معاون اول رييس ‌جمهور:

راهبرد دولت چهاردهم اول «اقدام» و بعد «گزارش» است

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۳:۴۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۸۳۵۲

محمدرضا عارف در آيين تكريم و معارفه معاون سابق و جديد اجرايي رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري بر ضرورت رسيدگي به مطالبات همه مردم از جمله مردمي كه در انتخابات راي نداده‌اند تاكيد كرد و گفت: راهبرد دولت چهاردهم در مرحله اول «اقدام» و بعد از آن «ارائه گزارش» است و تا كاري به نتيجه نرسيده باشد آن را بيان نمي‌كنيم.

محمدرضا عارف در آيين تكريم و معارفه معاون سابق و جديد اجرايي رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري بر ضرورت رسيدگي به مطالبات همه مردم از جمله مردمي كه در انتخابات راي نداده‌اند تاكيد كرد و گفت: راهبرد دولت چهاردهم در مرحله اول «اقدام» و بعد از آن «ارائه گزارش» است و تا كاري به نتيجه نرسيده باشد آن را بيان نمي‌كنيم. در آيين تكريم و معارفه معاونت اجرايي رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري كه روز (چهارشنبه) با حضور معاون اول رييس‌جمهور، تعدادي از اعضاي دولت سيزدهم، مقامات و معاونان نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دولت گفت: عنوان دولت چهاردهم، «دولت وفاق ملي» و هدفش استفاده از توانايي تمامي نخبگان و چهره‌هاي برجسته دانشگاهي و انديشمند است و از همه آنها كه دغدغه ايران را دارند مي‌خواهيم كه براي براي رفع مشكلات، به اين دولت كمك كنند.

عارف در ادامه با بيان اينكه در اين دولت قصد داريم‌ابتدا «اقدام» كرده و بعد گزارش اقدامات را بيان كنيم، گفت: در دولت وفاق ملي، تلاش مي‌كنيم كابينه‌اي پويا، فعال و پرتلاش را تشكيل بدهيم تا به خواسته‌هاي تمامي مردم چه آنها كه راي دادند و چه آنها كه گله مند بودند و راي ندادند، پاسخي مناسب و درخور بدهيم.
معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك روز خبرنگار گفت: به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ماموريت داده شده تا مطالبات و درخواست‌هاي خبرنگاران كه در شرايط سخت و پرمشقت فعاليت مي‌كنند، پيگيري شود و هر اقدامي كه لازم است از سوي دولت انجام گيرد. وي با تقدير از تلاش‌هاي محسن منصوري، معاون اجرايي دولت سيزدهم و سرپرست سابق نهاد رياست‌جمهوري گفت: اين معاونت نقشي كليدي در پيگيري امور دستگاه‌ها، برنامه‌ها و وعده‌هاي رييس‌جمهور و پاسخگويي به مطالبات مردم دارد. عارف در ادامه با بيان اينكه حضور دكتر قائم پناه در جايگاه معاون اجرايي رييس‌جمهور و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري باعث رشد و تقويت اين جايگاه است، گفت: تغيير در دولت چهاردهم به معناي نفي زحمات و كارآمدي گذشتگان نيست بلكه با هدف ادامه سريع و ارتقای كار است و به همه همكاران توصيه كرده‌ام كه ادامه‌دهنده شيوه‌هاي صحيح گذشته و اصلاح كننده روش‌هاي ناكارآمد باشند. وي در ادامه با بيان اينكه قائم‌پناه را از دهه هفتاد و معاونت وزارت بهداشت مي‌شناسد، گفت: ايشان فردي بانشاط، پرانگيزه، جوان و وفادار به همه آرمان‌هاي والاي انقلاب و اسلام و كارشناسي برجسته و متدين است و از ايشان به خاطر پذيرش اين سمت و از دكتر پزشكيان به خاطر انتخاب ايشان تشكر مي‌كنم.

وي با بيان اينكه دولت چهاردهم خودش را مكلف به انجام تعهدات دولت قبل مي‌داند، تاكيد كرد: تمامي تعهدات دولت گذشته محترم است و در اين دولت، اجراي آنها را تعهد خودمان مي‌دانيم، اما در آينده برنامه‌هاي جديدي در اين زمينه داريم. معاون اول رييس‌جمهور همچنين بر رسيدگي به مطالبات مردم از جمله مردمي كه در انتخابات راي نداده‌اند تاكيد كرد و گفت: نبايد با مردم برخورد خشني صورت بگيرد و نهاد رياست‌جمهوري بايد مأمن و پناهگاه مردم باشد. همچنين معاون اجرايي رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت وفاق ملي يعني بازگشت صادقانه به مردم كه رويكردي علمي و خردمندانه در حكمراني است، گفت: گفتماني كه امروز همراه با التزام عملي دكتر پزشكيان با آن مطرح شده، يعني بازگشت به عدالت در همه ابعاد و حكمراني براساس وفاق ملي و عشق به مردم، مي‌تواند افق‌گشا باشد و بايد به زبان و برنامه اجرايي ترجمه شود.

