خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني به شناگران آب‌هاي آلوده

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۱:۲۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۸۲۰۸
خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني به شناگران آب‌هاي آلوده

شنا ورزشي است كه تقريبا تمام عضلات بدن را در گير مي‌كند؛ از بازو گرفته تا پا و شكم. اين ورزش قدرت بدني را افزايش مي‌دهد، تناسب اندام را بهتر مي‌كند و وزن را متعادل مي‌سازد. شنا قلب، ريه و سيستم جريان خون را فعال‌تر و عملكرد آنها را در حين ورزش و استراحت بهبود مي‌بخشد.

شنا ورزشي است كه تقريبا تمام عضلات بدن را در گير مي‌كند؛ از بازو گرفته تا پا و شكم. اين ورزش قدرت بدني را افزايش مي‌دهد، تناسب اندام را بهتر مي‌كند و وزن را متعادل مي‌سازد. شنا قلب، ريه و سيستم جريان خون را فعال‌تر و عملكرد آنها را در حين ورزش و استراحت بهبود مي‌بخشد. همچنين طبق مطالعات انجام شده به كنترل قند خون و فشار خون كمك مي‌كند و مي‌تواند براي بيماران ديابتي و مبتلايان به فشار خون بالا مفيد باشد. اين ورزش جزو معدود ورزش‌هايي است كه تقريبا براي تمامي گروه‌هاي سني قابل اجرا و مفيد است. حتي زنان باردار نيز مي‌توانند از شنا بهره ببرند. در اين هواي داغ تابستاني شنا مي‌تواند علاوه بر خنك كردن بدن، روحيه‌اي با نشاط را براي افراد به وجود آورد. با اين حال شنا كردن نكاتي دارد كه اگر رعايت نشود مي‌تواند منشا بسياري از بيماري‌ها شود. معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت نسبت به خطر انتقال بيماري‌هاي عفوني از طريق شنا در آب‌هاي آلوده هشدار داد و گفت: آب شناگاه‌ها گرچه به مصرف شرب نمي‌رسند اما در صورت آلوده بودن خصوصا در مواردي كه آب فاقد مواد گندزداي موثر فعال باشد، بر اثر تماس با بدن انسان يا بلع اتفاقي يا تنفس عامل بيماري‌زا، موجب انتقال بيماري به انسان مي‌شود.

 

راه‌هاي ابتلا به بيماري از طريق شنا  در آب آلوده

محسن فرهادي افزود: در صورت استفاده از آب دريا، درياچه و رودخانه‌ها بدانيد كه آب كدر مي‌تواند نشان‌دهنده تعداد بيش از حد معمول ميكروب‌ها در آن آب باشد، لذا در صورت مشاهده هرگونه لوله‌اي كه به داخل يا اطراف آب تخليه مي‌شود از آب استفاده نكرده و دور بمانيد. او اظهار داشت: حصبه، انواع اسهال، بثورات و عفونت‌‌هاي پوستي، عفونت‌ها و ناراحتي‌هاي چشمي، ليپتوسپيروزيس، لژيونلازيس، بيماري‌هاي انگلي، بيماري‌هاي ويروسي نظير هپاتيت A، ذات الريه يا بيماري‌هاي شبه آنفلوآنزا و بيماري‌هاي دستگاه تنفسي مانند عفونت سينوس‌ها، عفونت گوش (گوش شناگر) و عفونت گلو، شايع‌ترين بيماري‌هاي منتقله توسط آب در استخرهاي شناي آلوده و غيراستاندارد هستند.

معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درخصوص راه‌هاي انتقال عوامل بيماري زاي عفوني از آب آلوده به انسان تصريح كرد: در صورت بلعيدن آب، تماس بدن با آب و تنفس قطرات آب آلوده به ميكروب يا بر اثر تماس با مواد شيميايي موجود در آب يا استنشاق مواد شيميايي كه از آب تبخير شده و در هوا به گاز تبديل مي‌شوند، ممكن است به بيماري‌هاي مرتبط با شنا مبتلا شويد. فرهادي در ادامه به تشريح نكات بهداشتي و پيشگيرانه در استفاده از تفريحات آبي پرداخت و گفت: به منظور جلوگيري از آلودگي آب استخر با ادرار و مدفوع، شناگران قبل از ورود به استخر از توالت استفاده كنند و آن را به كودكان خود نيز آموزش دهند.

 

قبل از شنا حتما دوش بگيريد

او افزود: قبل از اينكه وارد آب شويد، دوش بگيريد؛ آلودگي‌ها و مواد آرايشي بدن شما مي‌تواند با تركيب شدن با مواد گندزداي آب استخر تركيبات سمي ايجاد كند. لذا قبل از ورود به استخر و همچنين بعد از استفاده از آب استخر به منظور جلوگيري از انتقال آلودگي‌هاي احتمالي آب، بدن خود را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهيد؛ همچنين، هنگام ورود به استخر حتما از حوضچه مواد گندزدا عبور كنيد. فرهادي يادآور شد: در صورت استفاده از توالت در زمان بعد از ورود به استخر مجددا دوش گرفته و بدن خود را با آب و صابون شست‌وشو داده و از حوضچه كلر عبور كنيد. شفافيت آب استخر بايد به صورتي باشد كه در يك مسير علامت يا ويژگي خاص (مانند سكه يا خطوط كف استخر) در عميق‌ترين قسمت آن قابل رويت باشد. او تاكيد كرد: از شنا كردن در استخرهايي كه كاملا آبگيري نشده يا اينكه نجات غريقي در حال انجام وظيفه نيست، جدا خودداري كنيد. فرهادي اضافه كرد: از بردن هر گونه موادغذايي به محوطه داخلي استخر خودداري كنيد و همواره از وسايل شخصي نظير مايو، حوله و دمپايي استفاده كنيد؛ به منظور جلوگيري از انتقال عوامل بيماري‌زا در هنگام پوشيدن مايو، ساير لباس‌هاي زير حتما خارج شود.

 

به آب استخر توجه كنيد

اوضمن تاكيد بر توجه به تابلوهاي علائم هشدار، اخطار و پوسترهاي آموزشي در نقاط مختلف استخر بيان كرد: كدورت آب استخر هموار وضعيت آب استخر را نشان مي‌دهد و مي‌تواند هشداري مبني بر آلودگي آب استخر باشد، لذا از شنا كردن در آب استخرهايي كه به هر دليلي داراي كدورت هستند، خودداري كنيد. شفافيت آب استخر بايد به صورتي باشد كه در يك مسير علامت يا ويژگي خاص (مانند سكه يا خطوط كف استخر) در عميق‌ترين قسمت آن قابل رويت باشد. فرهادي بر شست و شو و خشك كردن حوله و مايو در معرض نور مستقيم خورشيد تاكيد كرد و گفت: در صورت ابتلا به بيماري‌هاي عفوني يا پوستي از ورود به آب استخر و شنا كردن تا بهبودي كامل خودداري كنيد. اگر تشخيص داده شد كه به عفونت گوارشي مبتلا هستيد، تا دو هفته پس از قطع كامل اسهال، به آب نرويد. او همچنين بر خودداري از ورود به آب در صورت وجود بريدگي يا زخم باز در سطح بدن (به ويژه بر اثر جراحي) تاكيد كرد و افزود: چنانچه در صورت داشتن جراحت يا زخم باز به داخل آب مي‌رويد، از پانسمان ضد آب براي پوشاندن كامل بريدگي يا زخم استفاده كنيد.

ارسال نظر