صاحبان بنگاه‌هاي بزرگ مطالبات خود از رييس‌جمهور جديد را مطرح كردند

ابربحران ها در صنعت ايران

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۱:۲۲:۰۰
کد خبر: ۳۱۸۲۹۲
ابربحران ها در صنعت ايران

صاحبان بنگاه‌هاي بزرگ كشور در نشستي به بيان مطالبات خود از دولت جديد پرداختند و خواهان حل چالش‌هاي پيش روي توليد و صنعت شدند.

تعادل |

صاحبان بنگاه‌هاي بزرگ كشور در نشستي به بيان مطالبات خود از دولت جديد پرداختند و خواهان حل چالش‌هاي پيش روي توليد و صنعت شدند. «مساله تحريم‌ها، مشكل كمبود مواد و قطعات، مشكلات تامين اعتبار اسنادي، استهلاك صنايع، قطعي‌هاي مكرر برق و گاز در صنعت، فربه شدن شركت‌هاي دولتي، عدم الحاق به اف‌اي تي اف، بالاترين هزينه‌هاي توليد و تجارت، به رسمت نشناختن بخش خصوصي از سوي دولتمردان، بروكراسي مخرب در اكثر وزارتخانه‌ها، درگيري اكثر صنايع با موضوع مهاجرت نيروي انساني، به انحراف رفتن منابع بانكي، عدم تصميم‌گيري و عدم جسارت در تصميم‌گيري در وزارتخانه هاو در نهايت نبود نگاه توسعه‌يي در كشور» از جمله چالش‌هايي بود كه صاحبان بنگاه‌ها در اين نشست به آن اشاره و خواهان گره گشايي از اين مسائل از سوي دولت جديد شدند.

 

سرمايه ژني درحال خالي شدن است

تازه‌ترين نشست كارآفرينان ايران با حضور محمد جواد آذري جهرمي عضو شوراي راهبردي انتقال دولت چهاردهم و برگزار شد. آذري جهرمي در ابتداي اين نشست با بيان اينكه امروز در كشور مجددا يك نگرش جديد حاكم شده كه در پي آن اميد به تعامل سازنده با دنيا وجود دارد، گفت: ما همزمان از تعاملات گذشته آموختيم كه بايستي اتكا به درون افزايش يابد. در واقع بخش مهم اين درون، همين افرادي هستند كه اكنون در اين جمع حضور دارند.

آذري جهرمي در ادامه با بيان اينكه همه افراد در مقابل مشكلات كشور واكنش‌هاي يكساني نخواهند داشت اظهار كرد: نظام حكمراني كشور پير شده است. پير بودن به سن افراد نيست. جهرمي در ادامه اظهار كرد: در نظام تصميم سازي و نظام اجرا كشور به دو مولفه اساسي نياز داريم چراكه زيربناي اصلي توسعه است. در حوزه تصميم‌گيري به احترام و در حوزه اجرا به اعتماد نياز است. مولفه‌هاي احترام در نظام سياسي روشن است. جهرمي به موضوع مهاجرت اشاره كرد و گفت: نيروهاي كارآفرين در حال مهاجرت هستند. سرمايه ژني درحال خالي شدن است چرا كه به رسميت شناخته نشده تا محترم شناخته شود. وي با بيان اينكه مبناي اساسي اين است كه احترام در كشور نهادينه شود افزود: اين زيربنايي‌ترين مساله در نظام تصميم‌گيري است. اگر وزيري انتخاب شد و همه ذي نفعان را به رسميت شناخت و توانست نظام احترامي بين همه اركان به وجود آورد و به تصميم بالغانه برسد وزير جواني است چه ۸۰ سال سن داشته باشد چه ۳۰ سال. وي به مشكلات ناشي از تحريم اشاره كرد و گفت: امروز به واسطه تحريم و اختلافات، هزينه مبادله با دنيا بالاست. هزينه مبادله بالا به دليل عدم وجود اعتماد بين مردم و حاكميت، مردم و مردم، حاكميت ايران و حاكميت جهاني و سيستم اقتصادي ايران و دنيا است. همه اين موارد زيربناي همه مشكلات موجود در كشور است. محمدجواد آذري جهرمي در ادامه با اشاره به ناترازي برق در كشور گفت: هر مگاوات نيروگاهي كه با شرايط اقتصادي امروز احداث شود وزارت نيرو را بدهكارتر و دولت را ورشكسته‌تر مي‌كند. حاشيه سود فروش برق در كشور منفي است. به عبارتي ديگر، قيمت تمام شده توليد برق با گاز يارانه‌اي حاشيه فروش منفي دارد. از سويي با ناترازي انرژي در كشور مواجه هستيم. براي توليد برق نيازمند ساخت نيروگاه هستيم، از سوي ديگر هزينه ساخت نيروگاه وجود ندارد، در نهايت به اجبار به سمت چاپ پول مي‌رويم، چاپ پول، تورم را به دنبال دارد و در نهايت تبعات خود را به همراه دارد. جهرمي گفت: چنانچه ما بتوانيم به عنوان يك تصوير بزرگ نظام احترام در تصميم‌گيري و نظام اعتماد را در كشور پياده سازي كنيم سيستم مان مي‌تواند جوان شود. سيستم جوان قابليت حل مشكلي مانند مشكل قيمت بنزين و جراحي اقتصادي، حل ناترازي انرژي، ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي و حل تعارضات بين المللي را دارد. مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد براي آن بجنگيم جوان كردن ساختار حكمراني كشور است. جواني هم به سن و سال نيست. اين مسيري است كه در آن قرار گرفته ايم.