محمدجعفر قائم‌پناه در آيين توديع و معارفه معاونان اجرايي سابق و فعلي رييس‌جمهور، با بيان اينكه شرايط خطير امروز كشور ايجاب مي‌كند كه با نگاهي نو و عزمي راسخ به نيازها و ضرورت‌هاي پيش‌روي نظام حاكميتي نظام توجه كنيم، تصريح كرد: انتخاباتي كه پشت سر گذاشتيم با تدبير مقام معظم رهبري و مشاركت موثر و معنادار نخبگان و مردم، فرصتي نو براي فهم درست تغييرات پردامنه اجتماعي و فرهنگي جامعه و پاسخگويي به خواست اكثريت مردم، يعني تغيير و اصلاح رويكردها و روندهاي ناكارآمد دولت پيش روي كشور قرار داده است.

معاون اجرايي رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه مسووليت نخست ما در هر كجا كه قرار بگيريم، چه در موقعيت اجرايي و چه سياسي و مدني، درك درست اين انتخابات و پيام رأي مردم است، افزود: چه آنها كه آمدند و به هر يك از تفكرات ارائه شده در جريان انتخابات رأي دادند و چه آنها كه نيامدند و در موقعيت نقد و اعتراض و يأس قرار داشتند، چشم انتظار تغيير و اصلاح وضعيت خود و اوضاع اداري كشورند. قائم‌پناه انتخاب مسعود پزشكيان به عنوان نهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران را هم نماد اين تعهد و خواست اكثريت براي اصلاح و تغيير رويكردها و شيوه‌هاي حكمراني و هم بيانگر پيش آمدن فرصتي براي گذار كشور از شرايط خطير و دشوار كنوني دانست و اظهار داشت: طبق گزارش‌ها، كشور از هر نظر نيازمند تغيير متغيرهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و خلق فرصت‌هاي جديد و چاره‌ساز است. سرپرست نهاد رياست‌جمهوري با اشاره به اينكه همه گزارش‌هاي واقعي و كارشناسانه و غالب نخبگان و متخصصان در بخش‌هاي اجرايي كشور اعلام مي‌دارند كه تبعيض‌ها، نابرابري‌ها، ناترازي‌ها و ناكارآمدي‌ها هم منابع معنوي توسعه يعني سرمايه اجتماعي، نيروي انساني، اعتماد جامعه و اميد به آينده و هم منابع مادي توسعه يعني سرمايه‌گذاري، بهره‌وري، انرژي، آب، محيط زيست و مديريت كشور را در معرض تهديد جدي قرار داده است، گفت: در چنين شرايطي بايد فرصت‌هاي جديد را كشف و خلق كنيم. قائم‌پناه كشف و خلق فرصت‌ها را موثرين راه غلبه بر تهديدها و مخاطرات دانست و خاطرنشان كرد: انتخاباتي كه پشت سر گذاشتيم و دوره جديدي كه در مسووليت كشور آغاز كرديم، با تكيه بر اميدي نو و اعتماد و همبستگي جديدي كه شكل گرفته، زمينه‌اي مساعد براي كشف و خلق فرصت‌هاي ملي است. معاون اجرايي رييس‌جمهور اضافه كرد: گفتماني كه امروز همراه با التزام عملي دكتر پزشكيان با آن مطرح شده، يعني بازگشت به عدالت در همه ابعاد و حكمراني براساس وفاق ملي و عشق به مردم، مي‌تواند افق‌گشا باشد و بايد به زبان و برنامه اجرايي ترجمه شود. دولت وفاق ملي يعني بازگشت صادقانه به مردم كه رويكردي علمي و خردمندانه در حكمراني است.

قائم‌پناه با اشاره به اينكه وفاق فراتر از ائتلاف است، نه به معناي حذف انديشه‌ها و جريان‌هاي متفاوت و نه به معناي ناديده گرفتن تغيير و خواسته‌هاي نوي جامعه در تجديدنظر در رويكردها و شيوه‌هاي گذشته، گفت: وفاق يعني فهم مشترك مسائل مزمن و جديد كشور و مردم و نيز عزم مشترك براي حل آنها براساس دارايي، عقلانيت، خردورزي و قانون‌مداري. دولتي تواناست كه دانا باشد چرا كه به قول حكيم فردوسي بزرگ توانا بود هر كه دانا بود/ زدانش دل پير برنا بود. سرپرست نهاد رياست‌جمهوري با بيان اينكه هر قدر دولتمردان و كارگزاران داناتر باشند، دولت توانمندتر خواهد بود، افزود: ما به سهم خود بايد از همين تشكيلات رياست‌جمهوري آغاز كنيم و نشانه‌هاي تحول، اصلاح و تغيير را از همين نهاد به جامعه نشان دهيم و استفاده از انديشه دانايان، خردمندان، نخبگان و دانشمندان را از اينجا آغاز كنيم. نهاد رياست‌جمهوري بايد نشان دهد كه مثل رييس‌جمهور محترم، صادق و صداي بي‌صدايان در سراسر كشور و نهاد واسطي ميان رييس‌جمهور محترم، دولت وفاق ملي، نهادهاي مدني، اجتماعي، سياسي و تمام شهروندان ذي‌حق خواهد بود.

ارسال نظر