«تعادل» روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بي‌قراري بورس در روزهاي تلخ

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۰:۲۰
کد خبر: ۳۱۸۵۳۷
بي‌قراري بورس در روزهاي تلخ

برخلاف پيش‌بيني‌ها معاملات بورس تهران در اولين روز كاري هفته كمي سبزپوش شد، درست است بازار سهام روز شنبه رنگ سبز به خود ديد؛ اما ارزش معاملات بورس تهران به كمترين رقم در 2 سال اخير رسيده است و عملا بازار با ركود معاملاتي مواجه است. اين درحالي است كه روز جمعه نمايشگاه بورس با حواشي بسيار زيادي افتتاح شد و همچنان خبري از رييس سازمان بورس نيست.

برخلاف پيش‌بيني‌ها معاملات بورس تهران در اولين روز كاري هفته كمي سبزپوش شد، درست است بازار سهام روز شنبه رنگ سبز به خود ديد؛ اما ارزش معاملات بورس تهران به كمترين رقم در 2 سال اخير رسيده است و عملا بازار با ركود معاملاتي مواجه است. اين درحالي است كه روز جمعه نمايشگاه بورس با حواشي بسيار زيادي افتتاح شد و همچنان خبري از رييس سازمان بورس نيست.

بورس تهران دو روز پس از انتخابات رياست‌جمهوري مجددا سرخ پوش شد و روند منفي به خود گرفت. به عقيده برخي از كارشناسان قرار بود بازار سهام چند روز پس از انتخابات سبزپوش شود و مدت‌ها اين رنگ را حفظ كند ولي شرايط كنوني چيز ديگر است. از سوي ديگر برخي از كارشناسان همچنان عقيده دارند كه بازار در انتظار انتخاب و تاييد صلاحيت اعضاي كابينه دولت چهاردهم است و پس از تاييد صلاحيت اين افراد با توجه به صحبت‌هاي آنان درخصوص بورس، بازار مسير خود را انتخاب خواهد كرد.

به هر ترتيب وضعيت بورس بسيار وخيم است و متولي بايد فكري براي بورس كند. برخي از سرمايه‌گذاران بورسي عقيده دارند كه رييس دولت جديد بايد هرچه زودتر به وضعيت بورس رسيدگي كند و برخي ديگر از سرمايه‌گذاران نيز معتقدند كه رييس سازمان بورس بايد به ميان مردم بيايد مشكلات را حل كند چراكه مراسم ختم و ترافيك جاي حل مشكلات نيست. (روز جمعه مجيد عشقي در نمايشگاه بورس حضور نيافت و بهانه‌هايي به عنوان ترافيك و مراسم ختم براي نيامدن اين مدير آورده شد.) به نظر مي‌رسد كه اين روزها مجيد عشقي، سمت خود را به عنوان رياست سازمان بورس رها كرده است و به فكر زندگي و كارهاي شخصي خود است. چراكه مدتي است كه از وي خبري نيست و تنها در جلسه‌اي براي جلوگيري از ريزش بازار دامنه نوسان را محدود كرد و در آن جلسه خبرنگاران يا نهادهاي اساسي بازار براي مطالبه‌گري حضور نداشتند.

درحال حاضر بيشترين اعتراض نسبت به رييس سازمان بورس وارد است. روز اخير نمايشگاه صنعت مالي (بورس، بانك و بيمه) برگزار شد و در نمايشگاه با حضور تعداد كمي از شركت‌هاي بورسي مواجه بوديم و سازمان بورس و اركان بازار سرمايه نيز حضور نداشتند البته اين عدم حضور نيز طبيعي است؛ چراكه اركان بورسي عملكرد مثبتي براي ارايه نداشتند و وضعيت شركت‌ها نيز همانند گذشته وخيم است درنتيجه ترجيج مي‌دهند به صورت كمتري در نمايشگاه‌هاي صنعت مالي حضور يابد. بورس تهران از ابتداي امسال منتظر است تا مدير يا مسوولي به فكر بيفتد و براي آن كاري بكند؛ اما متاسفانه بورس به خاطره‌ها سپرده شده و به نظر مي‌رسد اگر محدويت دامنه نوسان برداشته شود شاخص سقوط بسيار سنگيني را تجربه كند. البته بسياري از فعالان بازار سرمايه عقيده دارند كه شاخص عدد واقعي نيست و اكنون شاخص كل بازار سرمايه در محدوده يك ميليوني قرار دارد.

 

افزايش نرخ بهره بين بانكي

گزارش جديد از تغييرات نرخ بهره بين‌بانكي نشان مي‌دهد نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 17 مردادماه با افزايش 2 صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.59درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به 10 مرداد ماه با كاهش 11صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.57 درصد رسيده بود. همچنين نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 3 مردادماه با افزايش 5صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.68 درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به 27 تيرماه با افزايش جزئي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 20 تيرماه با كاهش يك‌صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.62 درصد رسيد.

نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 13 تيرماه با كاهش سه‌صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 6 تيرماه بدون تغيير نسبت به هفته قبل از آن 23.66 درصد بوده است. نرخ سود بين‌بانكي در هفته پاياني خردادماه به بالاترين سطح در سال جاري رسيده و ركورد 23.66 درصد را در هفته پاياني خردادماه ثبت كرده بود.

اين نرخ در هفته منتهي به 23 خردادماه نيز ركورد 23.63درصدي را ثبت كرده بود، همچنين در هفته منتهي به 16 خردادماه اين نرخ با افزايش سه‌صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.64 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 9 خرداد ماه با كاهش يك‌صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.61 درصد رسيده بود، نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 2 خرداد نيز با افزايش محسوس نسبت به هفته پاياني ارديبهشت ماه به 23.62 درصد رسيده بود، اين نرخ در هفته منتهي به 26 ارديبهشت ماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.56 درصد بود. نرخ بهره بين‌بانكي در هفته منتهي به 19 ارديبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن بدون تغيير بود و 23.5 درصد اعلام شد، اين نرخ در هفته منتهي به 12 ارديبهشت ماه با كاهش يك‌صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.5 درصد رسيده بود.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 121 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 3 هزار و 734 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 485 واحدي در رقم 634 هزار و 773 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس 3 واحد افت كرد به رقم 20 هزار و 708 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 93 واحد به سطح 109 هزار و 352 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي براي دهمين روز متوالي منفي شد و 170 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد سليم بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 9 ميليارد تومان بود. پس از سليم، نمادهاي حفارس، وپارس، شاراك و وبصادر بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي حسينا، خودرو، شكربن، پكرمان و تاصيكو تعلق داشت.

روز اخير نمادهاي شستا، نوري و شپديس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فملي، فارس و وكغدير از معدود نمادهاي قرمز بازار بودند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و ددانا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل داشتند و نمادهاي خاور، حسينا و فصبا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و شستا و خگستر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز خنور، كرمان و خاور بيشترين تراكنش را داشتند.

رو شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 9 هزار و 927 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 2 هزار و 407 ميليارد تومان بود كه 24 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش يك درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم هزار و 684 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز شنبه نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 33 ميليارد تومان بود. پس از فملي، خگستر بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خزاميا و شستا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 242 ميليون و 494 هزار و 358 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به كرمان تعلق داشت. دو نماد حفارس و خگستر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات شنبه، 116 نماد صف خريد داشتند و 319 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 279 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 250 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 29 درصدي به رقم 787 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر