و حتي پيش از اين، اقدامات چين در خليج‌فارس نيز انتقاداتي را برانگيخته بود. عقيل دشتيان‌نسب، رييس پژوهشكده ميگوي كشور در گفت‌وگو با تسنيم تاكيد كرده است كه صيد ترال از مخرب‌ترين روش‌هاي صيد آبزيان در خليج‌‌فارس است. او همچنين از كاهش ذخاير ميگو در زيستگاه‌هاي خليج‌فارس در نوار ساحلي استان بوشهر خبر داده و گفته است: گشت‌هاي تحقيقاتي دريايي نشان مي‌دهد صيد ميگو امسال نسبت به سال قبل كاهش 20 درصدي خواهد داشت. سال قبل در فصل صيد ميگو حدود يك‌هزار تن صيد شد كه امسال پيش‌بيني صيد 800 تن ميگو شده است. او در مورد ارتباط اين موضوع و همچنين كاهش ديگر ذخاير آبزيان خليج‌فارس به صيد ترال توضيح داده است: «در تحقيقي كه محققان اين پژوهشكده داشته‌اند مشخص شد نزديك به 90درصد صيد ترال ميگو صيد ضمني است كه از اين ميزان تنها 5درصد ماهيان اقتصادي است، 20درصد ماهيان ريز و غيرماكول بوده و مابقي را هم ساير آبزيان نظير كوسه ماهي، سفره ماهي، خرچنگ، لاك‌پشت و ديگر آبزيان تشكيل مي‌دهند كه اين موارد خسارات زيادي به زيستگاه آبزيان و دريا خواهد زد.»

تاثير صيد ترال بر اكوسيستم دريا

رييس پژوهشكده ميگوي كشور تاكيد كرده است كه صيد ترال علاوه بر ذخاير ماهيان، روي ديگر اركان اكوسيستم دريا نيز تاثير منفي مي‌گذارد. دشتيان‌نسب خواستار تعطيلي اين نوع صيد در همه فصول در خليج‌‌فارس شده و اين موضوع را به نفع صيادان دانسته است؛ چراكه ذخيره و زيستگاه آبزيان احيا شده و سبب بهبود وضعيت معيشتي صيادان در صيد آبزيان به ديگر روش‌ها مي‌شود.

 

صيادان ترال بايد روش صيد  خود را تغيير دهند

در همين راستا، مهرداد بازرگان، نايب رييس اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران نيز در فروردين امسال در گفت‌وگويي تاكيد كرده بود كه صيادان ترال بايد روش صيد خود را تغيير دهند تا هم به حريم صيادان بومي وارد نشوند و هم زيست‌بوم دريا آسيبي نبيند؛ در آن صورت «مشكلي با كسب و كار آنها وجود ندارد.» او به ايلنا گفته بود كه صيادان ترال به 8 مايلي ساحل مي‌آيند و صيد ساحلي انجام مي‌دهند؛ در نتيجه آنها با ورود به حريم صيادان بومي براي آنها مشكل ايجاد مي‌كنند.

بازرگان همچنين تاكيد كرده بود كه صيادان ترال، براي صيد ريزماهي‌ها بستر دريا را تخليه و به عبارت ساده‌تر آن را جارو مي‌كنند؛ در نتيجه محيط‌زيست نيز تخريب مي‌شود. او توضيح داده بود كه براي صيد اين‌گونه‌هاي دريايي، نيازي به تخليه بستر دريا و تخريب زيست‌بوم جانوران نيست و با تغيير روش صيد مي‌شود ريزماهي‌ها را بدون تخريب محيط‌زيست و بستر دريا صيد كرد.

به گفته او صيد ترال در دنيا منسوخ شده است و در ايران صيادان ترال با مجوز شيلات كار مي‌كنند؛ در نتيجه مسووليت نظارت بر آنها با شيلات است. در عين حال او تاكيد كرده بود كه «شيلات امكان كنترل لحظه به لحظه آنها را ندارد.»

تداوم صيد ترال با مجوز قانوني؟

صيادان در اين روش تورهاي ماهيگيري را در پشت چندين قايق كه به آنها ترال‌كش گفته مي‌شود، مي‌بندند. كارشناسان محيط‌زيست معتقدند كه روش‌هاي پايدار و محيط‌زيستي شكار و صيد بايد به صورت محدود و انتخابي عمل كنند، اما صيد ترال چنين ويژگي‌اي ندارد.

خبرگزاري مهر سال گذشته در مورد آسيب‌هاي اين شيوه نوشت: قايق‌ها و لنج‌ها با مجوز شيلات با ابزار ترال به صيد پرداخته و كف خليج‌فارس را شخم مي‌زنند تا ميگو صيد كنند ولي اين شيوه صيد عامل نابودي نسل بسياري از آبزيان است. براساس اين گزارش، صيد ترال يكي از دلايل نابودي ذخاير دريايي در خليج‌فارس است كه اگرچه اثرات مخربي روي نسل آبزيان دارد، در فصلي از سال آزاد مي‌شود و صيادان به صورت قانوني كف دريا را شخم مي‌زنند تا ميگو صيد كنند. اين روش، همچون جاروبرقي به جان هر جنبده و آبزي در بستر دريا مي‌افتد و همه ماهي‌هاي خوراكي و غيرخوراكي را در تورهاي صيادان گرفتار مي‌كند.

 

تيشه چيني‌ها به ريشه آبزيان خليج‌فارس؟

از سوي ديگر، اقدام كشتي‌هاي ماهيگيري چيني به صيد ترال در آب‌هاي خليج‌فارس نيز در گذشته با انتقادات جدي مواجه شده بود، به ويژه افكار عمومي ايرانيان در شبكه‌هاي اجتماعي به‌شدت نسبت به اين موضوع حساسيت نشان دادند و در مقاطعي نيز موضوع به كل ازسوي مسوولان تكذيب شد.

 

نگراني‌ها در مورد صيد ترال ادامه دارد

با وجود اين تاييد و تكذيب‌ها، سازمان محيط‌زيست اكنون مدعي ممنوعيت صيد ترال در كشور است. محمدمتين طالبي، مديركل حفاظت از سواحل دريايي سازمان محيط‌زيست در تير امسال در گفت‌وگو با مهر از تداوم مقابله با صيد ترال در خليج‌فارس و درياي عمان خبر داد و گفت: بحث صيد ترال يا كشتي‌هاي چيني از سال‌هاي قبل بوده و مشخص شده كه سازمان شيلات در اين زمينه حضور داشته است.

ارسال نظر