بازار ارزهاي ديجيتال به خاك و خون كشيده شد

سقوط بيت‌كوين به ۶۰ هزار

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۱:۲۹:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۰۰۲
سقوط بيت‌كوين به ۶۰ هزار

قيمت بيت‌كوين كه در روزهاي گذشته با روند نزولي مواجه شده بود، روز گذشته به‌شدت كاهش يافت و براي اولين بار در سه هفته گذشته تا ۶۰,۵۰۰ دلار سقوط كرد. بزرگ‌ترين ارزهاي رمزپايه جهان، بيت‌كوين و اتريوم با كاهش قيمت اتريوم به زير معيار ۳۰۰۰ دلار، ضررهاي ناگهاني را تجربه كردند. اين كاهش قيمت در حالي اتفاق مي‌افتد كه بيت‌كوين هفته گذشته بعد از مدت‌ها تا حدود ۷۰ هزار دلار هم افزايش يافته بود.

قيمت بيت‌كوين كه در روزهاي گذشته با روند نزولي مواجه شده بود، روز گذشته به‌شدت كاهش يافت و براي اولين بار در سه هفته گذشته تا ۶۰,۵۰۰ دلار سقوط كرد. بزرگ‌ترين ارزهاي رمزپايه جهان، بيت‌كوين و اتريوم با كاهش قيمت اتريوم به زير معيار ۳۰۰۰ دلار، ضررهاي ناگهاني را تجربه كردند. اين كاهش قيمت در حالي اتفاق مي‌افتد كه بيت‌كوين هفته گذشته بعد از مدت‌ها تا حدود ۷۰ هزار دلار هم افزايش يافته بود. قيمت بيت‌كوين در پي نااطميناني اقتصادي در ايالات متحده، به‌شدت كاهش يافت و براي اولين بار در سه هفته گذشته تا ۶۰,۵۰۰ دلار سقوط كرد. ساير ارزهاي ديجيتال نيز با كاهش شديدتري مواجه شدند، به‌طوري‌كه سولانا، تون كوين و يوني‌سوآپ بيش از ۵ درصد سقوط كردند. اتريوم نيز به زير ۳,۰۰۰ دلار افت كرد. اين كاهش‌ها عمدتاً به دليل گزارش ضعيف اشتغال در امريكا و افزايش نرخ بيكاري به ۴.۳ درصد بود كه منجر به خروج سرمايه از صندوق‌هاي قابل معامله بورسي بيت‌كوين و سقوط وال استريت شد. همچنين ارزش كل بازار ارزهاي ديجيتال به ۲.۳ تريليون دلار كاهش يافته كه نشان‌دهنده كاهش ۱۵۰ ميليارد دلاري در دو روز گذشته است. بيت‌كوين اكنون در حدود ۶۲,۰۰۰ دلار معامله مي‌شود و داميننس آن بر بازار نزديك به ۵۳ درصد است. تغيير قيمت ارزهاي ديجيتال در حالي رخ مي‌دهد كه يك كيف پول ارزهاي ديجيتال مرتبط با جنسيس، ۸۷ ميليون دلار به صورت اتريوم و ۴۰ ميليون دلار در بيت‌كوين به عنوان بخشي از تسويه حساب ورشكستگي خود با ايالت نيويورك منتقل كرد. صرافي آرخام نشان داد كيف پول‌هاي مرتبط با جنسيس در يك ساعت گذشته ۱۶.۶ هزار بيت‌كوين (۱.۱ ميليارد دلار) و ۱۶۶.۳ هزار اتريوم (۵۲۱.۱ ميليون دلار) جابه‌جا كرده‌اند. بيزنس گزارش كرد، اتريوم با ۷.۰۵ درصد كاهش به ۲۹۷۵ دلار فروخته شد و بيت‌كوين همزمان با ۶.۰۸ درصد كاهش به ۶۱هزار و ۳۲۶ دلار رسيد. مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتال در حال حاضر ۲.۱۸ تريليون دلار برآورد مي‌شود كه اين رقم نسبت به روز قبل ۴.۷۸ درصد كمتر شده است. در حال حاضر ۵۵.۴۶ درصد كل بازار ارزهاي ديجيتال در اختيار بيت‌كوين است كه ۰.۱۶ درصد افزايش روزانه را ثبت كرده است.

