دنيا به سمت تغذيه با شير مادر پيش مي‌رود

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۰۱:۲۹:۵۹
کد خبر: ۳۱۸۲۹۹
دنيا به سمت تغذيه با شير مادر پيش مي‌رود

هفته جهاني تغذيه با شير مادر (مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه)، تغذيه با شير مادر را حق مادر و كودك مي‌داند. مطالعات معتبر بين المللي شير مادر را كامل‌ترين و سازگارترين غذا براي نوزاد مي‌داند كه تا پايان شش ماهگي به تنهايي براي تغذيه شيرخوار كافي است.

هفته جهاني تغذيه با شير مادر (مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه)، تغذيه با شير مادر را حق مادر و كودك مي‌داند. مطالعات معتبر بين المللي شير مادر را كامل‌ترين و سازگارترين غذا براي نوزاد مي‌داند كه تا پايان شش ماهگي به تنهايي براي تغذيه شيرخوار كافي است. به گفته متخصصان، شروع تغذيه با شير مادر در ساعت اول پس از تولد، نجات بخش جان يك ميليون نوزاد در جهان است. كارشناسان همچنين تغذيه با شير مادر را با تضمين بقا، سلامت و رفاه فرزندان و خانواده‌هاي آنها مرتبط و در دستيابي به اهداف توسعه پايدار، داراي نقشي كليدي مي‌دانند. زينب پورذهبي، فوق تخصص كليه كودكان و رييس اداره سلامت كودكان و شير مادر وزارت بهداشت و درمان در اين رابطه به ايرنا گفت: تنها ۴۷ درصد نوزادان با شير مادر تغذيه مي‌شوند. اين آمار شيرخواراني است كه ما مطلعيم به‌طور انحصاري با شير مادر تغذيه مي‌شوند. حدود ۶ درصد ديگر هم كودكاني هستند كه به دلايلي چون فوت يا بيماري مادر يا چندقلويي از شير يارانه‌اي تغذيه مي‌كنند. الان هر خانواده‌اي مي‌تواند به داروخانه برود و كدملي كودك شيرخواره‌اش را بدهد و ده قوطي شير خشك يارانه‌اي در ماه دريافت كند كه همين مشوقي براي تغذيه با شير مصنوعي شده است.

او افزود: ۴۷درصد ديگر هم كودكاني هستند كه ما ساز و كار و اطلاع دقيقي نداريم كه چقدر از شير مادر و چه مقدار و به چه دليل از شير مصنوعي يا همان شير خشك تغذيه مي‌كنند. اين به خاطر تفاوت رويكرد دستگاه‌هاي نظارتي با دستگاه‌هاي سياست‌گذاري است. ما سياست‌هاي حمايت از تغذيه با شير مادر را پيگيري مي‌كنيم ولي از آن سو دستگاه‌هاي نظارتي و توزيع كننده شيرخشك به صورت بي رويه شيرمصنوعي را در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌دهند. الان هر خانواده‌اي مي‌تواند به داروخانه برود و كدملي كودك شيرخواره‌اش را بدهد و 10 قوطي شير خشك يارانه‌اي در ماه دريافت كند كه همين مشوقي براي تغذيه با شير مصنوعي شده است.

 

اقدامات موثر بيمارستان‌هاي  دوستدار مادر و كودك

پورذهبي در مورد اقدامات انجام شده در بيمارستان‌هاي دوستدار مادر و كودك در جهت افزايش شيردهي نوزادان با شير مادر نيز مي‌گويد: اقداماتي كه در بيمارستان‌هاي دوستدار مادر و كودك انجام مي‌شود از جمله افزايش آگاهي دهي به مادران درباره لزوم شيردهي به نوزادان، بسيار مفيد است. اين اقدامات حمايتي در حدود ۶۰۰ بيمارستان سراسر كشور انجام مي‌شود. اما وقتي مادر و نوزاد از بيمارستان ترخيص مي‌شوند اين مادران تحت تاثير عوامل ديگري در جامعه قرار مي‌گيرند و به سمت و سويي سوق داده مي‌شوند كه آن اقدامات اوليه‌اي كه در بيمارستان‌ها انجام شده است ثمره‌اي كه مد نظر ما است را نداشته باشد. عواملي چون توصيه‌ها و عدم همكاري نزديكان و خانواده، رسانه‌هاي جمعي، فضاي مجازي و همين طور برخي سياست‌گذاري‌ها.

