سال ريسك‌هاي سيستماتيك

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۰:۳۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۸۴۳۶

اگر به 20 سال گذشته نگاهي داشته باشيم هيچ‌وقت تا اين اندازه ريسك‌هاي سيستماتيك پشت سر هم نداشتيم. در فروردين ماه رژيم صهيونيستي سفارت ايران در سوريه را هدف قرار داد و بعد آن ايران حملات موشكي و مستقيم را عليه اسراييل انجام داد كه تبعات و دامنه محدود تا ارديبهشت ادامه داشت.بعد از ارديبهشت هلی‌کوپتر رييس‌جمهور سقوط كرد و باز دامنه نوسان يك ماه محدود شد.

نوید رجایی

اگر به 20 سال گذشته نگاهي داشته باشيم هيچ‌وقت تا اين اندازه ريسك‌هاي سيستماتيك پشت سر هم نداشتيم. در فروردين ماه رژيم صهيونيستي سفارت ايران در سوريه را هدف قرار داد و بعد آن ايران حملات موشكي و مستقيم را عليه اسراييل انجام داد كه تبعات و دامنه محدود تا ارديبهشت ادامه داشت.بعد از ارديبهشت هلی‌کوپتر رييس‌جمهور سقوط كرد و باز دامنه نوسان يك ماه محدود شد.در تير ماه بازار به‌شدت ترس حضور آقاي جليلي را داشت كه باز هم وضعيت وحشتناكي بر بازار حاكم بود و مرداد ماه هم كه تنش‌هاي ايران و رژيم صهيونيستي به اوج خود رسيده و ترور هنيه دليلي بر آن شد كه دامنه بسته باشد و بازار در كما.

در حال حاضر بهتر بود براي دامنه نوساني در شروع تنش محدوديت براي بازار وضع شود. اما اين تصميم بسيار دير وضع شد كه نشان‌دهنده بحران مديريت در سازمان بورس است و براي حفظ منافع سرمايه‌گذاران بايد هرچه سريعتر تغييراتي رخ دهد و متاسفانه زمان به‌شدت بر ضد سهامداران است و اين نكته بسيار منفي است.

از سوي ديگر اگر به گزارش شركت‌ها نگاهي داشته باشيم وضعيت بسيار آشفته است كه البته بخشي طبيعي و بخشي ناشي از عملكرد اقتصادي فاجعه‌بار دولت قبلي است.يك شركت زماني مي‌تواند سود بيشتري شناسايي كند كه يا توليدش افزايش پيدا كند كه با توجه به سياست‌هاي انقباضي شديد بانك مركزي عملا تمامي بازارها وارد ركود شدند و همچنين تحريم‌ها پتانسيل توليد بيشتر را از شركت‌ها سلب كرده است يا نرخ محصولاتش بالا برود كه اختلاف قابل توجه نرخ نيما با بازار آزاد به نوعي  نشان‌دهنده سركوب قيمتي است و يا هزينه‌ها كاهش يابد كه تيم اقتصادي دولت سيزدهم چنان هزينه‌ها را در همه بخش‌ها از خوراك تا تامين مالي افزايش داد كه عملا كمر شركت‌ها و در نتيجه  سهامداران و سرمايه‌گذاري را در ايران خرد كرده است و همين كه شاخص الان عدد بالاي 2 ميليون است بدون شك ناشي از شاخص‌سازي‌هايي است كه بر روي نماد‌هاي بزرگ بالا صورت گرفته است و وضعيت كلي بازار وحشتناك و تاسف‌آور است و بسياري از مردم بر اين باورند كه چرا بورس بالا نمي‌رود و سوالي كه بايد مطرح كرد با اين وضع اقتصاد و بلايايي كه بر سر شركت‌ها آمده است دقيقا چرا بورس بايد بالا برود؟

از سوي ديگر نرخ بهره بدون ريسك در سطح بالايي است و من به عنوان سرمايه‌گذار و با توجه به ريسك‌هاي سيستماتيك كه در منطقه و حتي جهان وجود دارد ترجيح مي‌دهم اصل سرمايه خود را حفظ كنم و با اين وضعيت وارد بازار نشوم و اين به معناي كاهش تقاضا است و تا زماني كه شوك‌هاي اساسي به بازار وارد نشود نمي‌توان به آينده نزديك خوشبين بود.