وضعيت نسبتا پايدار «تب دنگي» در كشور

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۱:۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۱۸۲۰۵
وضعيت نسبتا پايدار «تب دنگي» در كشور

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اعلام وضعيت نسبتا پايدار «تب دنگي» در كشور، در عين حال نسبت به فعاليت بيشتر پشه آئدس با خنك‌تر شدن هوا هشدار داد.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اعلام وضعيت نسبتا پايدار «تب دنگي» در كشور، در عين حال نسبت به فعاليت بيشتر پشه آئدس با خنك‌تر شدن هوا هشدار داد. دكتر شهنام عرشي با بيان اينكه داراي وضعيت به نسبت پايدار در مواجهه با «تب دنگي» هستيم، اظهار كرد: تعداد مبتلايان تب دنگي تغيير نكرده و تعداد مبتلايان براساس آخرين گزارش، معادل ۱۵۲ نفر است. اگرچه به وضعيت پايدار نسبي در ارتباط با تب دنگي دست‌ يافته‌ايم، اما در ارتباط با ماه‌هاي شهريور و مهر احساس نگراني مي‌كنيم؛ چراكه فعاليت پشه آئدس با خنك‌تر شدن هوا بيشتر مي‌شود و شايد بتوان گفت با خنك شدن هوا كانون‌هاي اپيدمي محلي داشته باشيم.

او با بيان اينكه پشه به صورت گسترده در نقاطي از كشور مستقر شده، گفت: پشه آئدس در ۷ استان كشور يعني ۳ استان شمالي و ۴ استان جنوبي كشور مستقر شده است. اگرچه پشه در ۷ استان كشور به صورت گسترده مستقر شده اما پشه آلوده فقط در ۲ نقطه كشور صيد شده است. 
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درباره صيد پشه آلوده در ۲ نقطه كشور خاطرنشان كرد: حضور پشه آلوده در ۲ نقطه كشور يعني «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد؛ در نتيجه، انتقال محلي در اين ۲ نقطه به ثبت رسيده اما شرايط كنترل شده است.عرشي ادامه داد: برخي نقاط كشور نيز در مجاورت ۷ استاني كه پشه به صورت گسترده در آنها وجود دارد، هستند كه خطر گسترش پشه به اين استان‌ها نيز وجود دارد. بنابراين اگرچه پشه‌اي در نقاط مجاور استان‌هاي مذكور، گزارش نشده اما احتمال حضور پشه در آنها وجود دارد. «پارس‌آباد مغان» و «بيله‌سوار» در استان اردبيل، «خداآفرين» در استان آذربايجان شرقي جزو مناطقي هستند كه احتمال حضور پشه در آنها هست.
 او تاكيد كرد: قسمت‌هايي از استان كرمان، جنوب استان فارس، استان خوزستان و استان زنجان جزو مناطق مستعد حضور پشه آئدس هستند، اما هنوز پشه در اين مناطق صيد نشده است. پشه در مناطقي كه داراي آب و هوايي گرم هستند به تدريج نفوذ مي‌كند. رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با تاكيد بر حضور بهسازي محيط و مه‌پاشي و ديگر اقدامات انجام شده جهت كنترل و مقابله با پشه آئدس گفت: انتقال بيماري تب دنگي بسيار مهم است و در حال حاضر ابتلاي محلي فقط در ۲ نقطه از كشور گزارش شده است. 

ارسال نظر