رييس شوراي شهر تهران: اميدواريم تغيير دولت اثر منفي بر تخصيص بودجه حمل و نقل نداشته باشد

درخواست چمران از پزشكيان

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۸:۲۰
کد خبر: ۳۱۸۱۸۶
درخواست  چمران  از پزشكيان

سه سال پيش، وقتي مديريت شهري ششم پايتخت سر كار آمد«مديريت كارها با تلاش و كار جهادي و بدون نياز به پول» ترجيع بند اظهارات مسوولان شهري بود. اما نه تنها همه شهروندان كه اعضاي شوراي شهر تهران هم مشاهده كردند، بدون پول برخي از امور شهري پيش نمي‌رود.

گروه راه و شهرسازي|

سه سال پيش، وقتي مديريت شهري ششم پايتخت سر كار آمد«مديريت كارها با تلاش و كار جهادي و بدون نياز به پول» ترجيع بند اظهارات مسوولان شهري بود. اما نه تنها همه شهروندان كه اعضاي شوراي شهر تهران هم مشاهده كردند، بدون پول برخي از امور شهري پيش نمي‌رود. سه سال پيش، خالي بودن انبار قطعات مترو، كمبود ناوگان، كمبود اتوبوس آن هم در اوج شيوع كرونا، از جمله گناهان و قصورات مديريت شهري دوره پنجم بود، كساني كه امور شهر را بدون پول حل نكرده بودند. حالا اما آنها روزها فراموش شده و مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران با حدود 85 سال سن در آستانه آغاز چهارمين سال فعاليت شوراي شهر دوره ششم، بار ديگر روي كرسي رياست اين شورا نشست و از كارها ی شده و نشده سخن گفت. در بخش كارهاي نشده، او از دولت پزشكيان خواست تا با اختصاص بودجه و پول، خريدها و قراردادهاي شهرداري در حوزه حمل و نقل عمومي را تكميل كند. به گزارش ايلنا، چمران ديروز در نشست خبري با بيان اينكه ما براي همه مردم شهر كار مي‌كنيم، گفت: يكي ديگر از كارهايي كه امسال انجام داديم و در سال گذشته هم انجام شده بود بحث حمل و نقل عمومي بود و رقم‌زيادي كه حدود نيمي از بودجه شهرداري بود براي موضوع حمل و نقل عمومي اختصاص داديم. در گزارشي از مركز پژوهش‌هاي مجلس آمده بود دولت و شهرداري‌ها منابع مالي مناسب براي حمل و نقل عمومي قرار نمي‌دهند كه معتقدم دولت بودجه مناسبي قرار نمي‌دهد و بايد در يك جا نفتي بفروشد تا بتواند بودجه‌اي براي اين منظور قرار بدهد. وي ادامه داد: ما در تهران نزديك به ۵۰ درصد براي اين منظور پيش بيني كرديم كه حدود 10 هزار ميليارد بود. امسال هم ۱۵ هزار ميليارد علاوه بر ۲۸ هزار ميليارد توماني كه در بودجه در نظر گرفته ايم براي اين بخش قرار داديم تعداد ۹۵۰ اتوبوس كه وارد شده نسبت به ۶۵ اتوبوسي كه در طي يك دوره وارد شده بسيار مناسب است اما ما خودمان راضي نيستيم و انتظار بيشتري داشتيم اما توليدكنندگان ماهانه ۵۰ اتوبوس داخلي بيشتر نتوانسته‌اند به ما تحويل بدهند. چمران تاكيد كرد: مطالبه ما از دكتر پزشكيان اين است كه باقي مانده اين كار را ادامه دهند ما خيلي كارها را انجام داده ايم اما در پايان اين راه بايد يا پول پرداخت شود يا قراردادها كامل شود تا ما بتوانيم كار را به پايان برسانيم و اميدواريم اين تغييرات در دولت تاثير منفي بر موضوع حمل و نقل نداشته باشد.

 

اختلاف نظر با طعم همدلي

رييس شوراي شهر تهران در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: در شورا هم اگرچه اختلاف نظرها وجود دارد اما اگر هم راي نيستيم همدل هستيم اما در انتخاب هيات رييسه شورا ما ديروز شاهد هم راي بودن اعضا هم بوديم. او در پاسخ به اينكه آيا با توجه به اتفاقات در هفته‌هاي گذشته، تغييراتي در مديريت شهري به ويژه شهردار تهران ايجاد خواهد شد، گفت: شرايط به گونه‌اي است كه اگر بتوانيم همين مسير را ادامه بدهيم به صرفه و صلاح بيشتر شهر و مديريت شهري است مگر اينكه مشكلي ايجاد شود. تغيير و دگرگوني‌ها اگر بخواهد به وجود بيايد پيش بيني من اين است كه به ما آسيب بزند از همين رو اگرچه در مسير اصلاح پيش خواهيم رفت نيازي به تغيير و تحول نباشد. وي درباره پرداخت ۱۵ درصد سهم دولت براي خريد اتوبوس‌ها گفت: حدود ۱۰ درصد پيش پرداخت، واريز شده اما با مذاكره با طرف چيني آنها كار را شروع كرده‌اند و از واگن‌هاي در حال ساخت هم بازديد شده است. تا پايان سال يك رام قطار ساخته شده وارد خواهد شد و بخشي از آن هم در ايران در ادامه ساخته خواهد شد. پيشنهاد مي‌كنم از واگن سازي تهران كه قرار است در ادامه به ساخت اين واگن‌ها اقدام كند بازديد داشته باشيم.

 

از نظارت شورا تا ناظر بودن بر پروژه ها!

