فعالان حوزه لندتک به بررسی نقش ابزارهای فناوری در تسهیلات خرد پرداختند

پرداخت وام به‌سبک دیجیتال

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۱:۱۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۸۴۶۲
پرداخت وام به‌سبک دیجیتال

فعالان حوزه لندتک معتقدند رشد اقتصاد دیجیتال مطابق انتظارها نبوده و نقدینگی سخت به کسب‌کارها می‌رسد. آنها معتقدند باتوجه به بازیگران خصولتی، لندتک خیلی دست بازی ندارد. همچنین گفته شد استفاده از فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین برای مدیریت ریسک و افزایش امنیت کارایی دارد.

فعالان حوزه لندتک معتقدند رشد اقتصاد دیجیتال مطابق انتظارها نبوده و نقدینگی سخت به کسب‌کارها می‌رسد. آنها معتقدند باتوجه به بازیگران خصولتی، لندتک خیلی دست بازی ندارد. همچنین گفته شد استفاده از فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین برای مدیریت ریسک و افزایش امنیت کارایی دارد.

رویداد لندتک ایران ۱۷ و ۱۸ مرداد برگزار شد و فعالان این حوزه به بررسی مهم‌ترین چالش‌های موجود صنعت لندتک، همگرایی با دیگر فناوری‌ها مانند بلاک‌چین و سناریوهای پیش رو پرداختند. طبق گزارش پیوست از رویداد لندتک، لندتک به معنای دادن اعتبار و وام به افراد برای افزایش قدرت خرید است برای خرید یک کالا یا خدمت خاص. این اعتبار نیازی به سابقه خیلی خوش مالی یا حساب قدیمی ندارد. حالا لندتک در بیشتر عرصه‌های زندگی ما حضور دارد؛ از لوازم خانگی تا گردشگری و امروزه دیگر مزیت‌های لندتک بر کسی پوشیده نیست. لندتک‌ها می‌تواند مشتریانش را به سمت استارتاپ‌ها روانه کند و رونقی دوباره به آنها ببخشد. آرمین فرهنگ از دیجی‌پی در این رویداد اظهار کرد: نقدینگی در دسترس در حال کمتر شدن است. لندتک‌ها تحت تاثیر تغییرات قیمتی هستند. همچنین در بانک‌ها و موسسات مالی ارزش رسمی وام‌ها در حال کاهش است و سخت‌تر نقدینگی به کسب‌وکارها می‌رسد. او با مقایسه داده‌های شاپرک گفت: رشد اقتصاد دیجیتال براساس انتظار نبوده و سهم معاملات دیجیتال به سال ۹۹ و کرونا برگشته است. از مهم‌ترین ترندها، تغییرات تکنولوژی است که یکی از بخش‌های مهم آن به دولت دیجیتال برمی‌گردد. به این صورت که با افزایش شفافیت در داده‌ها، فرصت‌های بیشتری هم خلق می‌شود. همچنین به گفته فرهنگ، باتوجه به گزارش‌ها، ایران فراگیری مالی خوبی در سطح‌های اولیه دارد. ایران از نظر دسترسی به حساب بانکی امتیاز ۹۰ را از کربنکینگ گرفته است که البته در لندتک این عدد بسیار کمتر است. حدود ۴۰ درصد کاربران ایرانی معتقدند در زمان نیاز نمی‌توانند بدهی ایجاد و مشکل خود را برطرف کنند و عملا دسترسی به این تسهیلات ندارند.

 

فضای محاسباتی بلاک‌چین در اختیار لندتک

همچنین سهراب ثامتی معتقد است رمزارز تنها بخشی از خدمات بلاک‌چین به حساب می‌آید و در حقیقت این فناوری یک فضای محاسباتی بسیار امن است که در آن دو سرویس عمده رواج دارد. یکی رمزارزها به عنوان تراکنش‌های غیرقابل سانسور و بازگشت و دیگری امکان وضع قرارداد غیرقابل نقض میان افراد. او با مقایسه شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی به حجم بالای تراکنش‌های اتریوم به نسبت دیگر شبکه‌ها اشاره می‌کند که روزانه به ۶ میلیارد دلار می‌رسد. البته به گفته او این موضوع نباید با خرید و فروش رمزارز اشتباه گرفته شود و به دلیل فضای محاسباتی بلاکچین به وجود آمده است. به گفته ثامنی اهمیت این فضای محاسباتی در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ بیشتر مشخص می‌شود. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد این اپلیکیشن که یک صرافی غیرمتمرکز است به عنوان بخشی از اتریوم، روزانه تراکنش‌های بیشتری به نسبت بیت‌کوین دارد و مردم حاضرند هزینه بیشتری برای این فضای محاسباتی بپردازند. البته به گفته او بعد از یونی سواپ و در رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها، حجم بسیار زیادی در اختیار لندتک‌ها است و رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

