عملكرد وزراي بهداشت در يك دهه اخير بايد به استيضاح كشيده شود

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۲:۰۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۸۰۲۱
عملكرد وزراي بهداشت در يك دهه اخير بايد به استيضاح كشيده شود

دكتر پرستو بخشي، دكتر سميرا آل‌سعيدي، دكتر نور فروغي نسب، دكتر زهرا ملكي قرباني، دكتر مهران خسروانيان و دكتر شعله توكلي. اگر فكر مي‌كنيد اينها اسامي پزشكاني است كه براي كار درماني بخش‌هاي بيمارستاني فراخوانده شده‌اند، در اشتباه هستيد، اينها اسامي پزشكان جواني است كه از ابتداي سال تاكنون اقدام به خودكشي كرده و جان باخته‌اند. اغلب آنها در دوره دستياري به سر مي‌بردند.

دكتر پرستو بخشي، دكتر سميرا آل‌سعيدي، دكتر نور فروغي نسب، دكتر زهرا ملكي قرباني، دكتر مهران خسروانيان و دكتر شعله توكلي. اگر فكر مي‌كنيد اينها اسامي پزشكاني است كه براي كار درماني بخش‌هاي بيمارستاني فراخوانده شده‌اند، در اشتباه هستيد، اينها اسامي پزشكان جواني است كه از ابتداي سال تاكنون اقدام به خودكشي كرده و جان باخته‌اند. اغلب آنها در دوره دستياري به سر مي‌بردند. افزايش موج خودكشي دربين رزيدنت‌هاي پزشكي اتفاقي است كه طي چند سال اخير به يك معضل در حوزه بهداشت و درمان تبديل شده است معضلي كه البته مسوولان اين حوزه عموما در مورد آن هيچ اظهارنظر نمي‌كنند و اكثرا سعي دارند دلايل اين كار را بيشتر به مشكلات روحي و رواني افراد نسبت دهند تا دلايلي مانند ساعات كار زياد، دريافتي اندك، تحقير توسط مديران بيمارستان و پزشكاني كه در نقش استاد ظاهر مي‌شوند يا بي توجهي وزارت بهداشت و درمان به نيازها و خواست‌هاي اين افراد.

در همين خصوص دكتر مصطفي معين، پزشك و وزير علوم در دولت اصلاحات به خبرآنلاين مي‌گويد: دستياران تخصصي و فوق تخصصي، پزشكان جوان و با استعدادي هستند كه بايد در عالي‌ترين سطح آموزش و پژوهش در رشته‌هاي پزشكي باليني به‌طور تمام‌وقت تحصيل كنند و سپس با عضويت در هيات علمي دانشگاه‌ها يا خدمت در بخش‌هاي دولتي و غير دولتي نظام سلامت، ارزشمندترين سرمايه‌هاي علمي- پژوهشي و تخصصي كشور را تشكيل دهند.

او ادامه مي‌دهد: از نظر من به عنوان يك معلم دانشگاه و پزشك با سابقه طولاني خدمت كه دستي هم در مديريت و سياستگذاري داشته است، اصلي‌ترين علت‌هاي اين تراژدي بزرگ انساني در يك فرآيند تشخيصي و آسيب‌شناسانه قابل بررسي است.

 

تحقيرو توهين مدام

در سلسله مراتب آموزشي

دكتر معين ادامه مي‌دهد: تحقير و توهين مداوم در سلسله مراتب آموزشي و خدمات درماني كه به صورت يك‌طرفه و از بالا به پايين بدون رعايت اصول حرفه‌اي و شوون انساني اعمال مي‌شود.

او با اشاره به ترويج خرافه و شبه علم در طب و درمان از زبان حكيم‌باشي‌هاي شياد، از به سخره گرفتن و متهم كردن پزشكان و طب جديد و ايجاد بي‌اعتمادي در رابطه ميان بيمار و پزشك معالج در برنامه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني انتقاد مي‌كند.

