زائران پاكستاني فقط زميني مي‌توانند به عراق سفر كنند

جزييات پروازهاي اربعين از 26 فرودگاه كشور

۱۴۰۳/۰۵/۱۸ - ۰۰:۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۱۸۳۷۰

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: ايرلاين‌ها در انجام پروازهاي اربعين ضرر نمي‌كنند البته سود آنها كمتر از يك ميليون تومان است اما اين پروازها زيان‌ده نيست. پيشنهاد شركت‌ها براي نرخ بليت در رفت و برگشت از مبدا تهران ١٢ ميليون تومان بود اما در نهايت ١٠ ميليون تومان مصوب شد.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: ايرلاين‌ها در انجام پروازهاي اربعين ضرر نمي‌كنند البته سود آنها كمتر از يك ميليون تومان است اما اين پروازها زيان‌ده نيست. پيشنهاد شركت‌ها براي نرخ بليت در رفت و برگشت از مبدا تهران ١٢ ميليون تومان بود اما در نهايت ١٠ ميليون تومان مصوب شد.

محمد محمدي‌بخش ديروز در يك نشست با مديران ايرلاين‌ها و مديران فرودگاهي گفت: زائران اربعين به هيچ‌وجه بدون بليت وارد فرودگاه‌هاي كشور و به ويژه فرودگاه نجف نشوند و حتما براي ايام اربعين حتما زائران بليت رفت و برگشت خريداري كنند مگر اينكه بخواهند يك سر از مسير را شقوق ديگر حمل و نقل استفاده كنند.

وي ادامه داد: ايرلاين‌ها و مسوولان فرودگاهي سعي كنند كه ايستايي زائران اربعيني به حداقل ممكن برسد.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با تاكيد بر توجه به عدم حمل كالاهايي ممنوعه گفت: امسال عراق براي عدم ورود داروهاي ممنوعه يا داروهاي احتياج به نسخه با دوز مشخص تاكيد دارد و درخواست داريم در مبادي خروجي سختگيرانه عمل شود چراكه اگر زائر با اين كالاهاي ممنوعه وارد خاك عراق شود، جبران كردن آن بسيار سخت است.

محمدي‌بخش با بيان اينكه ٨٠ درصد پروازهاي به نجف و ٢٠ درصد پروازها به فرودگاه بغداد است، افزود: امسال پروازها از مبدا ايران از ٢۶ فرودگاه‌هاي ايران انجام مي‌شود و به شركت‌هاي هواپيمايي عراقي اعلام كرديم كه بدون محدوديت مي‌توانند از اين ظرفيت استفاده كنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ايا ايرلاين‌ها با توجه به تعيين نرخ مصوب در انجام پروازهاي اربعين در ضرر هستند، اظهار كرد: نرخ بليت رفت و برگشت عراق از مبدا تهران ١٠ ميليون تومان است كه ۶ ميليون تومان آن را مستقيما به فرودگاه نجف پرداخت مي‌شود و براي پرداخت هزينه‌ها به فرودگاه نجف نياز به ارز نقدي داريم و از بانك مركزي مي‌خواهيم در اين باره با ايرلاين‌‌ها همكاري كند .

معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: ايرلاين‌ها در انجام پروازهاي اربعين ضرر نمي‌كنند البته سود آنها كمتر از يك ميليون تومان است اما اين پروازها زيان‌ده نيست. پيشنهاد شركت‌ها براي نرخ بليت در رفت و برگشت از مبدا تهران ١٢ ميليون تومان بود اما در نهايت ١٠ ميليون تومان مصوب شد.

 

اعمال محدوديت سني براي زائران پاكستاني

در حالي كه محمدي‌بخش اعلام كرد كه زائر پاكستاني امسال ورود هوايي نخواهند داشت و جابه‌جايي زائران فقط زميني خواهد بود، داريوش باقرجوان، مديركل حمل‌و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: كشور عراق فقط زائران بالاي 55 سال پاكستاني را در ايام اربعين مي‌پذيرد و قرار شده با اتوبوس‌هاي راست فرمان وارد ايران شوند.

باقرجوان در گفت‌وگو با ايلنا درباره جابه‌جايي زائران پاكستاني از مرز سيستان و بلوچستان اظهار كرد: قرار بر اين شده‌ كه به زائران پاكستاني ويزاي گروهي داده شود تا بتوانند با ناوگان پاكستاني وارد كشورمان شوند به عراق بروند و با همين ناوگان هم برگردند.

وي تاكيد كرد: البته زائران پاكستاني كه به صورت انفرادي وارد كشور مي‌شوند را هم پوشش مي‌دهيم و مي‌توانند از ناوگان عمومي ايران استفاده كنند. زائران پاكستاني با ويزاي گروهي و انفرادي از مرز ميرجاوه در زاهدان و از مرز ريمدان از ايرانشهر و چابهار مي‌توانند وارد كشورمان شوند.

مديركل حمل‌و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور گفت: سال گذشته 150هزار زائر پاكستاني وارد كشور شدند و امسال با توجه به اعمال محدوديت سني از سوي كشور عراق براي زائران پاكستاني كه فقط افراد بالاي 55 سال از پاكستان مي‌توانند در ايام اربعين وارد عراق كشور شوند، پيش بيني مي‌شود امسال 50 هزار پاكستاني از طريق حمل و نقل جاده‌اي وارد كشورمان و بعد از آن به عراق بروند.

باقرجوان ادامه داد: ناوگان عمومي منطقه آزاد چابهار براي جابه‌جايي زائران پاكستاني كه به صورت انفرادي وارد كشور شدند آماده باش هستند و پس از عبور از اين منطقه مي‌توانند به تدريج به عراق تردد داشته باشند.

وي با اشاره به تفاوت ناوگان پاكستاني با ناوگان ايراني اظهار كرد: ناوگان پاكستاني راست فرمان هستند و با همين ناوگان وارد كشور مي‌شوند و در معاهده بين ‌المللي ايران و پاكستان به اين موضوع اشاره شده و پاكستاني‌ها مي‌توانند با اين ناوگان وارد كشور شوند.

مديركل حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور گفت: ناوگان خارجي فقط از مرز چذابه مي‌توانند از كشور خارج و وارد عراق شوند.

باقرجوان همچنين درباره فروش بليت به زائران پاكستاني افزود: قيمت بليت براي زائران پاكستاني تفاوتي با قيمت براي زائران ايراني ندارد و با همان قيمت در اختيار زائران قرار مي‌گيرد.

وي همچنين با اشاره به افزايش جابه‌جايي زائران از طريق حمل و نقل عمومي جاده‌اي گفت: در سال گذشته دو ميليون و 50 هزار زائران در مسير رفت از ناوگان عمومي جاده‌اي استفاده كردند كه همين جمعيت هم در مسير بازگشت جابه‌جا شدند و پيش‌بيني مي‌شود كه اين عدد امسال به دو ميليون و 400 هزار زائر برسد.

ارسال نظر