رونمایی از نقشه لندتک ایران

رضا قربانی، مدیرعامل راه‌کار اظهار کرد: ما شاهد خلق یک اکوسیستم لندتک ایران هستیم. اکوسیستم فراتر از یک صنف است. ما صنف لندتک نداریم؛ اکوسیستم لندتک داریم. او سپس افزود: فین‌تک تقاطع سه سطح است: مدل‌های کسب و کار و بخش مالی و فناوری. ما از زاویه فناوری وارد فین‌تک شده‌ایم ولی به نظرم همه بازیگران فین‌تک در ایران به خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند. اکوسیستم فین‌تک ایران بسیار متنوع و گسترده است که پی‌تک، بانک‌تک و لندتک، بلاکچین، اینشورتک و حتی رگولاتور را هم شامل می‌شود. اکوسیستم لندتک توانسته طعم تازه‌ای از بانکداری را به ما نشان دهد. پیش از این بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تصمیمی می‌گرفتند اما امروزه دارند افراد را تشویق می‌کنند که از خدمات تسهیلاتی آنها استفاده کنند. تسهیلات در این سال‌ها دور از دسترس دور باقی مانده بود و لندتک ها این دسترسی را ممکن کردند. کار بزرگ فعالان این حوزه این است که برخلاف گذشته، وام را در نقطه فروش مناسب برده‌اند. تغییر بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که همه مردم به شکل گسترده بتوانند از خدمات لندتک استفاده کنند. او سپس از همکاری بانک‌ها گفت و افزود: موتور محرکه اصلی لندتک، تأمین مالی بوده است. اگر بانک‌ها به این فضا اعتماد نمی‌کردند، تغییرات اکوسیستم فین‌تک در دهه گذشته را شاهد نبودیم. امروزه کسب‌وکاری داریم که از ۲۷ همت تسهیلات صحبت می‌کند و این تسهیلات بر خلاف تسهیلات بانکی با هدف مشخص برای نقطه خرید مشخص است. رضا قربانی در ادامه از اکوسیستم لندتک ایران رونمایی کرد و گفت این نقشه شامل تحلیل‌های بسیار درباره کسب‌وکارهای لندتکی است و همه بازیگران این فضا را کنار هم گذاشته است. مدیرعامل راه‌کار همچنین گفت: در رمزارزها برای اولین‌بار فضایی خلق شد که توانستیم صاحب پولی باشیم که متعلق به بانک مرکزی نیست. جالب است که لندتک دارد در امتداد رمزارز تعریف می‌شود.

تنها رشد اقتصادی می‌تواند جلوی رشد

نرخ نکول لندتک را بگیرد

در این میان کارشناسان حوزه لندتک معتقدند آمارها از وضعیت بد رشد اقتصادی می‌تواند باعث رشد نرخ نکول در لندتک‌ها شود. رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات در رویداد لندتک گفت: اگر قیمت‌ها را با نرخ روز محاسبه کنیم متوجه می‌شویم اقتصاد حوزه ICT با یک چالش مواجه است. در بخش دولت الکترونیکی هم با همین موضوع مواجهیم. حجم و تعداد تراکنش‌ها رشد خوبی را نشان می‌دهد که اگر این اعداد را با شاخص بهای خدمات و کالای مصرفی بانک مرکزی تعدیل کنیم متوجه می‌شویم باوجود این رشد در اعداد، نمودار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حتی از روند هم پایین‌تر قرار می‌گیرد و در عمل رشدی اتفاق نیفتاده است. آمارها باید مبنای برنامه ریزی قرار بگیرد. همچنین به گفته او: در این صورت امروزه اگر اقتصاد کشور ۸ درصد رشد کند، ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری هم مقرون‌به‌صرفه است و در غیر این صورت ۴ دهک جامعه امکان اتصال به فیبر نوری را نخواهد داشت.

 

نرخ نکول لندتک افزایشی می‌شود

صادق الحسینی اقتصاددان هم در ارائه‌ای گفت: طبقه متوسط از نگاه اقتصادی گروهی است که بین ۱۲ تا ۵۵ دلار براساس شاخص PPP (شاخص برابری قدرت خرید) درآمد دارند. این طبقه حامی نظم سیاسی موجود است. این طبقه از دهه هشتاد با رشد بالایی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد و طبقه فقیر به حدود ۶ درصد رسیده بود و در دهه نود GDP ایران از عربستان بیشتر شد. اما از ۲۰۱۰ و شروع تحریم‌ها این روند برگشت که دلیل آن تحریم و واکنش ما به تحریم بود. امروزه اقتصاد ایران نصف ترکیه و ۶۰ درصد عربستان است. به این ترتیب اقتصاد ایران و اقتصاد دیجیتال باهم کوچک شده‌اند و در حقیقت این طبقه متوسط است که کوچک شده است. به گفته او: امروزه ۳۴ درصد جامعه را طبقه متوسط تشکیل می‌دهد برای اولین بار بعد از جنگ طبقه واسط (طبقه میان فقیر و متوسط) از متوسط بیشتر شده است و طبقه فقر رشد زیادی داشته است که این به معنی دستخوش بی‌ثباتی شدن جامعه و نظام سیاسی است. در ۱۳ سال گذشته ۱۰ میلیون فقیر جدید ایجاد شده است و می‌توان نتیجه گرفت ظرفیت رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر قدرت خرید مردم به‌شدت در حال کاهش است و ریسک سیستماتیک افزایش پیدا کرده است. هرچند که امروزه صنعت لندتک می‌تواند برای طبقه واسط زمان بخرد اما در این مسیر نرخ پایه و نکول افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر