سهام صندوق‌هاي درآمد ثابت به زير ۱۰ درصد رسيد

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۰:۳۲:۰۴
کد خبر: ۳۱۷۹۹۳

سال گذشته در پي ابلاغ مصوبه بانك مركزي كه امكان انتشار گواهي ۳۰ درصدي را براي بانك‌ها فراهم كرده بود، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با ابطال قابل توجه و چالش نقدينگي مواجه شدند.

سال گذشته در پي ابلاغ مصوبه بانك مركزي كه امكان انتشار گواهي ۳۰ درصدي را براي بانك‌ها فراهم كرده بود، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با ابطال قابل توجه و چالش نقدينگي مواجه شدند. سازمان بورس و اوراق بهادار نيز براي كمك به كاهش ريسك نقدشوندگي صندوق‌ها، نصاب مجاز سرمايه‌گذاري در سپرده بانكي را از ۴۰ به ۵۰ درصد افزايش داد. سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح موضوع در شوراي عالي بورس، نصاب سرمايه‌گذاري در اوراق دولتي را نيز از ۲۵ به ۲۰ درصد كاهش داد. اين موضوع براي يك دوره موقت ۶ ماهه بود كه به ترتيب در پايان مرداد و شهريور ماه، مهلت ۶ ماه آن به اتمام خواهد رسيد و نصاب‌ها به حالت قبل بازمي‌گردند. به گفته رييس مركز نظارت بر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاح نصاب سپرده‌هاي بانكي و اوراق دولتي از شهريور ماه سال جاري انجام خواهد شد. علي اكبر ايرانشاهي در اين باره افزود: در واقع از شهريورماه نصاب سپرده‌هاي بانكي حداكثر ۴۰ درصد دارايي‌ها خواهد بود و صندوق‌ها نيز بايد حداقل ۲۵ درصد دارايي خود را به اوراق دولتي تخصيص بدهند. بررسي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با توجه به اطلاعات موجود در سايت سازمان بورس و اوراق بهادار، تا انتهاي ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نشان مي‌دهد، مجموع دارايي ۱۲۶ صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت معادل ۵۰۹ همت و ميانگين سهام اين صندوق‌ها نيز ۸.۸ است.

همچنين ميانگين اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۴۶.۷ درصد و ميانگين گواهي سپرده بانكي ۴۲.۱ درصد است. در اين ميان بيش از ۳۱ صندوق‌ نصاب ۵۰ درصد سپرده بانكي دارند كه نشان از تخلف آنها دارد. رييس حسابداري يكي از صندوق‌ها گفت: با توجه به افزايش صدور صندوق‌ها و اينكه اوراق با بازدهي مناسب در بازار وجود ندارد بنابراين بيشتر در سپرده بانكي سرمايه‌گذاري كرديم همچنين به دليل كوچكي صندوق بيشتر به اين سمت رفتيم، هرچند بايد اين نصاب را رعايت كرد و نهايت به ۵۰ درصد رساند و قطعا عدم رعايت نبايد صورت بگيرد. وي همچنين حداكثر نصاب سهام در صندوق‌هاي درآمد ثابت را ۱۰ درصد عنوان كرد كه تخلف از آن نيز در برخي صندوق‌ها مشهود است. مجموع ارزش دارايي صندوق‌هاي ‌در سهام حدود ۴۸ همت و ميانگين سهام آنها هم برابر با ۷۸.۲۴ است. ميانگين اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۴.۵ همت، ميانگين گواهي سپرده بانكي ۱۵.۵ و ميانگين نقد نيز ۰.۴ است. مجموع ارزش دارايي صندوق‌هاي در اوراق بهادار با درآمد ثابت نوع دوم حدود ۴۰ همت و ميانگين سهام آنها هم برابر با ۵.۶ است. ميانگين اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۵۱.۶، ميانگين گواهي سپرده بانكي ۴۰.۶ است. مجموع ارزش دارايي صندوق‌هاي در اوراق بهادار با درآمد ثابت نوع دوم حدود ۴۰ همت و ميانگين سهام آنها هم برابر با ۵.۶ است. 

ارسال نظر