هيات‌رييسه شوراي شهر تهران در سال پاياني شورا ابقا شد

تاكيد بر پرهيز از مجادله در پارلمان شهري پايتخت

۱۴۰۳/۰۵/۱۵ - ۰۱:۳۲:۲۵
کد خبر: ۳۱۸۰۹۱
تاكيد  بر  پرهيز  از  مجادله  در  پارلمان  شهري  پايتخت

ديروز در پي كسب راي دوباره هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران براي ادامه كار خود در سال پاياني اين شورا، برخي از اعضاي اين شورا با اشاره به اجماع همه اعضاي شورا بر سر ابقاي هيات رييسه بر دوري از اختلاف‌نظر تاكيد كردند.

گروه راه و شهرسازي|

ديروز در پي كسب راي دوباره هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران براي ادامه كار خود در سال پاياني اين شورا، برخي از اعضاي اين شورا با اشاره به اجماع همه اعضاي شورا بر سر ابقاي هيات رييسه بر دوري از اختلاف‌نظر تاكيد كردند. در اين حال، با توجه به اينكه اختلاف‌نظر به ويژه در مجالس و مجامع انساني و در امر قانون‌گذاري امري طبيعي به شمار مي‌رود، مي‌توان گفت كه مراد از اختلاف‌نظر در اينجا، پرهيز از مجادله است، چه آنكه طي ماه‌ها و به ويژه هفته‌هاي اخير، بارها صحن علني شوراي شهر تهران بر سر عملكرد شهردار تهران دچار تنش شده است. اعضاي شوراي شهر طي يك ساله گذشته همواره از عدم پاسخگويي شهردار و مديران شهرداري به تذكرهاي آنان گلايه داشتند و حتي در برخي موارد به ابزار نظارتي كه در اختيار دارند يعني استيضاح شهرداري اشاره كردند. در روزهاي نخست سال جاري نيز مساله ساخت مسجد در پارك قيطريه و احتمال قطع درخت در آن پارك و همچنين پارك لاله انتقادات برخي از اعضاي شوراي شهر از عليرضا زاكاني، شهردار تهران بالا گرفت. اين مساله در دوران انتخابات كمي فروكش كرد اما بار ديگر در پي برگزاري مناظرات انتخاباتي و شيوه بحث‌برانگيز حضور زاكاني در اين مناظرات به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري چهاردهم فزوني گرفت. در نهايت نيز حدود دو هفته پيش، نرجس سليماني، عضو شوراي شهر در يك انتقاد شديد از عملكرد شهرداري تهران اظهار كرد كه طي سه سال گذشته اقدام قابل‌توجهي در شهر صورت نگرفته است. اين اظهارات انتقادي اما موجي از انتقادات و بحث‌هاي تازه عليه نرجس سليماني را در پي داشت و افزون براينكه صحن علني را متشنج كرد، در روزهاي پس از آن نيز تركش‌هاي اين تنش در رسانه‌ها رصد مي‌شد. بي‌گمان، در چنين شرايطي سخن گفتن از لزوم پرهيز از اختلاف نظر به معني لزوم پرهيز از مجادله و تنش در صحن علني شوراي شهر تهران در سال آخر فعاليت اين شورا است.

 

نخستين پيام ابقاي هيات‌رييسه

محمد آخوندي، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با تسنيم در‌خصوص انتصابات هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كرد: پيش از شروع جلسه در گفت‌وگويي كه با آقايان چمران و سروري داشتيم، مبنا را بر اين قرار داديم كه همان تركيب سابق هيات‌رييسه حفظ شود. وي با بيان اينكه همدلي و همراهي نخستين پيامي است كه برپايه آن چنين تصميمي اتخاد شد، ادامه داد: هميشه در تمامي عرصه‌ها مخالفاتي و منتقداني وجود دارند اما آنچه امروز در صحن علني شوراي شهر تهران رخ داد حاكي از آن است كه اكثريت آرا با افرادي است كه خواهان همدلي هستند. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه هميشه عده‌اي هستند كه با وحدت ميان اعضا مشكل دارند، عنوان كرد: اما خوشبختانه انتصاب هيات‌رييسه با اكثريت آرا مانع از ايجاد شكاف بين اعضاي شوراي شهر شد. اين عضو شورا به ادامه فعاليت مديريت شهري در يك‌سال باقيمانده اشاره كرد و افزود: در مدت زمان باقيمانده مديريت شهري همچنان به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد و همچون گذشته شهروندان مي‌توانند از خدمات ارايه‌شده بهره‌مند شوند. آخوندي ادامه داد: همواره و در طول 3 سال گذشته هدف شورا همدلي در راستاي خدمت به مردم و شهروندان بوده است كه اين امر در تصميمات امروز محقق شد و نمود بيروني داشت. وي راجع به ماهيت كار شورايي گفت: چنين فعاليت‌هايي هميشه مخالفان و موافقاني به‌همراه دارد اما بايد بدانيم با اختلاف هيچ مشكلي حل نخواهد شد و شخصا در تمامي جلسات و هم‌انديشي‌ها به اين موضوع تاكيد ويژه داشته‌ام، چراكه معتقدم هرقدر همكاري ميان اعضاي شوراي شهر بيشتر و مداوم‌تر باشد خدمت به مردم با كيفيت و سرعت بيشتري محقق خواهد شد. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان كرد: به تمامي همكارانم توصيه مي‌كنم در يك سال باقيمانده به‌دنبال كار و تلاش باشند و از اختلاف‌نظر پرهيز كنند.

 

چمران ابقا شد

بر اساس اين گزارش، مهدي چمران با ۲۱ راي در چهارمين سال شوراي ششم به عنوان رييس شوراي شهر تهران انتخاب شد. همچنين پرويز سروري با كسب 15 راي از 21 راي ماخوذه به عنوان نايب‌رييس شوراي شهر تهران انتخاب شد. جعفر شربياني و سوده نجفي نيز به عنوان دو منشي هيات رييسه شوراي شهر تهران از سوي مهدي چمران پيشنهاد شدند. سوده نجفي از 21 راي ماخوذه با 16 راي و جعفر شربياني از 21 راي ماخوذه با 15 راي به عنوان منشي‌هاي هيات رييسه شوراي شهر تهران انتخاب شدند.

 

از آقاي زاكاني انتظاري نداريم

ناصر اماني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ديروز پس از برگزاري انتخابات هيات‌رييسه، با انتقاد از صحبت‌هاي اخير زاكاني مبني بر اينكه اعضاي منتقد شوراي شهر تهران در اقليت هستند، گفت: ما ديگر از آقاي زاكاني انتظاري نداريم. اما از شما (چمران) و آقاي سروري توقع داريم تا نظرات كارشناسي اعضاي شوراي شهر تهران را مورد توجه قرار بدهند. وي با تاكيد بر اينكه قطعا اعضاي شوراي شهر تهران به عدالت شما (چمران) و آقاي سروري يقين دارند، گفت: اميدواريم خدايي ناكرده به خاطر مسائل حاشيه‌اي اين عدالت قرباني نشود. مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي نيز براي اعضاي هيات‌رييسه شوراي شهر تهران در دوره پاياني شورا در دوره ششم آرزوي موفقيت كرد.

 

چوب حراج شهرداري تهران بر اموال شهر

خزانه‌دار شوراي شهر تهران نيز ديروز در صحن علني شوراي شهر نسبت به رويه شهرداري تهران در فروش املاك و مستغلات انتقاد كرد و گفت: شهرداري چوب حراج براي فروش دارايي‌ها و املاك شهرداري زده است.

حبيب‌ كاشاني در جريان دويست‌و‌پنجاه‌و‌سومين جلسه شوراي شهر تهران با اشاره به تذكر هفته پيش زهرا شمس‌احسان درباره بازار جنت‌آباد اظهار كرد: در اين بازار 400 خانواده در غرفه‌هايي مشغول به فعاليت و كار هستند و بالغ بر هزاران نفر سر سفره رزق و روزي مي‌برند. وي افزود: اخيرا شهرداري تهران مجوزي براي ساخت يك مال (پاساژ نيايش) در حاشيه بزرگراه آبشناسان صادر كرده است كه درب خروجي و ورودي براي اين پاساژ پيش‌بيني شده است و جالب آنجاست كه شهرداري تهران بنا دارد از محدوده بازار جنت‌آباد استفاده و ساختمان 15 طبقه‌اي را بسازد. كاشاني با اشاره به اينكه مساحت بازار جنت‌آباد 809 متر است، گفت: در حالي كه شهرداري تهران اقدام به اين كار كرده است كه در اين زمين 400 خانواده در غرفه آن مشغول و رزق و روزي مي‌برند و اخيرا شهرداري تهران اين زمين را به كميسيون ماده 5 برده و مجوز ساخت بناي 15 طبقه را گرفته است. وي با انتقاد از اين رويه در مجموعه شهرداري تهران تصريح كرد: ديگر اين ساختمان همانند زميني در سعادت‌آباد و... نيست و قاعدتا قرار نيست از محل اين ساختمان براي حوزه حمل و نقل استفاده شود و اين‌گونه رفتارهاي مجموعه شهرداري تهران جاي تعجب و سوال دارد. عضو شوراي شهر تهران با اشاره به چوب حراج شهرداري تهران به دارايي‌هاي شهرداري گفت: فقط يك شهر آفتاب و برج ميلاد مانده كه اگر شهرداري آنها را نيز بفروشد ديگر دارايي براي شهر تهران وجود ندارد. كاشاني با انتقاد از رفتارهاي شهرداري تهران در اين دوره افزود‌: سوالي كه مطرح است اين است كه مسووليت اجتماعي شهرداري كجا رفته كه بنا دارد زمين جنت‌آباد را به يك واحد 15 طبقه تبديل كند؟ مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران نيز ديروز با اشاره به اينكه در كميسيون متبوعش بسياري از موارد مطرح و به صورت مكاتبه به شهرداري ارسال مي‌شود، گفت: بسياري از اين مكاتبات بي‌پاسخ و يا پاسخ‌هايي كه داده مي‌شود مناسب نيست و اميدواريم به سرعت اين مشكلات رفع شود.

 

مصوبات ديروز شوراي شهر تهران

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز طرح «الزام شهرداري تهران به تشكيل شوراي راهبردي سلامت شهر تهران» را تصويب كردند. همچنين طرح تكريم مقام زن پس از اعمال پيشنهادات مطرح شده اعضاي شوراي شهر با حداكثر آراي موافق به تصويب رسيد. اعضاي شوراي شهر تهران اساسنامه شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه را نيز بررسي و تصويب كردند.