تحريم‌ها بلاي جان كشور

ابراهيم عسگريان عضو هيات مديره مجمع كارآفرينان ايران، با بيان اينكه هريك از كارآفرينان عضو مجمع از هزار تا ۲۷ هزار پرسنل فعال دارند، گفت: امروز به لطف تلاش كارآفرينان كالا به اندازه كافي در بازار وجود دارد.كارآفرينان در شرايط سخت تحريم به نتايج مثبتي رسيده‌اند. اين كارآفرينان منتظر پرواز هستند. به اين معني كه از توان بسيار بالايي برخوردار هستند. او با اشاره به اينكه تحريم‌ها بلاي جان كشور شده است، افزود: تمام تلاش دولتمردان بايد اين باشد كه تحريم‌ها برداشته شود و بتوانند در جهت گشايش ال سي (اعتبار اسنادي) براي كارآفرينان قدمي بردارند. عسگريان تاكيد كرد: امروز توليدكنندگان بخش خصوصي، بخش زيادي از ارز مورد نياز كشور را تامين مي‌كنند اما متاسفانه توليدكنندگان داخلي مجبور هستند كه كالاي توليد شده را ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر به فروش برسانند. وي با اشاره به مشكلات موجود در حوزه اعتبار اسنادي خاطرنشان كرد: كشور عراق به دليل آنكه از اعتبار اسنادي استفاده مي‌كند مي‌تواند ارز ارزان دولتي دريافت كند. درصورتي كه در ايران در مجموع ۲۵ درصد از ثروت كشور به دليل تحريم‌ها از دست مي‌رود.

 

