بحران كمبود برق تابستان در ديگر كشورها چگونه حل شد؟

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۸۵۳۸

در سال‌هاي اخير كشورها راهكارهاي متفاوتي را براي پوشش نيازهاي انرژي خود اتخاذ كرده‌اند. سياست‌هاي حمايتي دولت‌ها و توسعه تكنولوژي‌هاي هوشمند از عوامل كليدي در موفقيت اين راهكارها به شمار مي‌روند.هر كشور در سال‌هاي اخير، با توجه به منابع طبيعي و شرايط اقتصادي و اجتماعي خود، رويكردهاي متفاوتي براي تامين برق و پوشش نيازهاي انرژي خود اتخاذ كرده است.

در سال‌هاي اخير كشورها راهكارهاي متفاوتي را براي پوشش نيازهاي انرژي خود اتخاذ كرده‌اند. سياست‌هاي حمايتي دولت‌ها و توسعه تكنولوژي‌هاي هوشمند از عوامل كليدي در موفقيت اين راهكارها به شمار مي‌روند.هر كشور در سال‌هاي اخير، با توجه به منابع طبيعي و شرايط اقتصادي و اجتماعي خود، رويكردهاي متفاوتي براي تامين برق و پوشش نيازهاي انرژي خود اتخاذ كرده است. از انرژي‌هاي تجديدپذير و هسته‌اي گرفته تا بهره‌وري انرژي و توسعه تكنولوژي‌هاي هوشمند، اين راهكارها به كشورهاي مختلف كمك كرده‌اند تا تامين برق پايدار و قابل اعتمادي را براي مردم خود فراهم كنند. سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي برق و سياست‌هاي حمايتي دولت‌ها از جمله عوامل كليدي در موفقيت اين راهكارها هستند.

 

انرژي تجديدپذير و سياست‌هاي  محيط زيستي

آلمان يكي از كشورهاي پيشرو در استفاده از انرژي تجديدپذير است. اين كشور برنامه‌هاي گسترده‌اي براي كاهش وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي و افزايش سهم انرژي‌هاي پاك دارد. برنامه «Energiewende» يا تحول انرژي آلمان شامل استفاده گسترده از باد و انرژي خورشيدي است كه منجر به كاهش چشمگير انتشار گازهاي گلخانه‌اي شده است. آلمان همچنين به‌طور مداوم در حال سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي هوشمند شبكه برق است تا از نوسانات توليد انرژي تجديدپذير جلوگيري كند.

 

انرژي هسته‌اي به عنوان ستون اصلي

فرانسه به‌شدت به انرژي هسته‌اي وابسته است و بيش از 70 درصد برق خود را از اين منبع تامين مي‌كند. نيروگاه‌هاي هسته‌اي فرانسه باعث شده‌اند كه اين كشور به يكي از پاك‌ترين توليدكنندگان برق در جهان تبديل شود. سياست‌هاي فرانسه شامل توسعه بيشتر انرژي هسته‌اي و همچنين سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير براي تكميل سبد انرژي است.

 

توسعه سريع انرژي تجديدپذير و هسته‌اي

چين بزرگ‌ترين توليدكننده و مصرف‌كننده برق در جهان است. اين كشور برنامه‌هاي گسترده‌اي براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير مانند باد و خورشيد دارد. همچنين چين در حال توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌اي براي كاهش وابستگي به زغال‌سنگ است. سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم در زيرساخت‌هاي برق و تكنولوژي‌هاي هوشمند باعث شده كه چين بتواند نيازهاي برق خود را به‌طور موثري پوشش دهد.

 

تنوع در منابع انرژي و بهره‌وري

ايالات متحده از تركيبي از منابع انرژي شامل گاز طبيعي، زغال‌سنگ، هسته‌اي و تجديدپذير براي توليد برق استفاده مي‌كند. با وجود منابع گسترده گاز شيل، ايالات متحده توانسته است وابستگي به زغال‌سنگ را كاهش دهد و انتشار كربن را كاهش دهد. همچنين برنامه‌هاي بهره‌وري انرژي و استفاده از تكنولوژي‌هاي هوشمند در شبكه برق از ديگر راهكارهاي اين كشور است.

 

استفاده گسترده از انرژي بادي

دانمارك يكي از كشورهاي پيشرو در استفاده از انرژي بادي است و بخش عمده‌اي از برق خود را از اين منبع تامين مي‌كند. اين كشور با استفاده از توربين‌هاي بادي در خشكي و دريا، توانسته است به يكي از صادركنندگان بزرگ برق تجديدپذير تبديل شود. همچنين دانمارك در حال توسعه سيستم‌هاي ذخيره‌سازي انرژي براي مديريت بهتر نوسانات توليد انرژي بادي است.

