لزوم تخصيص خط اعتباري ۵۰ همتي به ۳ بخش بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۳:۴۹
کد خبر: ۳۱۸۵۴۱

عظيم ثابت، دبيركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به درخواست سازمان بورس، از وزارت اقتصاد، مبني بر تخصيص خط اعتباري ۵۰ همتي به بازار سرمايه، گفت: اين خط اعتباري فعلا در حد پيشنهاد است اما در صورت اجرا مي‌تواند در سه بخش كارگزاري‌ها، صندوق‌هاي توسعه و تثبيت و توسعه زيرساخت فعاليت‌هاي اركان اصلي بازار سرمايه موثر واقع شود.

عظيم ثابت، دبيركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به درخواست سازمان بورس، از وزارت اقتصاد، مبني بر تخصيص خط اعتباري ۵۰ همتي به بازار سرمايه، گفت: اين خط اعتباري فعلا در حد پيشنهاد است اما در صورت اجرا مي‌تواند در سه بخش كارگزاري‌ها، صندوق‌هاي توسعه و تثبيت و توسعه زيرساخت فعاليت‌هاي اركان اصلي بازار سرمايه موثر واقع شود. او درباره نقش اين خط اعتباري در صنعت كارگزاري افزود: با توجه به كاهش كارمزد اين صنعت و چالش‌هاي اين بخش، اختصاص خط اعتباري ۵۰ همتي مي‌تواند پاسخگوي مطالبات مشتريان صنعت كارگزاري باشد.

او با بيان اينكه بحث اعتبارات يكي از مطالبات فعلي مشتريان است، ادامه داد: تخصيص بخشي از خط اعتباري به اين بخش ضمن تامين نياز مشتريان، رضايت آنها را نيز به‌دنبال خواهد داشت. ثابت، با اشاره به لزوم تخصيص بخش ديگر اين اعتبارات به صندوق‌هاي حمايتي چون توسعه و تثبيت بازار سرمايه نيز گفت: اختصاص بخشي از اين اعتبارات به اين صندوق‌ها نيز مي‌تواند در شرايط سخت و زمان‌هاي ريزشي كمك‌كننده بازار و سهامداران باشد. دبيركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار با تاكيد بر اينكه تزريق خط اعتباري ۵۰ همتي در بخش توسعه زيرساخت فعاليت‌هاي اركان اصلي بازار سرمايه نيز كارايي قابل توجهي دارد، افزود: با توجه به چالش فعلي بورس‌ها، تخصيص بخشي از اين خط اعتباري به اين بخش مي‌تواند كمك شايان توجهي به فعاليت‌هاي اركان اصلي بازار كند.
او همچنين با اشاره به نقش اين خط اعتباري در كليت بازار سرمايه گفت: در صورتي كه خط اعتباري ۵۰ همتي كه عدد قابل توجهي است به بازار تخصيص يابد، قطعا به رونق بورس منجر مي‌شود.


ثابت در بخش ديگر گفت‌وگو با سنا، تصميم سازمان بورس و اوراق بهادار مبني بر كاهش دامنه نوسان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تصميم‌گيري درباره محدوديت دامنه نوسان با هدف مساعد شدن شرايط و جلوگيري از ضررو زيان احتمالي سهامداران در زمان هيجاني گرفته شد. او با بيان اينكه هر تصميمي هم تاثير مثبت و هم منفي دارد، در پاسخ به اظهارات برخي مبني بر باز بودن دامنه و كنترل نكردن بازار گفت: وقتي شرايط بازار سرمايه به دليل ريسك‌هاي سيستماتيك از كنترل خارج مي‌شود، قانون‌گذار مجبور است از شرايط هيجاني و تصميمات غيرعقلايي كه بازارها دچار آن مي‌شوند، جلوگيري كند. بنابراين با توجه به افزايش احتمال تنش‌هاي سياسي و تبعات آن براي بازار، سازمان بورس تصميم به محدوديت دامنه نوسان گرفت تا شرايط فعلي كنترل شود. ثابت، با اشاره به برنامه‌ريزي قبلي مسوولان بازار سرمايه براي افزايش دامنه نوسان به ۱۰ درصد، گفت: بر اساس اطلاعات موجود، افزايش دامنه نوسان به ۱۰ درصد از جمله برنامه‌هاي سازمان بوده است اما با توجه به اتفاقات جديد، با هدف كاهش نگراني سهامداران و جلوگيري از ضرر و زيان احتمالي آنها، موقتا تصميم به كاهش دامنه نوسان گرفته شد. اين درحالي است كه پيش از اين و براي مدتي دامنه نوسان به ۶ درصد افزايش يافته بود. او توضيح داد: بهتر بود در كنار كاهش دامنه نوسان، حجم مبنا نيز براي تغيير پيدا نكردن قيمت‌هاي پاياني افزايش مي‌يافت اما با توجه به ملاحظات موجود تنها درباره محدوديت دامنه نوسان تصميم‌گيري شد. ثابت اضافه كرد: البته اقدام ديگر در كنار كاهش دامنه نوسان، مي‌توانست افزايش حجم مبنا به مدت محدود باشد تا قيمت‌هاي پاياني تغيير چنداني نداشته باشد اما با توجه به وضعيت فعلي، كاهش دامنه نوسان تصميم درستي بود و مي‌توان آن را مثبت ارزيابي كرد.

ارسال نظر