وزير علوم دولت اصلاحات با اشاره به عامل «احساس تبعيض و ستم و بردگي در ساختار سلامت و نظام اجتماعي» در اين خودكشي‌ها ادامه مي‌دهد: كار و كشيك شبانه‌روزي و فرساينده جسم و روان دستياران در بخش‌هاي بيمارستاني و اورژانس‌ها مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد.

معين به فهرستي از عوامل شامل بي‌خانماني، فقر و تنگناي معيشت، عدم امنيت شغلي، كاهش منزلت اجتماعي، جدايي و طلاق، افسردگي و نااميدي اشاره و اظهار مي‌كند: تحمل خشونت و نداشتن امنيت جاني در اورژانس، درمانگاه يا بيمارستان از مسائل مهم است، ضمن اينكه بيگاري در طرح استثماري و اجباري خدمت خارج از مركز بدون امكانات مناسب زندگي يا تحصيل فرزندان و مقررات خدمت اجباري در خارج از مركز بعد از هر مقطع تحصيلي از سال‌هاي اول انقلاب به‌دليل كمبود شديد پزشك به اجرا گذاشته شده كه هنوز هم به‌رغم همه خسارات و اعتراضات ادامه يافته است.

 

نبود امكان و فرصت مطالعه  و كسب مهارت

به گفته اين متخصص نداشتن فرصت و امكان آموزش، مطالعه، كسب مهارت و انجام پژوهش‌هاي علمي پايه و باليني در داخل و خارج كشور و به دور از اشتغالات و خدمات روزمره بهداشتي- درماني نيز حايز اهميت است.

او مي‌گويد: احساس حصر و زنداني بودن با گروكشي دانشنامه تحصيلي دانش‌آموختگان و ايجاد مانع براي خروج از كشور و ادامه تحصيل در خارج يكي از علل اصلي بحرانِ سوگ‌ناك از دست دادن كادرهاي جوان پرستاري و علوم پزشكي است.

 

ادغام شبكه‌هاي بهداري  در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

وزير علوم دولت اصلاحات ادامه مي‌دهد: انتزاع رشته‌هاي علوم پزشكي از آموزش عالي در سال ۱۳۶۵ و ادغام شبكه‌هاي بهداري در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سرچشمه اصلي اُفت كيفيت آموزشي و پژوهشي، فساد اداري و مالي، نابساماني دارو و درمان و مهاجرت خسارت‌بار و سيل‌آساي استادان و پژوهشگران، طبيبان حاذق و پرستاران كارآمد به خارج از كشور و از همه تراژيك‌تر خودكشي سلسله‌وار پرستاران و پزشكان جوان به ويژه دستياران پزشكي در سال‌هاي اخير است كه با بي‌توجهي و عدم پاسخگويي مسوولانه مديران وزارت بهداشت همراه بوده است.

 

فلسفه اخلاق حرفه‌اي چيست؟

معين با طرح اين پرسش‌ها كه «فلسفه اخلاق حرفه‌اي چيست؟ عدالت و انصاف مسوولان كجاست؟» مي‌گويد: اگر همين اتفاق براي فرزندان يا بستگانشان رخ مي‌داد چه واكنشي نشان مي‌دادند! همين‌گونه رفتار مي‌كردند؟

او ادامه مي‌دهد: از نظر من عملكرد وزراي بهداشت و درمان و آموزش پزشكي حداقل در يك دهه اخير بايد به دقت بررسي و در پيشگاه ملت و وجدان عمومي به استيضاح كشيده شود كه پاسخگوي غفلت طولاني و زيان‌بار خود در پايان ندادن به بهره‌كشي و عدم لغو مقررات استثماري طرح خارج از مركز باشند. مقررات ظالمانه‌اي كه مهاجرت نيروها و اتلاف سرمايه‌هاي بي‌بديل تخصصي و خودكشي كادرهاي جوان پرستاري و دستياران پزشكي را در پي داشته است.

ارسال نظر