ناكامي در ثبت‌نام مدارس به دليل تكميل ظرفيت

۱۴۰۳/۰۵/۱۸ - ۰۰:۴۴:۵۵
کد خبر: ۳۱۸۳۹۴
ناكامي در ثبت‌نام مدارس به دليل تكميل ظرفيت

زمان زيادي به بازگشايي مدارس در سال تحصيلي باقي نمانده اما چالش‌ها و معضلاتي كه اوليای دانش‌آموزان براي ثبت نام، تهيه كتاب و لوازم التحرير، تهيه لباس فرم مدرسه، ثبت نام سرويس مدارس و ... دارند همچنان به قوت خود باقي است و البته صدايشان هم به جايي نمي‌رسد. اين روزها اما مساله تكميل ظرفيت مدارس و عدم ثبت نام دانش‌آموزان از سوي مديران به اين علت است.

زمان زيادي به بازگشايي مدارس در سال تحصيلي باقي نمانده اما چالش‌ها و معضلاتي كه اوليای دانش‌آموزان براي ثبت نام، تهيه كتاب و لوازم التحرير، تهيه لباس فرم مدرسه، ثبت نام سرويس مدارس و ... دارند همچنان به قوت خود باقي است و البته صدايشان هم به جايي نمي‌رسد. اين روزها اما مساله تكميل ظرفيت مدارس و عدم ثبت نام دانش‌آموزان از سوي مديران به اين علت است. مساله‌اي كه باعث شده بسياري از خانواده‌ها براي پيدا كردن مدرسه سرگردان شوند و در اين بين اما مسوولان آموزش و پرورش مناطق، شهرها و استان‌ها هم مسووليتي به عهده نمي‌گيرند و نتيجه شكايت اوليا به آنها هم باعث اتفاق تازه‌اي نمي‌شود. پاسكاري براي ثبت نام و دليل تراشي و بهانه آوردن و سر باز زدن از ثبت نام دانش‌آموزان مساله‌اي است كه هر سال به هر دليلي از سوي برخي مدارس اعمال مي‌شود اما هر سال هم فصل ثبت نام كه از راه مي‌رسد وزارت آموزش و پرورش اعلام مي‌كند كه مدارس به هيچ دليل حق سر باز زدن از ثبت‌نام دانش‌آموزان را ندارند اما از آنجا كه عمدتا نظارتي براي اجراي اين دستور صورت نمي‌گيرد هستند مدارسي هم كه قوانين را ناديده بگيرند. از سوي ديگر مساله هدايت تحصيلي هم اين روزها براي دانش‌آموزان و اوليا آنها به معضلي براي ثبت نام تبديل شده است.

ولي يك دانش‌آموز در اين باره به ايلنا مي‌گويد: ابتداي مرداد براي ثبت‌نام مراجعه كرديم و گفتند هفدهم بياييد، حالا هم كه آمده‌ايم مي‌گويند ظرفيت پر است. مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم منتج به نتيجه‌اي براي ما نشده است.

او مي‌افزايد: فرزندش براساس هدايت تحصيلي مي‌تواند، در رشته‌هاي كامپيوتر، طراحي و دوخت، كشاورزي و حسابداري تحصيل كند، هر چند او علاقه‌مند به ادامه تحصيل در رشته انساني بوده است، در هر صورت، زمان مراجعه براي ثبت‌نام در يكي از هنرستان‌هاي اسلام‌شهر، اين هنرستان با اعلام تكميل ظرفيت از ثبت‌نام فرزندش خودداري مي‌كند.

اين ولي دانش‌آموز اظهار مي‌دارد: مدرسه‌ ديگري هم در همين منطقه هست، اما آن مدرسه نيز با تكرار علت «تكميل ظرفيت» از ثبت‌نام فرزندم سر باز زده است.البته ابتداي مرداد براي ثبت‌نام مراجعه كرديم و گفتند هفدهم بياييد، حالا هم كه آمده‌ايم مي‌گويند ظرفيت پر است. مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم منتج به نتيجه‌اي براي ما نشده است.

 

رييس آموزش و پرورش اسلامشهر:

با توجه به ظرفيت مدارس دانش‌آموزان را ثبت نام مي‌كنيم

اظهارات اين ولي دانش‌آموز را از «اكبر قنبري» رييس آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر پيگيري كرديم و او در پاسخ گفت: به هر حال هدايت تحصيلي چيزي نيست كه ما صادرش كنيم بلكه بر اساس عملكرد دانش‌آموز است. ممكن است دانش‌آموز رشته‌اي را در اولويت الف به دست بياورد و رشته ديگري را در اولويت ب. اين يك كار كشوري‌ است و اصلا ربطي به اسلام‌شهر ندارد، هدايت تحصيلي رشته را براي دانش‌آموز مشخص مي‌كند و با توجه به ظرفيتي كه در مدرسه وجود دارد، آنها را ثبت‌نام مي‌كنند، به‌طور مثال رشته طراحي دوخت در همين هنرستان مورد اشاره شما تدريس مي‌شود كه ظرفيت ثبت‌نام اين رشته وابسته به تعداد چرخ‌هاي خياطي‌ است. اگر ۲۰ چرخ خياطي دارند، مي‌توانند ۲۰ نفر را ثبت‌نام كنند. بعد از اين ۲۰ نفر، اگر نفر بيست و يكمي مراجعه كند و اين رشته در اولويت ب برايش درج شده باشد، نمي‌توانند او را ثبت‌نام كنند.

 

معاون آموزش اداره آموزش و پرورش اسلامشهر:  مطابق دستورالعمل وزارتخانه عمل كرده‌ايم

در ادامه «مهدي موسوي» معاون آموزش اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر در واكنش به اينكه دانش‌آموزان قصد تحصيل در رشته‌اي خارج از آنچه در هدايت تحصيلي به آنها توصيه شده را ندارند، گفت: در هدايت تحصيلي رشته مشخص نمي‌شود. آنچه مشخص مي‌شود، شاخه و گرايش است؛ يعني در برگه هدايت تحصيلي عنوان طراحي دوخت درج نمي‌شود، بلكه آنجا نوشته شاخه فني زمينه هنري. اين دانش‌آموز اگر در آن شاخه و زمينه اولويت الف را كسب كرده باشد، در اولويت ثبت‌نام خواهد بود. اين چيزي‌ است كه دستورالعمل وزارت‌خانه است و تصميم ما نيست. در ذيل همان برگه هدايت تحصيلي هم ذكر شده كه ثبت‌نام دانش‌آموز در اولويت الف همواره منوط به وجود ظرفيت براي ثبت‌نام است. ثبت‌نام اولويت ب هم هميشه بعد از اولويت الف بايد انجام شود.

او افزود: هنرستان مورد اشاره شما هم با اولويت الف پر شده است. ما مطابق دستورالعمل وزارت‌خانه عمل كرده‌ايم. اگر كسي نتوانسته است ثبت‌نام كند، اولويت هدايت تحصيلي‌اش الف نبوده و بنابراين بايد به جاي ديگري مراجعه كند كه اولويت الف هدايت تحصيلي‌اش باشد. وي قويا اين ادعا كه دانش‌آموزي با اولويت الف ثبت‌نام نشده باشد را رد كرد و گفت: تعداد دانش‌آموزاني كه به مشكل ثبت‌نام برخورده‌اند، انگشت شمار است و آنها هم بر رشته‌اي غير از اولويت الف هدايت تحصيلي‌شان اصرار داشته‌اند.

موسوي در پاسخ به اين سوال كه با همه اين‌ها، دانش‌آموزي كه در منطقه محل سكونتش فرضا دو دبيرستان است و هر دو هم اعلام تكميل ظرفيت كرده‌اند، چه بايد بكند؟ گفت: چنين چيزي نمي‌شود. ببينيد ظرفيت منطقه به اندازه كل ورودي‌هاي دهم ما هست و ما دانش‌آموزان را به تناسب رشته و اولويت‌شان توزيع مي‌كنيم. به اندازه همه ۷ هزار و خرده‌اي دانش‌آموز منطقه ما ظرفيت داريم. شما اگر در مهرماه يك دانش‌آموز ثبت‌نام نشده را يافتيد، مي‌توانيد چنين صحبتي كنيد.

ارسال نظر