آسيب صنعت از قطعي‌هاي مكرر برق و گاز

او همچنين با بيان اينكه ما از دولت و دولتمردان انتظار برقراري روابط دوستانه با ديگر كشورهاي دنيا را داريم، اشاره كرد: متاسفانه اين روزها صنعت كشور به دليل قطعي‌هاي مكرر برق و گاز آسيب‌هاي زيادي را متحمل مي‌شود.برخي از صنايع با تعطيلي دو روزه مجموعه خود مواجه هستند اين درحالي است كه بايد ماليات و دستمزد و … را پرداخت كنند. لذا بايد درهاي كشور به روي ايرانيان خارج از كشور باز شود. حميد كشاورز، ديگر كارآفرين صنعتي، در ادامه با اشاره به پيشران‌هاي بخش خصوصي بيان كرد: جمع حاضر در اين جلسه جمع غربال شده‌اي هستند كه از صفر شروع كردند و در اين سي، چهل سال اخير به استاندارد ايراني رسيده‌اند. وي با اشاره به افراد حاضر در جلسه امروز گفت: جمعي كه امروز در اينجا حضور دارند همگي پول و اقتصاد را درك كرده و از كف بازار ياد گرفته‌اند. اين افراد اكنون از چند هزار تا چند ده هزار پرسنل دارند.اين افراد در شرايط تحريم توانسته‌اند دوام بياورند. وي با طرح يك پرسش ادامه داد: تكليف كشور با بنگاه‌هاي بزرگ چه خواهد بود؟آيا قرار است با همان دست فرمان چهل الي پنجاه سال گذشته حركت كنيم؟ قطعا مملكت با اين سبك اداره كه به شكل كميسيون است، به جايي نخواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: قطعا منافع اين افراد در دوام كشور و ارتقاي آن است. اين مملكت نياز به سرمايه‌گذاري خارجي ندارد و افراد حاضر در اين جلسه استاد كار هستند. تمركز دولت و نهادها بايد به سمت فراساختارها حركت كند. به گفته اين فعال صنعتي، دولت اگر زمين بازي را براي كارافرينان باز بگذارد مطمئن باشد بهترين اتفاق‌ها رخ مي‌دهد و مشكل مملكت حل مي‌شود.

 

شركت‌هاي دولتي بايد واگذار شوند

محمدرضا انصاري، نايب رييس سابق اتاق ايران، هم با بيان اينكه مشكلات مشترك بسياري وجود دارد كه در ميان همه كارآفرينان مشترك است، گفت: سه عامل توسعه در اختيار دولت است كه اگر اين سه عامل با يكديگر تركيب شود مي‌تواند زمينه ساز توسعه كشور شود. عامل اول اين است كه كشور از يك ثروت عظيم نيروي انساني برخوردار است. دوم؛ نقدينگي سرگردان مخربي است كه در كشور وجود دارد. ولي اين نقدينگي مي‌تواند مفيد واقع شود و عامل سوم؛ مقبوليت نسبي دولت است. اگر در بين دولتمردان هنر تركيب اين ۳ عامل وجود داشته باشد مي‌توان در جهت توسعه قدم برداشت. انصاري افزود: وزارتخانه‌هاي كشور بار سنگيني را متحمل شده‌اند و نياز است كه اين وزارتخانه‌ها سبك شوند و شركت‌هاي دولتي بايد واگذار شوند. نايب رييس سابق اتاق ايران ادامه داد: اگر نقدينگي كشور با توان بخش خصوصي كه لشكر عظيمي از سرمايه انساني را در اختيار دارد تركيب شود، اتفاق بزرگي رخ خواهد داد. در واقع اگر اين شرايط در كشور فراهم شود قطعا سرمايه خارجي نيز وارد ميدان مي‌شود. انصاري با بيان اينكه كشور هميشه نسبت به سرمايه واقعي خود كه مردم است، غافل شده است، گفت: سرمايه واقعي مردم هستند نه نفت. اميدواريم دولت اين غفلت را برطرف كند. تا به تبع آن موضوع حمايت از توليد، بخش خصوصي و … رخ دهد.

 

پيوستن به اف‌اي تي اف

سبب كاهش هزينه‌ها مي‌شود

همچنين حسين مهري نماينده شركت سوليكو كاله، هم اظهار كرد: اتفاقاتي كه در دهه۹۰ و در وزارتخانه ارتباطات افتاد بي نظير بود. در زمان شما تقريبا تمام روستاهاي كشور به اينترنت متصل شد و همين امر سبب بروز و رونق اشتغال‌هاي خرد خانگي و كسب و كارهاي الكترونيكي شد.

وي افزود: ما با ابر بحران مواجهيم. اين روزها صنايع با قطعي برق در فصل گرم و قطعي گاز در فصل سرد مواجه است.