 

سيگنال اصلاح عميق‌تر بازار رمزارزها و افزايش تتر

قيمت بيت‌كوين در هفته گذشته با ۱۰ هزار دلار نوسان همراه بود. تتر هم از حدود ۵۸ هزار تومان در يك هفته در روز گذشته تا حدود ۶۳ هزار تومان هم افزايش پيدا كرد. به اين ترتيب سخنراني دونالد ترامپ در كنفرانس بيت‌كوين نتوانست جلوي ريزش بازار را بگيرد و به نظر مي‌رسد بازار رمزارزها و به خصوص تتر به افزايش تنش در خاورميانه واكنش داده است. در روزهاي گذشته قيمت بيت‌كوين با بيشتر از ۵ درصد كاهش تا ۶۱ هزار دلار كاهش يافت. اين كاهش قيمت در حالي اتفاق مي‌افتد كه بيت‌كوين هفته گذشته بعد از مدت‌ها تا حدود ۷۰ هزار دلار هم افزايش داشت. نوسان روز گذشته قيمت بيت‌كوين باعث ليكوييد شدن حدود ۲۵۰ ميليون دلار موقعيت معاملاتي شده است. از اين ميان حدود ۷۵ درصد از موقعيت‌ها، موقعيت خريد بوده و به نظر مي‌رسد كاربران از بازار انتظار افزايش قيمت‌ها را داشته‌اند. البته با كاهش قيمت بيت‌كوين به زير ۶۴ هزار دلار، گمانه‌زني در مورد اصلاح عميق‌تر قيمت افزايش پيدا كرده است. برخي تحليل‌گران معتقدند بسته شدن كندل ماهانه بيت‌كوين در كانال ۶۴ هزار دلار دو روز گذشته شرايط متفاوتي را رقم زده و در صورتي كه قيمت نتواند به ۶۷ هزار دلار برگردد، بازار وارد اصلاح قيمتي عميق‌تري مي‌شود. به اين ترتيب در اين سناريو برخي معتقدند قيمت بيت‌كوين تا زير ۵۰ هزار دلار كاهش پيدا خواهد كرد. از طرفي ترور اسماعيل هنيه با واكنش بازار تتر همراه شد. روند صعودي تتر از اواخر هفته گذشته شروع شد. قيمت تتر در هفته گذشته روندي صعودي داشت و در نهايت بامداد شنبه و با گمانه‌زني‌ها در مورد افزايش احتمال پاسخ به اين اتفاق تا حدود ۶۳ هزار تومان هم رسيد كه با اطلاع‌رساني برخي از صرافي‌ها همراه بود.

 