 

۵۶ درصد زايمان‌ها  به صورت سزارين انجام مي‌شود

رييس اداره سلامت كودكان و شير مادر وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اينكه برخي آمارها از ميزان ۵۶ درصد زايمان سزارين خبر مي‌دهند اضافه كرد: بايد توجه داشت كه نمي‌توان عدم تغذيه با شير مادر را به موضوع سزارين كاملا ربط داد. چون به بسياري از مادراني كه سزارين مي‌شوند هم آگاهي لازم براي شير دادن به نوزادشان داده مي‌شود. همچنين حس مادرانه آنها حكم مي‌كند تحت هر شرايطي به كودك‌شان شير دهند. اما عواملي هم موجب مي‌شود كه تمايل اين مادران به شيردهي كمتر شود.

دنيا به سمت تغذيه با شير مادر پيش مي‌رود

زينب پورذهبي مي‌گويد« دنيا به سمت و سويي مي‌رود كه در آن اولويت اول، تغذيه نوزاد با شير مادر خود است

الان در تمام دنيا يافته‌هاي علمي مي‌گويند تغذيه انحصاري در ۴ تا ۶ ماه اول زندگي بايد با شير مادر و تغذيه بعد از آن تا سن ۲ سالگي، حتما با شير مادر و غذاي كمكي باشد. ما در ايران با استفاده از تعاليم اسلامي توصيه مي‌كنيم شير مادر حتما تا ۲ سالگي در كنار غذاي كمكي به كودك داده شود.

او مي‌افزايد: تمام دنيا نيز دارند به اين سمت مي‌روند و مادران را به تغذيه نوازدان با شير مادر سوق مي‌دهند. حتي يكي از اقدامات مهم كشورهاي توسعه يافته و مللي كه امكانات مالي و شرايط اقتصادي شان ايجاب مي‌كند توسعه بانك‌هاي شير مادر است. اين بانك‌ها شير انسان را در اختيار نوزاداني قرار مي‌دهند كه از شير مادر محروم هستند. جهان دارد به سمت و سويي مي‌رود كه در آن اولويت اول تغذيه با شير مادر خود نوزاد است، اگر نشد تغذيه از طريق بانك شير و در درجه آخر و تنها در صورت لزوم، استفاده از شيرمصنوعي يا همان شير خشك.

پورذهبي در ادامه گفت: شير مادر هميشه و در هر شرايطي همه آن چيزي كه بايد داشته باشد را دارد. اين درست نيست كه تغذيه نامناسب مادر باعث شود كه شير آن كفايت لازم را نداشته باشد. تغذيه نامناسب مادر سبب آن مي‌شود كه خود مادر از نظر جسمي آسيب ببيند. چرا كه در واقع مواد غذايي كه بايد به بدن خود مادر برسد از طريق شير دادن وارد بدن شيرخوار مي‌شود و جسم مادر دچار كمبود مواد غذايي مي‌شود. البته توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي افزايش شير مادر وجود دارد اما اينكه بگوييم مادراني كه در سطح اقتصادي پايين زندگي مي‌كنند و غذاي خوب نمي‌خورند شيرشان هم كيفيت لازم را ندارد، گزاره‌اي نادرست است. مگر اينكه مادر بر اثر تغذيه نامناسب به سمتي برود كه بيمار شود و روند توليد شير در بدنش به مشكل برخورد.

ارسال نظر