مهري تاكيد كرد: پيوستن به اف‌اي تي اف سبب كاهش هزينه‌هاي كشور مي‌شود. چرا تصميمات غلطي گرفته مي‌شود كه هزينه آن را صنعتگران بايد پرداخت كنند. وضعيت توليد در كشور خوب نيست. اگر دولت به ابربحران‌ها توجه نكند كشور تا يك سال ديگر با بحران‌هايي نظير برق، گاز و آب روبرو است.

 

دولت، بخش خصوصي را به رسمیت بشناسد

او ادامه داد: در سه سال اخير كدام نيروگاه در حوزه برق كلنگ خورده است. درصورتي كه يك نيروگاه بين ۵ تا ۷ سال زمان مي‌برد تا به بهره‌برداري برسد. طبق روال سالانه حدود ۱۵ درصد به برق اضافه نياز داريم چراكه حدود ۱۰ درصد آن مربوط به افزايش تقاضا و ۵ درصد آن مربوط به از مدار خارج شدن نيروگاه‌هاي قديمي است. مهري با اشاره به تسهيلات تكليفي بانك‌ها گفت: امروز بيش از ۸۰۰ هزار ميليارد تومان (حدود ۱۰ درصد نقدينگي كشور) اضافه برداشت بانك‌ها از سيستم بانك مركزي است. تسهيلات تكليفي كشور صرفا تقاضاهاي كاذب را تحريك مي‌كند.‌اي كاش تسهيلات تكليفي در راستاي مسير توسعه كشور رقم بخورد. وي با بيان اينكه مسير ما در كشور به بيراهه رفته است، افزود: سال گذشته تراز تجاري ۲۰ ميليارد يورو منفي بوده است. از ۱۵ اسفند تمام ثبت سفارش‌ها مسدود شده تا تقاضا را سركوب و قيمت دلار را كنترل بكنند. مهري با طرح اين پرسش كه بخش خصوصي بايد با چند جبهه بجنگد؟ افزود: بسياري از صنايع در ماه‌هاي آينده با مشكل كمبود مواد و قطعات رو به رو مي‌شوند. اگر دولت آقاي پزشكيان بخواهد موفق شود بايد به بخش خصوصي توجه كند. بايد معاونتي در رياست‌جمهوري درخصوص پيشران‌هاي مولد بخش خصوشي ايجاد شود كه امري ضروريست. او افزود: اگر دولت بخش خصوصي را به رسميت بشناسد ميتواند به كمك آنها مشكل ابر بحران‌ها را حل كند. دولت بايد براي بخش خصوصي ساز و كار تعريف كند تا بتوانند بدون هيچ مشكلي توسعه يابند. كما اينكه قطعا رشد اقتصادي كشور وابسته به بخش خصوصي كشور است.

نويد ايزدپناه ديگر فعال صنعتي هم در ادامه اين جلسه با بيان اينكه بايد نگاه توسعه صنعتي را در بين چند گزينه مشخص انتخاب كنيم، اظهار كرد: جمعيت ايران يك درصد از كل جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهد و از نظر تعداد كالاي مصرفي نيز در حدود يك درصد از ميزان كل جهان است. به عبارتي ديگر تقريبا يك درصد از كالاي توليد شده جهاني در ايران مصرف مي‌شود.

 

وظيفه دولت تنظيم‌گري است

وي ادامه داد: كشور اگر قصد رشد صنعتي دارد در بخش‌هاي مزيت دار، بايد هزينه‌هاي توليد را كاهش دهد.

ايزدپناه با اشاره به اينكه دولت بايد تنظيم گرخوبي باشد، ادامه مي‌دهد: تنظيم‌گري وظيفه بخش دولت است و توليد وظيفه بخش خصوصي است. هرگاه اين تنظيم‌گري در بخش خصوصي قرار داده شود دچار مشكل و بحران خواهيم شد.

 

بزرگ شدن بدنه دولت فاجعه است

محمد مهدي كامكار از ديگر فعالان صنعتي هم در ادامه اين جلسه با بيان اينكه بدنه دولت را انقدر بزرگ نكنيد، گفت: بزرگ شدن بدنه دولت فاجعه است. بيمارستان‌هاي ما امروز ورشكسته است و طبعا در كنار آن صنايع وابسته به آن مانند صنعت دارو، تجهيزات و … ورشكسته است. بيماران امروز پشت درب‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي صف كشيده‌اند.

يزداني نماينده هلدينگ همگامان توسعه سيستان و بلوچستان، در اين جلسه با بيان اينكه مساله اصلي ما در كشور موضوع عدم تصميم‌گيري در همه وزارتخانه‌ها است، گفت: اكنون يكي از بزرگ‌ترين معضلات در وزارت صمت، عدم تصميم‌گيري و عدم جسارت در تصميم‌گيري است.

 

بروكراسي مخرب در اكثر وزارتخانه‌ها

حاكم است

وي با اشاره به اينكه اين روزها بروكراسي مخرب در اكثر وزارتخانه‌ها حاكم شده است، افزود: سامانه جامع تجارت‌ امنيتي شده و هيچ كس جرات نمي‌كند موردي را در آن جا‌به‌جا كند. ما از ارديبهشت ماه با مشكل ثبت سفارش رو به رو هستيم. در بانك مركزي چندين ماه زمان مي‌برد تا گواهينامه ثبت آماري را صادر كند و ارز آن را تخصيص دهد.

يزداني با بيان اينكه بايد وضعيت موجود به‌طور شفاف براي مردم ترسيم و تشريح شود، تاكيد كرد: هيچ بانكي براي سرمايه ثابت به ما تسهيلات نمي‌دهد و صرفا براي سرمايه در گردش تسهيلات ارايه مي‌شود. امروز كشور براي پيشرفت نيازمند مديران جسور است.

 

درگيري اكثر صنايع

با موضوع مهاجرت نيروي انساني

حسين‌زاده رييس هيات مديره مجتمع فولاد كوير، نيز در اين جلسه گفت: اينكه دولت گوش شنوا براي حرف پيشران‌ها و بزرگان اقتصاد كشور دارد بسيار حائز اهميت است. كما اينكه در فرمايشات رهبر انقلاب موضوع اولويت اقتصاد بر فرهنگ نيز مطرح شد كه بسيار امر مهمي است.

وي تاكيد كرد: تقريبا تمام صنعت با موضوع مهاجرت نيروي انساني درگير و نگران است. يك زماني موضوع پايداري ما در صنعت بي نظير بود اما اكنون هر روز كه به كارخانه مي‌رويم خبر مهاجرت كاركنان به گوش ما مي‌رسد. حسين‌زاده با اشاره به اينكه ما در سال گذشته ۱۴۹ روز توليد نداشتيم، اظهار كرد: اكنون يكي از خطوط توليد ما نيز بيش از يك ماه است كه مطلقا تعطيل شده و خط بعدي ما به علت شرايط خاص در حوزه انرژي تنها حدود ۵ ساعت در روز مجوز فعاليت دارد. وي با بيان اينكه صنعت كشور مستهلك است ونيازمند يك سرمايه ويژه و كلان در سطح ملي است، گفت: اگر اين بازسازي صورت نگيرد مشخص نيست تا چه زماني مي‌شود با اين شيوه ادامه داد.

وي در ادامه اظهار كرد: توسعه وصادرات دو عنصر حيات‌بخش براي توسعه كشور است و اميدواريم مورد توجه دولت جديد قرار بگيرد. يوسف قاضي عسگر ديگر فعال صنعتي هم در اين جلسه تصريح كرد: ما بايد راهكار محور و رو به جلو فكر كنيم تا بتوانيم اقدامات مثبتي را رقم بزنيم. وي گفت: در دنياي امروز اگر بخواهيم اتفاقات خوبي را رقم بزنيم، ابتدا بايد افزايش آگاهي دهيم كه نيازمند توليد محتوا است. شما بگوييد كه ما به عنوان بخش خصوصي چه بايد بكنيم.او گفت: امروز بايد در توليد محتوا سرمايه‌گذاري كنيم. بايد اينفلوئنسر‌هايي براي رواج تفكر كارآفريني و روش‌هاي برون رفت از مشكلات داشته باشيم. بايد ارتباط با نسل زد را برقرار كنيم.

ارسال نظر