قيمت نفت در كف ۸ ماهه ايستاد

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۰:۵۸
کد خبر: ۳۱۸۱۷۴

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا از بيم ركود در امريكا كه بزرگ‌ترين مصرف كننده نفت در جهان است، در پايين‌ترين ركورد ۸ ماه گذشته ايستاد. بهاي معاملات نفت برنت با چهار سنت معادل ۰.۱ درصد كاهش، به ۷۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا از بيم ركود در امريكا كه بزرگ‌ترين مصرف كننده نفت در جهان است، در پايين‌ترين ركورد ۸ ماه گذشته ايستاد. بهاي معاملات نفت برنت با چهار سنت معادل ۰.۱ درصد كاهش، به ۷۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۱۳ سنت معادل ۰.۲ درصد كاهش، به ۷۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت‌ها از ادامه جنگ در غزه و دورنماي تشديد تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه، حمايت شدند. مقامات فلسطيني روز يكشنبه، يك روز پس از پايان بي‌نتيجه دور ديگري از مذاكرات آتش‌بس در قاهره، اعلام كردند در حملات هوايي رژيم صهيونيستي به دو مدرسه، دست‌كم ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند. اقدام هفته گذشته رژيم صهيونيستي در ترور و شهادت فواد شكر، يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله و اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس، بر وخامت اوضاع در منطقه افزوده است. تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: صادرات نفت خام ممكن است از تشديد اين مناقشه، متاثر شود. با وجود نگراني‌ها نسبت به تشديد تنش‌ها در خاورميانه، نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت، روز جمعه، بيش از سه درصد سقوط كردند و در پايين‌ترين حد خود از ژانويه بسته شدند. هر دو شاخص، هفته گذشته، براي چهارمين هفته متوالي كاهش يافتند كه طولاني‌ترين روند كاهشي آنها از نوامبر گذشته بود. قيمت نفت پس از اينكه گروه اوپك پلاس، در برنامه خود براي آغاز حذف تدريجي كاهش عرضه اضافي از اكتبر، تغييري نداد و نگراني‌ها از بروز ركود در امريكا، كاهش پيدا كردند.

به گفته تحليلگران گروه ANZ، بازار انتظار داشت اوپك پلاس، حذف محدوديت عرضه اضافي خود را به بعد از سه ماهه سوم موكول كند.
در اين بين، نظرسنجي ماهانه رويترز نشان داد توليد نفت اوپك در ژوئيه، افزايش يافته است كه برخلاف تعهد اين گروه براي اعمال محدوديت عرضه داوطلبانه بوده است.
شركت بيكر هيوز اعلام كرد تعداد دكل‌هاي حفاري نفت فعال در امريكا، طي هفته گذشته، ثابت بود و در ۴۸۲ حلقه ايستاد. آمار اقتصادي ضعيف در سراسر جهان، بيم به خطر افتادن روند احياي اقتصادي و آسيب ديدن تقاضاي مصرف‌كننده براي سوخت را برانگيخته و قيمت نفت را تحت فشار كاهشي قرار داده است. آمار منتشره در هفته گذشته نشان داد اقتصاد امريكا در ژوئيه، مشاغل كمتر از حد مطلوب را ايجاد كرد و كارخانه‌ها در امريكا، چين و اروپا، با تقاضاي ضعيف، دست و پنجه نرم كردند.
بر اساس گزارش رويترز، افت مصرف ديزل در چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان است، بر قيمت جهاني نفت سنگيني مي‌كند.

ارسال نظر