پیشتازی هریس در ایالت‌های کلیدی

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۲۲:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۸۵۱۴
پیشتازی هریس در ایالت‌های کلیدی

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، «کامالا هریس»، نامزد حزب دموکرات با اختلافی اندک در ایالت‌های کلیدی موسوم به «میدان نبرد» پیشتاز است، اما در سطح ملی، دو نامزد در رقابت تنگاتنگی قرار دارند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا که از بعد از عملکرد فاجعه‌بار خود در اولین مناظره انتخاباتی با رقیب جمهوری‌خواهش، «دونالد ترامپ» در ماه ژوئن تحت فشار بسیاری از دموکرات‌ها برای انصراف از نامزدی برای انتخابات قرار گرفت، سرانجام در ۲۰ ژوئیه تسلیم این فشارها شد و پس از کناره‌گیری از رقابت‌ها، از «کامالا هریس» معاون خود، حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، پیش از کناره گیری بایدن از رقابت‌ها، نظرسنجی‌ها به طور مداوم نشان می داد که ترامپ در اکثر ایالت های میدان نبرد، از رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا محبوب‌تر است. اما روند محبوبیت ترامپ با تغییر نامزد دموکرات‌ها نیز دستخوش تغییر شده است.

بر اساس نظرسنجی جدید «نیویورک تایمز و کالج سی‌ینا»  که بین ۵ الی ۹ اوت (۱۵ الی ۱۹ مرداد) برگزار شده است، هریس، میزان مشارکت دموکرات‌های متزلز در سه ایالت کلیدی (میدان نبرد) را تغییر داده است. این نظر سنجی که توسط این روزنامه آمریکایی و کالج سی‌ینا برگزار و توسط تارنمای «نیویورک تایمز» منتشر شده است، یکی از اولین نظرسنجی های فراگیر و مهمی‌ است که احساسات احتمالی رای دهندگان را از زمان شروع کارزار انتخاباتی هریس در مقابل ترامپ را به نمایش می‌گذارد.

طبق این نظر سنجی، هریس با اختلاف ۴ درصدی در میان رای دهندگان احتمالی و اختلاف ۳ درصدی در بین رای دهندگان قطعی در ایالت «پنسیلوانیا» از رقیب رئیس جمهور خود جلوتر است.

اما، در ایالت «میشیگان»، معاون رئیس جمهور آمریکا در بین رای دهندگان قطعی ۳ درصد از رقیب خود عقب‌تر است. البته، طبق گزارش نیویورک تایمز، هریس در بین رای دهندگان احتمالی با اختلافی ۴ درصدی پیشتاز است.

مشابه ایالت پنسیلوانیا، هریس در ایالت «ویسکانسین» نیز با اختلافی ۴ درصدی در بین رای دهندگان احتمالی و اختلافی ۵ درصدی در بین رای دهندگان قطعی، رئیس جمهور پیشین آمریکا را شکست داده است.

از طرفی، طبق یک نظرسنجی تازه دیگری که توسط «بلومبرگ» و «مورنینگ کانسلت» انجام شده است، ترامپ و هریس با کسب ۴۷ درصد آراء، در ایالت «جورجیا» برابر هستند. البته، در نظرسنجی برگزار شده توسط «امرسون»، ترامپ با اختلافی ۲ درصدی و کسب ۴۸ درصد آراء، از رقیب دموکرات خود جلوتر است.

طبق نظرسنجی بلومبرگ - مورنینگ کانسلت، هریس با اختلافی دو درصدی و کسب ۴۹ درصد آراء در ایالت «آریزونا» پیشتاز است.

طبق همین نظرسنجی، ترامپ کسب ۴۸ درصد آراء و اختلاف ۲ درصدی، در ایالت «کارولینای شمالی» پیشتاز است

در ایالت «نوادا» نیز، هریس طبق نظرسنجی بلومبرگ-مورنینگ کانسلت کسب ۴۷ درصد آراء و اختلافی ۲ درصدی پیشتاز است.
نشریه «هیل» نیز به بررسی ۱۰۰ نظرسنجی منتشر شده از سوی مراکز تحقیقات آمریکایی، به رقابت تنگاتنگ ترامپ و هریس اشاره کرد و نوشت:

«در سطح ملی، ترامپ با کسب ۴۷.۴ درصد آراء و هریس با کسب ۴۷.۲ درصد آراء، با اختلافی بسیار اندک از رقیب دموکرات خود جلوتر است.»

بطورکلی، نظرسنجی منتشر شده از سوی بلومبرگ - مورنینگ کانسلت و نیویورک تایمز و کالج سی‌ینا، حاکی از محبوبیت فزاینده هریس در بین رای دهندگان قطعی و احتمالی و جوانان، بخصوص سیاه پوستان است.

هریس از ماه گذشته پس از خروج بایدن از رقابت‌ها، اشتیاق و حمایت زیادی از سوی دموکرات ها به دست آورده است و این روند، با انتخاب «تیم والز» بعنوان معاون خود نیز ادامه یافته است.

پیشتازی فزاینده هریس در نظرسنجی‌ها نیز به سوژه شبکه خبری نیوزویک تبدیل شده است. این شبکه با بررسی پیشتازی هریس در گزارشی نوشت: «برای ماه‌های متعدد، ترامپ در مقابل بایدن پیروزمند بود و در اکثرنظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما با خروج بایدن از رقابت‌ها و حمایت بایدن و حزب دموکرات از هریس، اشتیاق و حمایت فزاینده رای‌دهندگان جوان که پیشتر علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات نداشتند، باعث شده تا معاون رئیس‌جمهور از ترامپ پیشی بگیرد و او در همه نظرسنجی‌ها، به‌طور متوسط ۲ الی سه درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است.»

اما همان‌طور که تحلیلگر نیوزویک در گزارش‌ خود نوشته است،  با وجود از بین رفتن پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها، اعلام پیروزی هریس بسیار زود است و ممکن است در سه ماه باقی‌مانده تا روز رای‌گیری در پنجم نوامبر (۱۵ آبان ۱۴۰۳)، حزب جمهوری‌خواه نحوه مبارزه خود را تغییر دهد.

ارسال نظر