ويژگي‌هاي وزير پيشنهادي راه از نظر نمايندگان مجلس

پرهيز از توقف ساخت مسكن دولتي

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۹:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۱۸۷

محمدرضا رضايي كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: انتظار مي‌رود فردي به عنوان وزير راه و شهرسازي به مجلس معرفي شود كه نسبت به ماموريت‌هاي اين وزارتخانه شناخت كافي داشته باشد و بتواند از ظرفيت بخش خصوصي براي حل مشكلات اين وزارتخانه استفاده كند.

محمدرضا رضايي كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: انتظار مي‌رود فردي به عنوان وزير راه و شهرسازي به مجلس معرفي شود كه نسبت به ماموريت‌هاي اين وزارتخانه شناخت كافي داشته باشد و بتواند از ظرفيت بخش خصوصي براي حل مشكلات اين وزارتخانه استفاده كند. رضايي كوچي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ويژگي‌هاي وزير راه و شهرسازي بيان كرد: وزير راه شهرسازي بايد فردي باشد كه براي پيشبرد مسووليت‌هاي سنگين اين وزارتخانه وقت بگذارد و از سوي ديگر بايد شناخت دقيقي نسبت به حوزه حمل و نقل و مسكن داشته باشد. انتظار مي‌رود فردي به عنوان وزير راه و شهرسازي به مجلس معرفي شود كه هم در اين حوزه كار كرده باشد و هم نسبت به اين حوزه شناخت داشته باشد. وي اظهار كرد: بايد فردي به مجلس معرفي شود كه براي بهبود حوزه حمل و نقل برنامه داشته باشد، اكنون وضعيت حوزه حمل و نقل هوايي و ريلي مناسب نيست و ناوگان جاده‌اي ما فرسوده است. نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: فردي بايد به مجلس معرفي شود كه توانايي و ظرفيت حل مشكلات و قدرت چانه زني داشته باشد و يك اتفاق نظري نيز در خصوص ايشان وجود داشته باشد. رييس كميسيون عمران مجلس گفت: از سوي ديگر وزير راه و شهرسازي بايد به بخش خصوصي توجه داشته باشد و بتواند براي حل مشكلات وزارت راه و شهرسازي از ظرفيت بخش خصوصي استفاده كند. رضايي گفت: چه در حوزه مسكن و چه در حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي به تنهايي نمي‌تواند موفق عمل كند بلكه بايد از ظرفيت بخش خصوصي استفاده شود.

لزوم پايبندي به تعهدات مسكني دولت

در همين حال، يك عضو هيات رييسه مجلس با بيان اينكه در حوزه مسكن، در سه سال اخير دولت شهيد رييسي، بيش از دوميليون و ششصدهزار نفر، از چهل‌ميليون تومان تا پانصدميليون تومان به اين دولت اعتماد كردند و متقاضي نهضت ملي مسكن هستند، گفت: وزيري امروز بايد انتخاب شود كه ناگهان اين‌ اقدامات متوقف نشود و سرنوشت مسكن مهر تكرار نشود. مجتبي يوسفي، عضو هيات رييسه مجلس در يك برنامه تلويزيوني با تاكيد بر اينكه معيار راي اعتماد نمايندگان به وزراي پيشنهادي، بايد كارنامه و برنامه اجرايي وزير باشد گفت: در 8 سال دولت آقاي روحاني تنها در زمان وزارت آقاي اسلامي اقدامات گره‌گشا، در حوزه مسكن انجام شد. ما در ۶ سال ابتدايي، تعهدات مسكني دولت نسبت به مردم، نيمه‌كاره رها شد و مسكن مهر تكميل نشد. امروز وزيري بايد انتخاب شود كه ناگهان مسير طرح‌هاي مسكني دولت گذشته را متوقف نكند تا سرنوشت مسكن مهر تكرار نشود.

يوسفي با اشاره به اينكه بين 85 ميليون ايراني، نوزده نفر ادعا مي‌كنند كه مي‌توانند در مديريت اجرايي كشور نقش داشته باشند، گفت: نمايندگان مجلس بايد به نمايندگي از مردم، فارغ از بحث‌هاي سياسي، اين وزرا را در مسائل تخصصي به چالش بكشند. نبايد وزيري بتواند با برنامه كپي‌ شده‌اي بيايد و با وعده‌هاي آدم‌هاي بيرون يا داخل مجلس رأي نمايندگان را بگيرد. وزير بايد برنامه اجرايي قابل پايشي داشته باشد كه آن هم مستلزم يك كارنامه است.