 

افزايش دسترسي  به برق و توسعه تجديدپذيرها

هند با چالش‌هاي بزرگي در زمينه تامين برق مواجه است، اما با سرمايه‌گذاري در انرژي‌هاي تجديدپذير و بهبود زيرساخت‌هاي برق، توانسته است دسترسي به برق را به‌طور قابل توجهي افزايش دهد. پروژه‌هاي خورشيدي و بادي به همراه برنامه‌هاي ملي براي كاهش تلفات شبكه برق، از جمله اقدامات كليدي هند است. برزيل بيشتر برق خود را از انرژي آبي توليد مي‌كند. نيروگاه‌هاي بزرگ آبي بر روي رودخانه‌هاي بزرگ اين كشور ساخته شده‌اند و سهم بزرگي از توليد برق را به خود اختصاص داده‌اند. برزيل همچنين در حال توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير ديگر مانند باد و خورشيد است تا سبد انرژي خود را متنوع‌تر كند.

استراليا با استفاده از منابع غني خورشيدي و بادي، به توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير پرداخته است. اين كشور به سرعت در حال نصب سيستم‌هاي خورشيدي بر روي سقف‌ها و توسعه مزارع بادي است. همچنين استفاده از تكنولوژي‌هاي هوشمند براي مديريت شبكه برق و كاهش تلفات انرژي از ديگر راهكارهاي استراليا است.

 

تنوع در منابع انرژي  پس از فاجعه فوكوشيما

پس از فاجعه هسته‌اي فوكوشيما، ژاپن تلاش كرده است تا سبد انرژي خود را متنوع كند. اين كشور سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي در انرژي‌هاي تجديدپذير انجام داده و همچنين در حال بازگشت به استفاده از انرژي هسته‌اي به صورت امن‌تر است. ژاپن همچنين به بهبود بهره‌وري انرژي و كاهش تلفات شبكه برق مي‌پردازد. نروژ تقريباً تمام برق خود را از انرژي آبي توليد مي‌كند. اين كشور با بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي آبي بزرگ، توانسته است به يكي از پاك‌ترين توليدكنندگان برق در جهان تبديل شود. سياست‌هاي محيط زيستي سختگيرانه و سرمايه‌گذاري در تكنولوژي‌هاي نوين از ديگر ويژگي‌هاي نروژ در بخش انرژي است.

 

تاثير قطعي برق روي صنايع

كارشناس بازار سرمايه گفت: قطعي‌هاي مكرر برق صنايع و محدوديت‌هاي به وجود آمده اثرات مخربي بر جريان سودآوري اين شركت‌ها گذاشته است. برزو حق‌شناس در رابطه با تاثير قطعي برق بر صنايع بورسي گفت: به دليل گرم‌تر شدن هوا ميزان و شدت قطعي برق افزايش پيدا كرده است. عمدتا اين قطعي در صنايع رخ مي‌دهد. دولت سيزدهم سعي كرد اثر اين ناترازي توليد و مصرف برق را بر مشتركان خانگي وارد نكند و اين را از سمت صنعت كشور جبران كند. وي ادامه داد: براي جلوگيري از مشكل در تامين برق شهري و خانگي در كلان‌شهرها، در سنوات اخير بارها مشاهده شده كه براي جبران كسري برق، برق صنايع با قطعي‌هاي مكرر و محدوديت‌هايي همراه شده كه اين موضوع اثرات مخربي بر جريان سودآوري اين شركت‌ها گذاشته است. كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: قطعي برق در فصل گرما را مي‌توان يكي از اساسي‌ترين مشكلات واحدهاي توليدي و صنعتي فعال در بورس دانست چراكه با كاهش توليد سودسازي شركت‌ها كاهش مي‌يابد و اين به ضرر سهامداران است .حق‌شناس گفت: علاوه بر اين مشكلاتي از جمله هزينه‌هاي جاري شركت، مانند حقوق و دستمزد پرسنل كه حتي در شرايط كاهش توليد نيز بايد پرداخت شود، باعث مي‌شود هزينه تمام شده صنايع بالا رود . وي ادامه داد: نتيجه اين قطعي خسارت به توليدكنندگان، آسيب به مواد اوليه و تجهيزات صنعتي، افزايش قيمت نهايي محصولات و امثال اين موارد است.كارشناس بازار سرمايه افزود: با توجه به اينكه بيشترين مصرف برق صنايع كشور متعلق به توليد آلومينيوم، مس، زنجيره فولاد و كارخانه‌هاي سيمان است، خاموشي برق در اواخر بهار و تابستان، نتايج نامطلوبي بر جريان سودآوري اين شركت‌ها برجاي مي‌گذارد. وي اظهار داشت: كشور ايران بيشترين منابع هيدروكربني در دنيا را دارد. با توجه به شرايط آب و هوايي و چهار فصل كشور فرصت‌هاي زيادي براي توليد انرژي‌هاي تجديد‌پذير وجود دارد اما مديريت نادرست سبب شده كه در فصل زمستان قطعي گاز و در فصل تابستان قطعي برق را شاهد باشيم.

ارسال نظر