افت معاملات ملكي در منطقه پرمعامله پايتخت

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۱:۰۹:۲۹
کد خبر: ۳۱۸۴۶۰

قيمت مسكن در منطقه پنج كه همواره رتبه نخست تعداد معاملات را دارد طي يك سال گذشته تنها ۵.۸ درصد افزايش داشته و اين در حالي است كه نرخ متوسط تهران ۹.۷ درصد بود.

قيمت مسكن در منطقه پنج كه همواره رتبه نخست تعداد معاملات را دارد طي يك سال گذشته تنها ۵.۸ درصد افزايش داشته و اين در حالي است كه نرخ متوسط تهران ۹.۷ درصد بود.

به گزارش ايسنا، نبض بازار مسكن در چهار منطقه‌ پرمعامله تهران به كندي مي‌زند. ركود معاملات آپارتمان در تهران كه از فروردين سال گذشته ايجاد شده همچنان ادامه دارد. خرداد امسال ۳۸۷۲ معامله مسكن در تهران انجام شد كه در مقايسه با ارديبهشت امسال ۲۰ درصد كاهش يافته و نسبت به خرداد سال گذشته ۱۴ درصد افزايش پيدا كرده است.

قيمت مسكن در تهران طي يك سال گذشته تنها ۹.۷ درصد افزايش داشته كه كمترين ميزان بازدهي را بين بازارهاي موازي از جمله ارز، طلا و خودرو نشان مي‌دهد. قيمت خانه در منطقه پنج به عنوان پرمعامله‌ترين محدوده تهران در يك سال گذشته فقط ۵.۸ درصد افزايش داشته و از ميانگين متري ۱۰۲ ميليون تومان در خرداد سال گذشته به ۱۰۸ ميلين تومان در خرداد امسال رسيده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، به دليل نوسانات افزايشي قيمت مسكن در هفت سال گذشته تقاضاي مصرفي تا حد زيادي از بازار مسكن رانده شده است. مناطق پرتقاضا نيز در اين شرايط با كاهش معاملات مواجه شده‌اند و سطح عمومي قيمت‌ها نيز ناشي از ركود معاملاتي به ثبات رسيده است. به شكل سنتي چهار منطقه ۵، ۱۰، ۲ و ۴ به ترتيب پرمعامله‌ترين مناطق شهر تهران محسوب مي‌شوند كه خرداد ۱۴۰۳ هم از مناطق پرتقاضا بودند. قيمت خانه در منطقه پنج طي يك ماه گذشته ۱.۱ درصد افزايش، در منطقه ۱۰ معادل ۰.۱ درصد افزايش، در منطقه دو ۳.۱ درصد كاهش و در منطقه چهار ۰.۳ درصد كاهش يافت. سومين ماه از سال جاري ميانگين قيمت مسكن در تهران به ۸۵.۹ ميليون تومان در هر متر مربع رسيد كه نسبت به ماه گذشته ۱.۴ درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال گذشته ۹.۷ درصد افزايش داشت. اين براي اولين است كه پس از حدود ۷۸ ماه نرخ رشد ساليانه قيمت مسكن در پايتخت تك رقمي شده است.
در شرايطي كه نرخ افزايش نهاده‌هاي ساختماني تحت تاثير تورم عمومي در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد، تورم مسكن در تهران تك رقمي شده و به زير ۱۰ درصد رسيده است. بر اين اساس جذابيت سرمايه‌گذاري در بازار ملك از بين رفته و اگر شوك‌هاي بيروني به اين بازار وارد نشود مي‌توان انتظار داشت كه تا پايان سال در ثبات نسبي قرار گيرد.

ارسال نظر