عضو هيات رييسه مجلس گفت: در حوزه مسكن، در سه سال اخير دولت شهيد رييسي، بيش از دوميليون و ششصدهزار نفر، از چهل‌ميليون تومان تا پانصدميليون تومان به اين دولت اعتماد كردند و متقاضي نهضت ملي مسكن هستند. آن هم بعد از يك دهه ركود در دولت گذشته كه براي مسكن هيچ برنامه‌اي نداشتيم و افتخار وزير دولت اين بود كه حتي يك مسكن مهر ساخته نشد. رييس‌جمهور شهيد شانزده جلسه شوراي عالي مسكن را برگزار كرد و تعداد قراردادهاي منعقد شده با بانك‎ها از دويست‌هزار قرارداد در اوايل دولت، به هشتصدهزار قرارداد رسيد و مردم آورده‌هايشان را آوردند و برخي‌ زمين گرفتند.

او تاكيد كرد: وزيري امروز بايد انتخاب شود كه ناگهان اين‌ اقدامات متوقف نشود و سرنوشت مسكن مهر تكرار نشود. در دوره هشت‌ساله دولت آقاي روحاني، تنها در زمان وزارت آقاي اسلامي در سال آخر دولت بود كه اقداماتي انجام شد و گره‌گشايي‌هايي هم شد. اما پيش از آن، مردم ناگهان ديدند كه سرمايه‌هايشان بر باد رفته و از مستاجري به بدهكاري به سيستم بانكي بلاتكليف مانده‌اند. وزير راه بايد كسي باشد كه نگذارد چنين تجربه‌ تلخي تكرار شود.

 

خانه‌دار كردن مردم و حل مشكل بيكاري

يوسفي با اشاره به لزوم سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن براي حل مشكل مسكن و اشتغال بيان كرد: دولت شهيد رييسي متوجه شده بود كه اگر مي‌خواهيم مشكل بيكاري و اشتغال را حل كنيم، بايد در پروژه‌هاي عمراني و مسكن سرمايه‌گذاري كنيم. با همين نگاه، منابع خرد مردم كه بيش از دويست و هفتادهزارميليارد تومان است، جمع‌آوري شد تا با سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن هم اشتغال ايجاد شود و هم نياز شش و نيم ميليون خانوار مستاجر را حل ‌كند. كه اگر اين اتفاق نمي‌افتاد اين پول‌ها وارد بازارهاي دلالي مي‌شد و دوباره تورم را به جامعه برمي‌گرداند.

عضو هيات رييسه مجلس تصريح كرد: نمايندگاني كه قرار است به وزراي پيشنهادي راي بدهند بايد ببينند از سال نود و پنج كه بودجه كشور حدود هزار ميليارد تومان بوده، چه ميزان از بودجه‌هاي عمومي و بودجه‌هاي شركت‌هاي دولتي، به پروژه‌هاي عمراني تملك و دارايي اختصاص يافته است؟ از سيصد و چهل هزار ميليارد تومان بودجه، پنجاه هزار ميليارد تومان به پروژه‌هاي عمراني اختصاص يافته است. در دولت گذشته اما اتفاق خوبي افتاد و از دو هزار و هشتصد همت، چهارصد هزار همت به پروژه‌هاي عمراني اختصاص پيدا كرد.

 

نگاه وزير بلندمدت و ملي باشد

يوسفي در پايان با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس بايد با نگاهي ملي به وزيري راي اعتماد بدهند كه نگاه بلندمدت داشته باشد، گفت: قطعا كه پيگيري يك دستگاه ام‌آرآي و راه روستايي و... وظيفه ما نمايندگان مجلس است اما بايد حواسمان باشد كه آينده چهار سال كشور در موضوعات اقتصادي، سياسي، بهداشت و درمان و فرهنگي در گروي انتخاب وزيري است كه نگاه بلندمدت و ملي داشته باشد. اگر قوانين ما به عنوان قانونگذار و بعد اجراكننده توسط دولت و شخص وزير، برنامه متقني براي حل مشكلات كشور داشته باشد، مشكل روستا و حوزه انتخابي من نماينده هم حل مي‌شود. در غير اين صورت، من در كوتاه‌مدت به وزيري رأي مي‌دهم، مثلاً اعتباري مي‌گيرم، روستايي را آسفالت مي‌كنم ولي بعد از آن با بيكاري جوانان، تورم و... مواجه مي‌شوم و در بلندمدت سفره مردم كوچك مي‌شود.

ارسال نظر