هيچ‌كس از وضعيت فعلي فضاي مجازي در كشور راضي نيست

همه ناراضي از فيلترينگ!

۱۴۰۳/۰۵/۱۵ - ۰۱:۳۴:۰۷
کد خبر: ۳۱۸۰۹۳
همه ناراضي از فيلترينگ!

عضو هيات‌مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران رفع فيلترينگ را جزو پنج اولويت اساسي برشمرد و گفت: در نظرسنجي صنفي سازمان نصر، چالش‌هاي حوزه فناوري اطلاعات در پنج اولويت قرار مي‌گيرد كه فيلترينگ يكي از اين اولويت‌ها است.

عضو هيات‌مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران رفع فيلترينگ را جزو پنج اولويت اساسي برشمرد و گفت: در نظرسنجي صنفي سازمان نصر، چالش‌هاي حوزه فناوري اطلاعات در پنج اولويت قرار مي‌گيرد كه فيلترينگ يكي از اين اولويت‌ها است. در عين حال نماينده مجلس شوراي اسلامي كه پيش‌تر طرح خود براي رفع فيلترينگ را در مجلس مطرح كرده بود، به اين نكته اشاره كرد كه فيلترينگ باعث شده مردم به سمت فيلترشكن‌ها بروند و در نتيجه به محتواي نامناسب دسترسي پيدا كنند. تقريبا همه شبكه‌هاي اجتماعي رايج در دنيا در ايران فيلتر هستند. يوتيوب، توييتر (يا شبكه ايكس)، فيسبوك، وايبر، گوگل پلي، لينكدين، اينستاگرام، واتساپ، لينكدين، تلگرام، ويز، كلاب هاوس، سيگنال، مديوم، ياهو مسنجر، اسنپ چت، نتفليكس، تيك تاك و هر آنچه كه به عنوان شبكه‌هاي اجتماعي غير ايراني مي‌شناسيد، بايد با فيلترشكن وارد آن شويد و اين همان هزينه‌ و تهديدي است كه مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور دولت چهاردهم كه به‌تازگي دراين منصب قرار گرفته، در برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش به آن اشاره كرده است. پزشكيان بارها به اين موضوع اشاره داشت كه وقتي شما شبكه‌هاي اجتماعي را فيلتر مي‌كنيد از يك سو هزينه اضافي را به مردم تحميل و سود هنگفتي را در جيب فيلترشكن فروش‌ها روانه خواهيد، در حالي كه نوجوانان و جوانان با فيلتر شكن، دسترسي بسيار راحت‌تري به سايت‌هاي غير اخلاقي و مخرب دارند. اين در حالي است كه وي وعده داد كه در جهت ارتقاي سرعت اينترنت و رفع فيلتر تمام توان خود و وزير متبوعش را به خدمت بگيرد. در اين ميان اما سوال بسياري از مردم اين است كه آيا مسعود پزشكيان، ‌رييس‌جمهور جديد ايران مي‌تواند فيلترينگ اينترنت در ايران را بردارد؟ اين روزها اخباري دست به دست مي‌شود كه پزشكيان در تلاش است تا رضايت مقامات ارشد نظام را براي رفع فيلترينگ جلب كرده و به محدوديت‌هاي ارتباطي ايرانيان پايان دهد. پس از كسب مجوزهاي لازم، قرار است پزشكيان در يكي از نخستين اقدامات دولتش طرحي را ذيل عنوان «رفع فيلترينگ» راهي بهارستان كند تا نمايندگان درخصوص آن تصميم‌گيري كنند. هرچند يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي مسعود پزشكيان، نهمين رييس‌جمهور منتخب مردم در چهاردهمين انتخابات رياست‌جمهوري مساله رفع فيلترينگ بوده، اما در همين راستا حواشي متعددي به وجود آمد و بسياري با تاكيد بر اينكه رفع فيلترينگ در حوزه اختيارات رييس‌جمهور نيست تحقق اين وعده را غيرممكن دانستند.

 

رفع فيلترينگ از عهده

يك قوه خاص خارج است

علي حكيم جوادي در نشست خبري نصر تهران در پاسخ به پيوست درباره نتيجه مطالبه‌گري صنف درباره فيلترينگ كه يكي از مهم‌ترين محور‌هاي روز فناوري است، بيان كرد: موضوع فيلترينگ جزو مطالباتي است كه بسيار گفته شده است و در بحث‌هاي انتخاباتي نيز سوژه جذابي بود. اما كساني كه به دنبال رفع فيلتر هستند به چند پلتفرم خاص توجه دارند كه اين پلتفرم‌ها به كسب و كار حوزه سازمان نظام صنفي برمي‌گردد. سازمان نظام صنفي نه يك مجموعه سياسي بلكه يك مجموعه صنفي است. ما معتقديم زمينه كسب و كار بايد مهيا باشد و تمهيداتي نيز در نظر گرفته شود. معتقدم به وضوح مساله رفع فيلترينگ يا آسان كردن تحمل فيلترينگ شايد از عهده يك قوه خاص برنيايد و بايد يك راهكار موثر ايجاد شود.

