كاهش نرخ سود اخزا، جذابيت بازارسرمايه را افزايش مي‌دهد

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۰:۵۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۴۵۲

سيدرضا حسيني خالجيري، مديرعامل كارگزاري آرتان در خصوص چشم‌انداز بازارسرمايه در نيمه دوم سال گفت: صرف‌نظر از ريسك‌هاي اخير ناشي از تكانه‌هاي بين‌المللي كه معمولا مقطعي و گذرا است، بازارسرمايه تا پايان سال 1403 در بين ساير بازارها پتانسيل رشد بيشتري دارد.

مدار اقتصادي| سيدرضا حسيني خالجيري، مديرعامل كارگزاري آرتان در خصوص چشم‌انداز بازارسرمايه در نيمه دوم سال گفت: صرف‌نظر از ريسك‌هاي اخير ناشي از تكانه‌هاي بين‌المللي كه معمولا مقطعي و گذرا است، بازارسرمايه تا پايان سال 1403 در بين ساير بازارها پتانسيل رشد بيشتري دارد. بازارسهام طي چند سال گذشته بازدهي كمتري نسبت به ساير بازار‌ها داشت و در نهايت بايد خود را با متغيرهاي كلان اقتصادي همچون تورم منطبق كند. مديرعامل كارگزاري آرتان با اشاره به اينكه فراز و نشيب شاخص‌هاي بورسي پيش از رويدادهاي بين‌المللي و منطقه‌اي اخير آغاز شده بود، گفت: بازارسهام بيشتر منتظر معرفي وزراي اقتصادي و تيم اقتصادي رييس‌جمهور جديد است. اين تحليلگر بازارهاي مالي افزود: البته بازارسرمايه نگاهي هم به انتخابات رياست‌جمهوري امريكا دارد، زيرا اين انتخابات بر قيمت جهاني كاموديتي‌ها و به خصوص در قيمت طلا و نفت اثر گذار است.

مديرعامل كارگزاري آرتان به شرايط مثبت پيش‌روي بازارسرمايه نيز اشاره و تصريح كرد: با پيگيري دولت و بانك‌مركزي سود سپرده‌هاي بانكي به قيمت‌هاي مصوب بازگشت و با كاهش سود بانكي، نرخ سود اخزا نيز از 38 درصد به زير 30 درصد كاهش يافت، اين موضوع جذابيت بازارسرمايه را بيشتر كرده و به رشد بازار كمك مي‌كند. اين تحليلگر بازارهاي مالي ادامه داد: بورس يكي از بحث‌هاي اصلي كانديداهاي رياست‌جمهوري بود و دولت جديد نيز بر بهبود بازارسهام تاكيد دارد. بنابراين پيش‌بيني مي‌شود كه دولت چهاردهم نرخ سود بانكي را مجددا كاهش دهد و از راه‌هاي مختلف به رشد بازارسرمايه كمك كند؛ اين عوامل موجب خواهد شد تا بازار سهام در روند مثبت قرار گيرد. او در پاسخ به اين سوال كه بازارسرمايه با چه مشكلاتي روبه‌رو است، گفت: يكي از مسائلي كه علاوه‌بر بازارسهام، اقتصاد را با چالش مواجه كرده، بحث دستوري بودن نرخ كالاها است. نرخ مبتني بر هزينه توليد و عرضه و تقاضا، در سود شركت‌ها اثر گذار است و سود شركت‌ها و بازدهي بازارسهام را افزايش مي‌دهد. بنابراين پرهيز از قيمت‌گذاري دستوري به رشد اقتصادي، رشد توليد و افزايش بازدهي بازارسهام منجر مي‌شود و در نهايت اقتصاد به تعادل مي‌رسد. سيد رضا حسيني، ادامه داد: از ديگر مسائل مهمي كه اقتصاد و رشد توليد را تحت تاثير قرار داده ارز چند نرخي و فاصله قيمت ارز نيمايي و بازار است. كاهش فاصله قيمت ارز نيمايي و بازار و حركت به سمت ارز تك نرخي از موضوعات ضروري اقتصاد ما است. البته رسيدن به ارز تك نرخي كاري زمانبر و بسيار حساس است و نمي‌توان به يك‌باره ارز را تك‌نرخي كرد. بنابراين يك زمان چند ساله نياز است تا ارز تك نرخي شود. بايد براي تحقق آن تمام زوايا سنجيده و پيش‌بيني‌هاي لازم نيز صورت گيرد. مديرعامل كارگزاري آرتان در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم دولت، وزارت اقتصاد و بعد از آن شوراي عالي بورس و رييس سازمان بورس به دنبال راه‌هايي باشند تا جذابيت بازارسهام بيشتر شود و نقدينگي از بازارهاي سفته‌بازانه خارج و به سمت بازارسهام و توليد حركت كند. نبايد فراموش كنيم كه بازارسرمايه جذابيت‌هاي بسياري نسبت به بازارهاي موازي دارد و اين جذابيت مي‌تواند نقدينگي را از ساير بازارهاي غيرمولد به خود جذب كند.

ارسال نظر