«تعادل» علت ريزش بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بورس جاني ندارد

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۰:۳۱:۲۰
کد خبر: ۳۱۷۹۹۲
بورس جاني ندارد

بورس تهران باز هم نسبت به حمايت واكنشي نشان داد و در اولين روز كاري هفته سرخ پوش شد و اين سرخ‌پوشي اعتراض سرمايه‌گذاران بورسي را در پي داشت. روز چهارشنبه خبر ترور اسماعيل هنيه منتشر شد و بازارسرمايه اين ترور را يك بهانه جديد براي سقوط بيشتر به حساب آورد و روند نزولي به خود گرفت.

بورس تهران باز هم نسبت به حمايت واكنشي نشان داد و در اولين روز كاري هفته سرخ پوش شد و اين سرخ‌پوشي اعتراض سرمايه‌گذاران بورسي را در پي داشت. روز چهارشنبه خبر ترور اسماعيل هنيه منتشر شد و بازارسرمايه اين ترور را يك بهانه جديد براي سقوط بيشتر به حساب آورد و روند نزولي به خود گرفت. همان روز معاون اول رييس‌جمهور از بازار سهام حمايت كرد و در نهايت بر اساس اعلام صندوق توسعه ملي با هدف حمايت از بازار سرمايه روز چهارشنبه مبلغ ۱۰۰۰ ميليارد ريال و شنبه هم مبلغ ۵۰۰۰ ميليارد ريال به حساب صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شد؛ اما اين پول‌ها نيز نتوانست مسير شاخص را تغيير بدهد و بازار را مثبت کند.

مشكل بازار درحال كمبود پول و امثال اين موارد نيست؛ بلكه مشكل بورس اينجاست كه هنوز جايگاه خود را در دولت جديد پيدا نكرده و به نظر نمي‌رسد كه بتواند تغيير شرايط بدهد و احتمالا سقوط‌هاي بيشتري تجربه خواهد شد. روز شنبه بيش از 98 درصد بازار سرمايه منفي بود و صندوق‌هاي بازار نيز شاهد خروج نقدينگي سنگين از دايره معاملات بودند. به عقيده بسياري از كارشناسان افت حدود 3 درصدي واقعيت بازار نيست و شاخص دستكاري مي‌شود تا منفي‌هاي كمتري را تجربه كند و به نوعي قرمزهاي كمتري به چشم سهامداران بياييد. درحال حاضر بازار سرمايه متولي ندارد و هر روز شاهد سرخ پوشي بيشتر در معاملات بازار هستيم. چندي پيش مجيد عشقي، رييس سازمان بورس در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه رشد شارپي به ضرر بازار سرمايه است و نكته جالب اينجاست زماني كه بازار رشد مي‌كند سازمان بورس در آن دست داشته و بايد تشكر و قدرداني كرد! اما در زمان ريزش‌ها سازمان بورس در گوشه مي‌ايستد و اعلام مي‌كند كه نقشي در ريزش‌ها ندارد! مساله دقيقا همين‌جاست كه چرا رييس سازمان بورس اين قدر منفعل است و بازار براي آن اهميتي ندارد؟ ساده‌ترين كار سازمان بورس اهميت دادن به بازار و شرايط آن است و لازم است در روزهاي سخت رييس سازمان همراه فعالان بازار باشد تا خيال سهامداران كمي راحت شود و ميزان خروج نقدينگي نيز كاهش يابد؛ اما در اين روز پر تنش خبري از رييس سازمان نبود! انتقادات فعالان بازار سرمايه از اوضاع فعلي و عدم تصميم مسوولان سازمان بورس به اوج رسيده اما اتفاقي در تغيير شرايط رخ نداد تا اينكه معامله گران مستقر در تالار بورس تهران واقع در سعادت آباد در اقدامي قابل توجه و به نشانه اعتراض به وضعيت فعلي، سيستم‌ها را خاموش و از محل معاملات خارج شدند كه عقيده كارشناسان اين روند جاي تقدير دارد! بايد تاكيد كرد كه تا زمان تنظيم اين گزارش هيچ واكنشي در خصوص بورس وجود نداشت و بايد منتظر ماند و ديد ساعات آينده شرايط چگونه مي‌شود.

 

افت بازارهاي جهاني!

قيمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۲ درصد كاهش به ۲۴۴۳ دلار و ۲۴ سنت رسيد. قيمت معاملات آتي طلا در بازار كامكس نيويورك هم با يك كاهش ۰.۴۴ درصدي به ۲۴۶۹ دلار و ۸۰ سنت رسيده است. طلا ۱.۸ درصد طي يك هفته گذشته به خاطر افزايش تقاضا به دنبال تشديد درگيري‌ها در خاورميانه و انتظار كاهش نرخ بهره فدرال رزرو افزايش قيمت داشت. اين اتفاقات تقاضا براي طلا در ميان سرمايه‌گذاران را افزايش داده بود. بازار حالا ۷۰ درصد احتمال مي‌دهد نرخ بهره در ماه سپتامبر كاهش يابد.در ميان ساير فلزات گرانبها، قيمت نقره با ۰.۳۰ درصد كاهش به ۲۸ دلار و ۳۹ سنت رسيد و پلاتين با يك كاهش ۰.۳۷ درصدي ۹۵۹ دلار و ۹۵ سنت معامله مي‌شود. قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال با ۲ دلار و ۷۸ سنت معادل ۳.۴۱ درصد كاهش به ۷۶ دلار و ۸۱ سنت رسيد. نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا هم با ۲ دلار و ۷۹ سنت معادل ۳.۶۶ درصد كاهش ۷۳ دلار و ۵۲ سنت معامله مي‌شود. هر دوي اين شاخص‌هاي نفتي بيش از ۳ دلار در هر بشكه كاهش قيمت داشته‌اند. رشد اشتغال در امريكا در ماه جولای بسيار كمتر از حد انتظار بوده و نرخ بيكاري ۴.۳ درصد اعلام شده كه نشان‌دهنده افزايش نگراني در مورد ركود احتمالي است. اطلاعات اقتصادي چين به عنوان بزرگ‌ترين وارد‌كننده نفت دنيا و همچنين تحقيقات بازار نشان مي‌دهد فعاليت توليد كارخانه‌اي در سراسر آسيا، اروپا و امريكا كاهش يافته كه خطر رشد ضعيف اقتصاد جهان را به همراه دارد و بر مصرف نفت تاثير مي‌گذارد. كاهش توليد كارخانه‌اي در چين هم قيمت‌ها را تحت تاثير قرار داده و بر نگراني در مورد رشد تقاضا افزوده است. واردات و فعاليت پالايشگاهي در چين كمتر از سال گذشته ميلادي گزارش شده است. واردات نفت خام آسيا در ماه جولای به پايين‌ترين رقم طي دو سال گذشته رسيده كه دليل اصلي آن ضعف تقاضا در چين و هند است.در اين بين، توليد نفت اوپك در ماه جولای افزايش يافته كه نتيجه افزايش عرضه عربستان است كه تاثير كاهش توليد داوطلبانه ساير اعضا در ائتلاف اوپك پلاس را از بين برده است. سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت ۲۶.۷۰ ميليون بشكه در روز نفت در ماه گذشته ميلادي توليد كرده كه ۱۰۰ هزار بشكه نسبت به ماه ژوئن افزايش داشته است. اوپك پلاس در اجلاس روز پنجشنبه سياست توليد خود را بدون تغيير نگه داشت و قرار است از ماه اكتبر افزايش توليد داشته باشد. سرمايه‌گذاران از نزديك تحولات خاورميانه را زيرنظر دارند. حزب‌الله لبنان اعلام كرد درگيري با رژيم صهيونيستي وارد فاز جديدي شده است. اما تحليلگران عقيده دارند هيچ اختلالي در عرضه نفت منطقه صورت نگرفته است.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه، شاخص كل بورس تهران 61 هزار و 705 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 6 هزار و 666 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 19 هزار و 888 واحدي در رقم 637 هزار و 859 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 596 واحد افت كرد به رقم 20 هزار و 743 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 4 هزار و 871 واحد به سطح 109 هزار و 967 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي براي ششمين روز متوالي منفي شد و هزار و 70 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 52 ميليارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهاي فولاد، خساپا، شستا و وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فزر، خگستر، وساپا، ختور و نمرينو تعلق داشت.در روزي كه گذشت نمادهاي فارس، فملي و فولاد نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي نمرينو، سدشت و آپ از معدود نمادهاي سبز بازار بودند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، شگويا و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند.در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز فزر، شفام و معين بيشترين تراكنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 125 ميليارد تومان بود كه 10 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 12 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 381 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 121 ميليارد تومان بود. پس از فملي، فزر بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شپنا و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد يك ميليارد و 752 ميليون و 428 هزار و 324 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات شنبه، 6 نماد صف خريد داشتند و 464 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 72 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 5 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 180 درصدي به رقم هزار و 37 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر