«تعادل» از اما و اگرها درباره خريداران جديد نفتي گزارش مي‌دهد

خواستگارهاي جديد نفت ايران!

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۱۱:۰۷
کد خبر: ۳۱۸۵۲۹
خواستگارهاي جديد نفت ايران!

نفت ايران كه پس از تحريم‌ها دستخوش ناملايمات شد و مشتريان خود را كم‌كم از دست داد گويا دوباره مشتريان جديدي به دست آورده است.

نفت ايران كه پس از تحريم‌ها دستخوش ناملايمات شد و مشتريان خود را كم‌كم از دست داد گويا دوباره مشتريان جديدي به دست آورده است. رويترز با استناد به منابع كشتيراني و داده‌ها، در گزارشي مدعي شد ايران خريداران جديدي براي نفت خام خود پيدا كرده و محموله‌هاي نفتي اين كشور، به عمان و بنگلادش ارسال شده است. براساس داده‌هاي كشتيراني موجود، در اوايل سال جاري، نفتكش‌ها در نزديكي بنادر بنگلادش و عمان مشاهده و رديابي شدند.

به گزارش خبرنگار«تعادل»، به تازگي برآورد شده است كه توليد نفت ايران با وجود تحريم‌هاي امريكا، به بالاترين سطح خود از سال ۲۰۱۸ صعود كرده است.

جواد اوجي - وزير نفت ايران ماه گذشته خبر داد كه تهران در حال حاضر نفت خود را به ۱۷ كشور صادر مي‌كند. ايران ميعانات گازي (نفت بسيار سبك) را با صادرات بيشتر آن، به ارزش افزوده تبديل كرده است.

بنا بر يافته‌هاي نظرسنجي ماهانه رويترز كه هفته گذشته منتشر شد، توليد نفت خام ايران در ژوئيه، به‌طور ميانگين، ۳.۲۲ ميليون بشكه در روز بود كه بالاترين ميزان توليد ايران است كه از سال ۲۰۱۸، در نظرسنجي رويترز منعكس شده است.

به گفته وزير نفت، ايران موفق شده است توليد نفت خود را ۶۰ درصد افزايش دهد و از ۲.۲ ميليون بشكه در روز در زمان آغاز به كار دولت سيزدهم در سال ۲۰۲۱، به ۳.۶ ميليون بشكه در روز در حال حاضر افزايش دهد. ايران همچنين درآمد نفتي سالانه خود را از ۹ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰، به ۲۸.۴ ميليارد دلار افزايش داده است. بر اساس اين گزارش داده‌هاي مختلف رديابي كشتي‌ها در سال جاري نشان مي‌دهد كه تهران، صادرات نفت خود را در ماه‌هاي اخير افزايش داده و به بالاترين حد در شش سال گذشته رسانده است.

اوجي در ۱۹ مارس سال ۲۰۲۴ اظهار كرده بود: جمهوري اسلامي توليد نفت و گاز خود را ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته، افزايش داده است.

اوجي وزير نفت پيش‌تر اعلام كرده كه صادرات نفت ايران از ۱۸۲ ميليون بشكه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ ميليون بشكه در سال ۱۴۰۲ رسيده است؛ همچنين رشد گروه نفت و گاز كه سال ۱۳۹۸ منفي ۳۵ درصد بود؛ سال ۱۴۰۲ به مثبت ۲۰ درصد رسيد؛ در زمينه توليد گاز مايع نيز جهش عمده‌اي رخ داده، به‌طوري كه توليد آن از سالانه ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تن به ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسيده است.

بر اساس گزارش اويل پرايس، ايران افزايش توليد نفت خود را به چهار ميليون بشكه در روز، هدف گذاري كرده است.

در همين زمينه حسن فياض‌بخش، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار كرد: ايران در ماه‌هاي اخير توانسته است خريداران جديدي براي نفت خود جذب كند و صادرات خود را افزايش دهد. اين روند در سايه كاهش فشار تحريم‌هاي بين‌المللي و تلاش‌هاي تهران براي پيدا كردن بازارهاي جديد شكل گرفته است.

وي تصريح كرد: چين همچنان بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران باقي مانده است. به‌رغم تحريم‌هاي ايالات متحده، واردات نفت ايران توسط پالايشگاه‌هاي مستقل چيني ادامه دارد و اخيرا نفت ايران به بنادر شمال شرقي چين منتقل شده است. اين نفت با تخفيف‌هاي چشم‌گير نسبت به ساير انواع نفت خاورميانه‌اي، مورد توجه پالايشگاه‌هاي چيني قرار گرفته است. برخي از اين محموله‌ها نيز به صورت مجدد برچسب خورده و به نام كشورهايي مانند مالزي و امارات به چين وارد مي‌شوند تا از اثرات تحريم‌هاي بين‌المللي جلوگيري شود.

فياض‌بخش عنوان كرد: همچنين، ايران موفق شده است بازارهايي در خاورميانه از جمله امارات متحده عربي و تركيه را حفظ كند. اين كشورها به عنوان دروازه‌هايي براي ورود نفت ايران به بازارهاي بين‌المللي عمل مي‌كنند. در عين حال، صادرات نفت ايران به هند نيز افزايش يافته است.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، به نظر مي‌رسد كه ايران در حال گسترش بازارهاي صادراتي خود به كشورهاي جديد است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ايران در تلاش است تا نفت خود را به كشورهاي ديگري مانند عمان و بنگلادش صادر كند.

ارسال نظر