 

رفع فيلترينگ از مهم‌ترين اولويت‌هاست

حسام اسدي، عضو هيات‌مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران درباره دغدغه‌ها و مسائلي كه در روز فناوري مطرح خواهد شد در نشست خبري سازمان نصر تهران گفت: در هيات‌مديره دوره هفتم نظام صنفي استان تهران همواره در حال دريافت چالش‌هاي اعضا هستيم و پيگيري مي‌كنيم تا تلاش‌هاي سازمان را به صورت داده محور و هدف‌مند پيش ببريم. در رابطه با روز فناوري پيرو نظر سنجي‌ها از بدنه صنف، پنج محور اصلي را دريافت و بررسي كرده‌ايم. تلاش و سازمان‌دهي ما و مطالبه‌گري صنف حول اين پنج محور اصلي تنظيم شده است. اولين چالشي كه در نظرسنجي‌هاي صنفي استخراج كرديم و در محور‌هاي برنامه روز فناوري قرار گرفته، چالش‌هايي است كه در رابطه با فيلترينگ براي ما به وجود آمده است. محور دوم در روز فناوري، چالش‌هاي منابع انساني در حوزه فناوري اطلاعات است. نظر سنجي‌هاي گوناگوني كه از بدنه صنف به دست آمد نشان مي‌دهد اين مورد را مي‌توان تحت عنوان اصلي‌ترين چالش حوزه فناوري اطلاعات نام برد. اسدي ادامه داد: مورد بعدي الزامات و گواهي‌نامه‌هاي متعددي است كه براي بدنه صنف دست‌انداز و چالش ايجاد كرده است. در نظر سنجي‌هايي كه انجام داده‌ايم در كنار چالش‌هايي كه الزامات گواهي‌نامه‌هاي متعدد كه براي بدنه صنف دست‌انداز به وجود آورده است، بحث امنيت نيز از جمله چالش‌هاي بدنه سازمان نظام صنفي است و به دنبال ايجاد هم افزايي هستيم كه با همكاري همه بازيگران اين حوزه بتوانيم چالش‌ها را كاهش بدهيم. مشكلات و چالش‌هاي ثبت سفارش و تأمين مواد اوليه كالا و مشاركت بخش خصوصي در نهاد‌هاي تصميم‌گيري هم از جمله اطلاعات به دست آمده از نظرسنجي بدنه صنف است كه براي روز فناوري نيز مهم است. اميداريم در روز فناوري حول اين محور‌ها گفت‌وگو داشته باشيم و نتايج خوبي پيرو اين محور‌ها شاهد باشيم و شاهد يك گره‌گشايي از بدنه فعال اقتصاد ديجيتال باشيم.

 

قرار شده پزشكيان كارهايي  براي رفع فيلترينگ انجام دهد

اين در حالي است كه نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي به اين نكته اشاره كرد كه فيلترينگ باعث شده مردم به سمت فيلترشكن‌ها بروند و در نتيجه به محتواي نامناسب دسترسي پيدا كنند. محمدقسيم عثماني به ايلنا گفته است كه طرح دوفوريتي رفع فيلترينگ او به‌رغم طي‌كردن مراحل قانوني، به‌دليل اينكه رييس مجلس اجازه نداده است، در صحن علني مطرح نشده. به گفته عثماني، رييس مجلس از او خواسته تا شروع‌به‌كار دولت جديد صبر كند. وي با اشاره به ماده ۱۶۱ آيين‌نامه داخلي مجلس، تأكيد كرد اين طرح تمام مراحل قانوني را طي كرده و بايد در صحن علني مطرح مي‌شد. عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: من مانده‌ام كه چرا اجازه ندادند. به من گفتند كه رييس مجلس گفته نگه داريد. علاوه‌براين، نماينده بوكان گفت كه با «محمدباقر قاليباف»، رييس مجلس، نيز صحبت كرده و قاليباف به او گفته است «مسعود پزشكيان»، رييس‌جمهور، قرار است در اين زمينه اقداماتي بكند. عثماني اين پاسخ را نپذيرفته و گفته كه پزشكيان رييس‌جمهور است و وظايف خود را دارد و او به عنوان نماينده وظيفه دارد طرح خودش را پيگيري كند. عثماني با تأييد اينكه قاليباف خواسته تا شروع‌به‌كار دولت جديد صبر كنند، گفت: با دوستان هيات‌رييسه كه صحبت مي‌كردم، مي‌گفتند حق با شماست ايشان بايد اجازه دهد. اما در آيين‌نامه نيامده كه لازم است رييس اجازه دهد طرح دوفوريتي مطرح شود. عثماني همچنين به اين نكته اشاره كرد كه فيلترينگ باعث شده مردم به‌سمت فيلترشكن‌ها بروند و درنتيجه به محتواي نامناسب دسترسي پيدا كنند. زماني كه مساله امنيتي در كشور نداريد، اين كار اعصاب مردم را خرد مي‌كند. مردم دارند سالي ۵۰۰۰ ميليارد تومان پول فيلترينگ مي‌دهند كه سرعت اينترنت ناجور ما را ضعيف‌تر هم كرده است.

ارسال نظر