تاثير داده‌هاي اقتصادي  و بي‌اعتمادي بازار نسبت به ترامپ

در اين هفته باتوجه به اخبار مثبت انتخابات امريكا براي بازار بسياري از افراد انتظار داشتند سخنراني دونالد ترامپ، نامزد رياست‌جمهوري امريكا مي‌تواند روي قيمت‌ها تاثير مثبت داشته باشد. البته برخلاف اين انتظارها بازار بعد از سخنراني واكنشي نشان نداد. با اين حال در هفته گذشته تحركات مالي كيف‌پول‌هاي تحت اختيار دولت امريكا هم يكي از دلايل نوسان بود. هرچند دارايي‌هاي منتقل شده با اين كيف‌پول‌ها مشخص نيست با چه هدفي جابه‌جا شده‌اند، اما با توجه به فروش بيت‌كوين به دست دولت آلمان در هفته‌هاي گذشته، جابه‌جايي بيت‌كوين‌هاي دولت‌ امريكا در بازار ترس ايجاد كرد. در حال حاضر صندوق‌هاي قابل معامله در بورس (ETF) بيت‌كوين كه در ماه‌هاي اخير به عنوان يكي از دلايل افزايش قيمت بيت‌كوين شناخته مي‌شوند، خروجي نقدينگي قابل توجهي را تجربه مي‌كنند. اين اتفاق در حالي مي‌افتد كه داده‌هاي اقتصادي امريكا منتشر و نرخ بيكاري با ۰.۲ درصد افزايش به ۴.۳ درصد رسيده است. هرچند به نظر مي‌رسد اين آمارها كه نشانه‌هايي از ركود اقتصادي داشت به تنهايي دليل كاهش قيمت‌ها نبوده و افزايش تنش در خاورميانه در خروج نقدينگي از بازار پرريسك ارزهاي ديجيتال تاثيرگذار بوده است.

 

نوسانات بيت‌كوين ميليون‌ها دلار را

در يك شب دود كرد

طي ۲۴ ساعت گذشته، بازار ارزهاي ديجيتال شاهد نوسانات شديدي بود كه منجر به ليكوئيد شدن گسترده معاملات اهرمي شد. بيت‌كوين در اين مدت بين ۶۲,۳۰۰ تا ۶۵,۶۰۰ دلار در نوسان بود و در حال حاضر به ۶۱,۶۰۰ دلار رسيده است. بر اساس داده‌هاي كوين‌گلس، قراردادهاي مشتقه ارزهاي ديجيتال به ارزش ۲۵۶ ميليون دلار ليكوئيد شدند كه ۷۵ درصد آن مربوط به معاملات خريد بود. بيت‌كوين با ۷۲ ميليون دلار و اتريوم با ۵۸ ميليون دلار بيشترين سهم را در اين ليكئوديشن داشتند. پس از آنها، سولانا با ۱۸ ميليون دلار و ريپل با ۷ ميليون دلار بيشترين ميزان ليكوئيدشدن موقعيت‌هاي معاملاتي را داشتند. كارشناسان معتقدند نوسانات شديد قيمت و دسترسي آسان به اهرم بالا در پلتفرم‌هاي معاملاتي، دليل اصلي اين تسويه‌هاي گسترده است و به معامله‌گران هشدار مي‌دهند كه با احتياط در اين بازار فعاليت كنند. بر اساس داده‌هاي گلسنود، درصد ذخاير بيت‌كوين كه بيش از يك سال غيرفعال بوده‌اند، از حدود ۷۰ درصد در ابتداي سال ۲۰۲۴ به حدود ۶۶ درصد در اواخر ژوئيه كاهش يافته است. اين روند نشان‌دهنده تحرك دارايي‌هاي سرمايه‌گذاران بلندمدت، احتمالاً در واكنش به شرايط بازار است. همچنين، دارندگان صندوق بيت‌كوين گري‌اسكيل به توزيع سكه‌هاي خود در پاسخ به راه‌اندازي صندوق‌هاي قابل معامله بورسي در ژانويه ادامه مي‌دهند. تاريخ نشان مي‌دهد كه تغييرات در درصد ذخاير غيرفعال با حركات قيمتي قابل توجه همبستگي دارد. علي‌رغم افزايش تحرك كوين‌هاي قبلاً غيرفعال، قيمت بيت‌كوين از فوريه عمدتاً بين ۶۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ دلار باقي مانده است كه نشان‌دهنده تعادل بازار است. اين تغيير در رفتار دارندگان، ماهيت انطباق‌پذير بازار را پس از رويدادهاي مهمي مانند هاوينگ اخير نشان مي‌دهد كه اغلب باعث تخصيص مجدد استراتژيك در ميان سرمايه‌گذاران مي‌شود.

ارسال نظر