چمران در پاسخ به اين سوال كه اعضاي شورا در تذكراتي اعلام كردند كه شهردار به وعده‌هايي كه داده، عمل نكرده است، آيا شورا در خصوص عملكرد شهرداري و وعده‌هايي كه مي‌دهد نظارت دارد، گفت: نظارت كار شورا است البته شهرداري در پروژه‌ها ناظر مقيم دارد و شورا هم بر تمام كارها نظارت مي‌كند. يك موقعي ايده آل فكر مي‌شود كه قرار است كاري انجام شود و اين با برنامه‌اي كه در صحن شورا تصويب مي‌شود و بايد انجام شود، تفاوت دارد.

 

ماجراي جزوه برنامه چهارم تهران

چمران درباره برنامه چهارم گفت: يك جزوه‌اي تهيه شده از برنامه چهارم و مشخص شده كه چه ميزان عملياتي شده است كه درصد بالايي هم بوده است البته چند برنامه در برنامه چهارم داشتيم كه هنوز به‌طور كامل عملياتي نشده است از جمله همين برنامه حمل و نقل كه پول آن، همانطور كه مي‌دانيد هنوز به‌طور كامل اجرايي نشده است و پول مورد نياز از سوي دولت در جاي ديگري هزينه شده و شهرداري ايثار كرده و با اعتبار شهرداري شخصا، پول قرض شده و پرداخت شده است. اين اقدامات انجام شده اما آن واگن كه بايد بيايد و به قول قديمي‌ها در مترو قرقر كند که هنوز نيامده است. وي ادامه داد: برخي از اقدامات مانند كوتاه كردن زمان صدور پروانه انجام نشده است البته ما در اين زمينه با دستگاه‌هاي ديگر نيز ارتباط داريم ما پيش بيني كرده بوديم كه صدور پروانه به دو ماه نرسد اما هنوز عملياتي نشده است و ما مصر هستيم كه با توجه به اينكه در برنامه ديده شده است، عملياتي شود. برنامه چهارم يك برنامه‌اي بود كه عملياتي فكر و تدوين شده بود. چمران ادامه داد: براي اينكه ببينيم چند درصد از برنامه چهارم عملياتي شده بايد هم پايش شهرداري و هم پايش شورا كار را انجام دهند.

 

حساسيت هايم كمتر نشده است

وي در پاسخ به اين سوال كه در اين دوره در برخي از موارد حساسيت چنداني از شما نديديم از جمله درخصوص تامين بودجه از طريق فروش املاك گفت: حساسيت من بيشتر از دوره‌هاي قبل است و هر وقت ببينم فورا تذكر مي‌دهم و ديگر نيازي نمي‌بينم در صحن شورا اعلام كنم. قطعا و يقينا حساسيت‌هاي من كمتر نشده است و در ريزه‌كاري‌ها حساس‌تر هستم. درباره فروش املاك هم اولا شهرداري مرتبا ملك مي‌خرد يا به دستش مي‌رسد و مرتبا مي‌خرد و مي‌فروشد و اين‌گونه نيست كه اگر الان ملك بفروشد در سال‌هاي آينده ديگر ملكي نداشته باشد البته ما مصوب كرديم كه خام فروشي نداريم و بايد بارگذاري شود تا شهرداري هم سود ببرد. او گفت: مصوبه هيات وزيران هم درباره قرارداد چين (اتوبوس) گرفته شده است و مشكلي وجودندارد. البته اين قرارداد تكه تكه است در بخش مترو اصلا مشكلي وجود ندارد و ما آن را اجرايي كرديم. در بخش اتوبوس هم تا اينجا مسائل حل شده و اميدواريم تا مشكل حل شود. هيات دولت در دوره شهيد رييسي هر جا نياز به مصوبه بود، مصوبه مي‌دادند اما در اجرا مشكلاتي وجود دارد. وي درباره باقي مانده بخش ۱۵ درصد پرداخت گفت: شهرداري توان تامين اين بودجه را دارد اما بايد از جاهاي ديگر حذف كند اگر مي‌توانست بدهد ما قطعا اين اجازه را مي‌داديم. ما صلاح نمي‌دانيم كه شهرداري بدهد دولت هم نگفته نمي‌دهد بلكه دستور پرداخت داده شده اما در هنگام پرداخت سربزنگاه پرداخت نشده است. درخصوص تراموا در شوراي عالي ترافيك تصويب شده ما هم گفتيم بياوريد در شورا هم بررسي و تصويب شود.تراموا ريلي فعلا به صلاح شهر نيست الان هم تراموا براي آزمايش آورده خواهد شد.

 

موضوع را ببوسيد و بگذاريد كنار!

وي در پاسخ به اين سوال كه باتوجه به مناظراتي كه در انتخابات رياست‌جمهوري بين آقاي زاكاني و رييس‌جمهور ديديم فكر مي‌كنيد ارتباط دولت و شهرداري چگونه خواهد بود، گفت: آن موضوعات درخصوص انتخابات بود بعد از آن هم تمام آن موضوعات تمام شد و روي هم را هم بوسيدند شما هم اين موضوع را ببوسيد و بذاريد كنار و ديگر به آن دامن نزنيد. وي ادامه داد: موافق بلندمرتبه سازي نيستم، بلندمرتبه‌هايي كه در كنار هم باشند مناسب نيست، اگر بلندمرتبه سازي با رعايت قوانين شهرسازي صورت بگيرد مشكلي نيست اما صرفا ساخت و ساز بلندمرتبه سازي صورت بگيرد بدون ضابطه درست نيست. هنوز ضابطه آن هم در شوراي عالي شهرسازي و معماري تصويب نشده است و هر ساختماني كه بيش از ۱۲ طبقه است بايد به شوراي عالي معماري و شهرسازي برود و معاون ۷ وزير آن را بررسي مي‌كنند‌.